برنامه‌های ویژه انتخابات برای نامزدها و هواداران آنها اهمیت بسیاری دارد و تلویزیون در این زمینه مسئولیت بسیاری بر عهده دارد.

نامزدها چند برنامه ویژه در تلویزیون دارند/ جزئیات برگزاری مناظره‌های انتخاباتی

  به گزارش «قدس آنلاین»،  برنامه‌های ویژه کاندیداها در آستانه انتخابات و به ویژه انتخابات ریاست جمهوری همواره از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده است.

امسال نیز به روال گذشته تلویزیون برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای انتخابات انجام داده است که یکی از آنها گفت‌وگوی کاندیدا با دوربین است. در این برنامه که تنها نامزد انتخاباتی متکلم وحده است، فرصت دارد در مدت زمان ۳۰ دقیقه برنامه‌های انتخاباتی خود را برای مخاطبان بازگو کند. تعداد قسمت‌های این برنامه به تعداد کاندیداها ارتباط دارد و پخش آن در زمان مجاز تبلیغات صورت می‌گیرد.

مستند نامزدها نیز برنامه دیگری است که آن هم ۳۰ دقیقه زمان دارد. هر کاندیدا می‌تواند ۲ مستند ۳۰ دقیقه‌ای بسازد و در اختیار تلویزیون برای پخش قرار دهد. هر دو برنامه یاد شده از شبکه یک سیما به روی آنتن خواهند رفت البته قسمت دوم مستندها را شبکه دو به روی آنتن خواهد برد.

شبکه سه سیما نیز برنامه گفت‌وگوی نامزدها با جوانان را تدارک دیده است. این برنامه هر قسمت ۶۰ دقیقه زمان دارد و در آن کاندیداها با حضور جوانان به سوالات آنها پاسخ می‌دهند.

شبکه چهار نیز امسال وارد گود انتخاباتی شده و برنامه پاسخ نامزدها به سه کارشناس از این شبکه به روی آنتن خواهد رفت. این برنامه نیز در هر قسمت ۶۰ دقیقه زمان دارد و گفت‌وگوها حول محور برنامه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است.

شبکه جام جم هم برای معرفی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری به ایرانیان خارج از کشور برنامه‌ای تدارک دیده که گفت‌وگوی نامزدها با ایرانیان خارج از کشور است. این برنامه گفت‌وگو محور در هر قسمت ۶۰ دقیقه زمان دارد و به معرفی و سیاست‌های کلی نامزدهای ریاست جمهوری برای ایرانیان خارج از کشور می‌پردازد.

همچنین شبکه جام جم تکرار مستندهای ویژه نامزدهای انتخاباتی را روانه آنتن خواهد کرد.

**جزئیات مناظره‌های انتخاباتی

اما در این میان مناظره کاندیداها با هم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و بیشترین میزان مخاطب را در میان سایر برنامه‌ها به خود اختصاص داده است و فعلا شبکه سه برای پخش این برنامه در نظر گرفته شده است.

محل برگزاری مناظرات مانند دوره قبلی در استودیو شماره ۱۱ معاونت سیما خواهد بود. با این تفاوت که مرکز تولید و فنی سیما که عهده‌دار برگزاری این برنامه است، از بهمن ماه سال گذشته کار نوسازی استودیوهای شماره ۱۱ و ۱۲ را آغاز کرده و این استودیو مجهز به امکانات اچ‌دی شده است. در حقیقت مناظره‌ها امسال به صورت اچ‌دی ضبط می‌شوند و به همین دلیل هم شکبه سه سیما که قابلیت پخش اچ‌دی دارد، برای پخش مناظرات در نظر گرفته شده است.

این درحالی است که سازمان صداوسیما به منظور استفاده درست از امکانات اچ‌دی، تصمیم به دعوت از گریمورهای متخصص هم کرده تا کلاس آموزشی کوتاه مدتی برای کارکنان رسانه ملی داشته باشند.

دکور مناظره امسال طوری طراحی شده که امکان حضور ۶ کاندیدا در آن فراهم است و تا تعداد ۸ نفر قابلیت افزایش نفرات را هم دارد. در سمت چپ دکور نیز یک صندوق رأی در ابعاد حدود سه در ۶ متر طراحی شده که البته مخاطبان در تصویر آن را سمت راست مشاهده می‌کنند. سمت چپ نیز به صندلی کاندیداها اختصاص دارد.

طراحی دکور امسال بر عهده میرطالبی است که پیش از این برنامه شبانه علی ضیاء را طراحی کرده بود. دکور در حال حاضر مرحله ساخت را سپری می‌کند و هنوز به مرحله طراحی رنگ و  نور نرسیده است.

به گزارش فارس، از نکات قابل توجه دیگر در برگزاری مناظره‌های تلویزیونی ممنوع شدن استفاده از تلفن همراه و تبلت است. کاندیداها و همراهانشان به محض ورود به سازمان صداوسیما باید تلفن‌های همراه خود را تحویل دهند. این تدابیر امنیتی به دلیل امکاناتی نظیر پخش زنده اینستاگرام است که امکان دارد برخی کاندیداها از آن برای فرصت طلبی و یا ایجاد هیجان کاذب استفاده کنند.

از نکات قابل توجه دیگر در برگزاری مناظره‌ها تهیه دستگاه تخصصی تشخیص صدا و اندازه‌گیری زمان است که به منظور ایجاد عدالت رسانه‌ای تهیه دیده شده است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها