اهواز-نخلستان های شهرستان  شادگان ٣٧ درصد کل نخلستان های استان خوزستان را تشکیل می دهند که به علت توزیع ناعادلانه آب در حال مرگ تدریجی هستند.

 نخلستان های شادگان در حال مرگ تدریجی هستند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین،  جلسه شورای کشاورزی شهرستان شادگان  به ریاست جعفری نسب فرماندارشادگان با حضور حجت الاسلام و المسلمین مجید ناصری نژاد نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی و رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان، سید علی بحرینی مقدم سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری خوزستان  ، کیخسرو  چنگلوایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، حسن زاده رییس سازمان صنعت معدن و تجارت استان خوزستان، مصطفی کنارکوهی، مدیر کل دامپزشکی خوزستان، توفیق ساکی معاون برنامه ریزی اداره کل شیلات خوزستان، علی نقی منصور بیگی مدیر شعب بانک کشاورزی استان خوزستان، مسئولین ادارات  استانی  وشهرستانی و جمعی از مسئولین واحدهای تولیدی و صنعتی و کشاورزان عصر روز گذشته(۱۱ اردیبهشت ماه)  در سالن اجتماعات فرمانداری تشکیل شد، حجت الاسلام و المسلمین مجید ناصری نژاد اظهار کرد:نخلستان های شهرستان  شادگان ٣٧ درصد کل نخلستان های استان خوزستان را تشکیل می دهند که به علت توزیع ناعادلانه آب در حال مرگ تدریجی هستند.
وی  به مهاجرت کشاورزان و فروش دام خود بدلیل بی آبی اشاره کرد و گفت: نتایج سرشماری سال ۱۳۹۵ بیانگر این مهم است که ٢٠ هزار نفر از اهالی شهرستانهای مهاجرت کردند.
حجت الاسلام ناصری نژاد با انتقاد از توزیع ناعادلان آب در حوزه مارون عنوان کرد:آب کم نیست عادلانه تقسیم نمی شود و بخشی از مشکلات خشکسالی بی آبی و بخش عمده آن توزیع غیرعادلانه آب در حوزه مارون است.
نماینده مردم شادگان از تخلیه زهاب مزارع بالادستی به رود خانه جراحی انتقاد کرد و افزود:این کار EC آب جراحی را افزایش داده است و باعث تبدیل زمین های کخشکسالی توصیف کرد و گفت: این آبهای شور زمینهای کشاورزی ما را به شوره زار تبدیل کرده است و دهها هزار نخل را خشک کرده است.
ناصری نژاد تخلیه آبهای صنعتی بویژه فولاد خوزستان را خطری دیگر برای کشاورزی و تالاب بین المللی شادگان عنوان کرد و با اشاره به اعتراض کشاورزان خواستار توقف این روند شد.

۴۳ هزار هکتار از نخلستان های کشور در شادگان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان نیز  در این جلسه، اظهار کرد :۳۵ درصد نخلستان های شهرستان شادگان پیر، غیر اقتصادی و فرسوده هستند که نیاز به جایگزینی دارند.
کیخسرو چنگلوایی به قرار گرفتن ۴۳ هزار هکتار از نخلستان های کشور در شادگان اشاره کرد و افزود:اساس اقتصاد شهرستان شادگان بر اساس کشاورزی و بخصوص نخلستان است.
وی اظهار داشت: ۲۸ درصد تولیدات استان و ۵ درصد تولید خرمای کشور در شادگان بدست می آید.
چنگلوایی کمبود آب در اوج نیاز کشاورزان و نخلستان ها، شبکه آبیاری سنتی  قدیمی، و کیفیت کمی و کیفی آب را از عمده مشکلات کشاورزی شادگان عنوان کرد و بیان کرد:انهار سنتی شادگان نیاز به ساماندهی هستند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به قرار گرفتن ۵۷ درصد کارگاه های بسته استان خوزستان در شادگان اشاره کرد و افزود:۶۱ درصد ظرفیت بسته بندی کارگاه های خرما در این شهرستان قرار  دارد.
 

برچسب‌ها