تبریز- بروز سیلاب های اخیر در استان آذربایجان شرقی سبب شد آب شرب شهرستان مراغه غیرقابل آشامیدن اعلام شود.

سیلاب های آذربایجان شرقی تصفیه خانه ها را غافلگیر کرد

علیرضا لعل اکبری: بروز سیلاب های اخیر در استان آذربایجان شرقی سبب شد آب شرب شهرستان مراغه غیرقابل آشامیدن اعلام شود.

کارشناسان شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشتند: بارندگی های شدید و ورود سیلاب به مخزن سد علویان در مراغه سبب شده که میزان کدورت آب این سد طی هفته جاری افزایش یابد.

آنان تصریح می کنند: میزان شدت این کدورت به حدی بود که تصفیه خانه مراغه توان حدف این مشکل را نداشته است.

به دنبال بروز این مشکل، اطلاعیه ای روز پنجم اردیبهشت ماه از سوی شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی مبنی بر اینکه تا اطلاع بعدی شهروندان مراغه از آب های بسته بندی شده استفاده کنند، صادر شد.

فیلترها از کار افتادند

در این رابطه مدیر دفتر بحران و پدافند غیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار ما می گوید: بارندگی های اواخر فروردین ماه امسال در استان سبب سیلابی شدن رودخانه های منتهی به مخزن سد علویان شد.

حسین صدیقی می افزاید: میزان بارندگی های اخیر در روز دوشنبه هفته جاری فعالیت تصفیه خانه سد را با مشکل مواجه کرد بطوری که میزان کدورت آب آنقدر بالا رفت که فیلترهای تصفیه خانه ها قادر به تخلیه آب نبودند.

وی اظهار می دارد: تخلیه نشدن آب از تصفیه خانه ها شهروندان مراغه را با کمبود و همچنین کدورت آب مواجه کرد.

صدیقی خاطرنشان می کند: این مشکل در ساعات شب اتفاق افتاد و تا زمان رفع آن ۱۱ ساعت طول کشید.

وی اظهار می دارد: مشکل پیش آمده برای شهروندان مراغه در ظهر روز بعد با تلاش نیروهای ستاد بحران و سازمان آب و فاضلاب آذربایجان شرقی رفع و وضعیت آب آشامیدنی مراغه به حالت  رضایت بخش درآمد.

کاهش کدورت آب شرب

مدیر دفتر بحران و پدافند غیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرق می افزاید: طبق نظر کارشناسان آزمایشگاهی میزان کدورت آب در ابتدا ۵ «ان. تی. یو» بوده که این عدد با فعالیت مجدد تصفیه خانه ها به ۷/۰ تا ۸/۰ «ان. تی. یو» کاهش پیدا کرده و رقم نسبتا قابل قبولی برای آب شرب است.

وی تأکید می کند: در حال حاضر مشکلی برای آب شرب شهروندان مراغه نیست و مقدار باقی مانده کدورت آب در شبکه و مخازن نیز اصلاح شده و اوضاع عادی و تحت کنترل است.

غافلگیری تصفیه خانه ها

وی در خصوص وضعیت تصفیه خانه های آذربایجان شرقی می گوید: تصفیه خانه های استان به روز است و همه تجهیزات سرویس شده بودند و تصفیه خانه ها با مشکلی روبرو نیستند.

صدیقی ناتوانی تصفیه خانه ها برای ارایه خدمات را بارندگی های غافلگیرانه استان عنوان می کند و اظهار می دارد: این وضعیت طی ۵۰ سال اخیر در آذربایجان شرقی بی سابقه بوده است.

مدیر دفتر بحران و پدافند غیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی بهره گیری از منابع جایگزین آب سدهای استان را خاطرنشان می کند و می گوید: مطالعاتی برای جایگزینی منابع آب با همکاری شرکت آب منطقه ای استان صورت گرفته است.

وی می افزاید: در صورت دریافت مجوز حفر و تجهیز چاه های زیرزمینی استان می توانیم به منابع جایگزین آب سدها دست یافته و در مواقع اضطراری از آن ها استفاده کنیم.

وی به وضعیت آب شرب تبریز اشاره می کند و می گوید: مدتی قبل سد نهند در تبریز با این مشکل مواجه شد و چون در آن منطقه منابع آب جایگزین وجود داشت آب شرب شهروندان تبریزی از این منابع تأمین شد.

صدیقی تصریح می کند: در صورت اختصاص اعتبارات لازم برای تأمین آب شرب تبریز از رودخانه ارس، دیگر نیازی به استفاده از آب سد «نهند» نیست.

این بار مشکل رفع شد

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی نیز به خبرنگار ما می گوید: بنا بر گزارش رسیده وضعیت تصفیه خانه مراغه به حالت عادی برگشته و مشکل شهروندان حل شده است.

باقرزاده می افزاید: با فعالیت تصفیه خانه خوشبختانه میزان کدورت آب کاهش یافته و در حال حاضر مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

وی به علت وقوع این مشکل اشاره می کند و اظهار می دارد: بارش های شدید و ورود سیلاب آب سد را متلاطم کرده و سبب گل آلود شدن آب پشت سد شده بود.

باقرزاده می گوید: شدت گل آلوده شدن آب به حدی بود که تصفیه خانه مراغه را از ظرفیت  خود خارج کرد.

وی اظهار می دارد: ظرفیت تصفیه خانه ها محدود است و در چنین مواقعی شاهد بروز مشکل و کدورت آب آشامیدنی هستیم.

بروز مشکلی که سابقه داشته است

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی خاطرنشان می کند: مدتی قبل شهروندان تبریزی نیز با چنین مشکلی مواجه شدند.

وی می افزاید:آب سد نهند در تبریز نیز مدتی قبل گل آلود شد و تصفیه خانه ها در مقطعی توان تصفیه آب را نداشتند که با بهره گیری از منابع دیگر، آب شرب شهروندان تأمین شد.

باقرزاده تصریح می کند: در حال حاضر نیز مشکل تصفیه خانه مراغه رفع شده و شهروندان با مشکلی مواجه نیستند.

آب روستایی مشکلی ندارد

در خصوص آب شرب روستایی نیز رئیس آب و فاضلاب روستایی آذربایجان شرقی به خبرنگار ما می گوید: سیل سبب کدورت آب شرب شده بود که این مشکل رفع شده است.

بذر افشان تصریح می کند: در حال حاضر مشکلی در خصوص آب شرب روستایی استان وجود ندارد.

برچسب‌ها