اصفهان-نماینده مردم نماینده نایین، خور و بیابانک در مجلس گفت: مرمت و بهسازی جاده‌های روستایی و شهری و لایروبی قنات‌های مناطق نایین، خور و بیابنک در استان اصفهان فراموش شده است.

جاده‌ها و قنات‌های «نایین، خور و بیابانک» در انتظار بهسازی

علیرضا لعل اکبری: نماینده مردم نماینده نایین، خور و بیابانک در مجلس گفت: مرمت و بهسازی جاده‌های روستایی و شهری و لایروبی قنات‌های مناطق نایین، خور و بیابنک در استان اصفهان فراموش شده است.

عباسعلی پوربافرانی در گفت وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: در منطقه حدود ۲۴۰ تا ۲۵۰ روستا به صورت پراکنده وجود دارد و محورهای روستایی زیادی این روستاها را به یکدیگر و شهرهای اطراف متصل می‌کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر جاده‌های روستایی با مشکلات زیادی روبه روست و به مرمت و بهسازی نیاز دارد.

وی به وعده‌های مسئولان مبنی بر تأمین قیر رایگان برای جاده‌های روستایی اشاره کرد و گفت: این موضوع در دستور کار قرار دارد، اما به بهانه‌های گوناگون هنوز عملی نشده است.

پوربافرانی به مشکلات جاده‌های اصلی منطقه اشاره کرد و گفت: محورهای اصلی و مواصلاتی کشور که شمال را به جنوب و شرق را به غرب متصل می‌کند در این منطقه وجود دارد که نیازمند توسعه و مرمت است.

ضرورت بهسازی مسیرهای پرحادثه

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: راه اصلی اصفهان به نایین باتوجه به میزان تردد این مسیر ضروری است که مرمت و ۶بانده شود.

وی به جاده نایین تا انارک اشاره کرد و گفت: بخشی از مسیر، خطرناک و پر حادثه است و لازم است در اولویت بهسازی قرار گیرد.

پوربافرانی افزود: بخشی از مسیر انارک تا خور به صورت دو بانده است، اما ادامه مسیر نیاز به توسعه دارد.

 وی اظهار داشت: در محور سه راهی جندق تا خود جندق نیز باید مسیری دو بانده ساخته شود.

وی افزود: در محور هفت طومار به روستاهای جنوبی مثل ابراهیم آباد و دیگر محورهای منطقه پیگیرهای متعددی برای بهبود، توسعه و مرمت انجام شده، اما در این خصوص هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

نماینده مردم نماینده نایین، خور و بیابانک در مجلس یادآور شد: عملیات ساخت چهاربانده مسیرهای مواصلاتی و ترانزیت جاده طریق الرضا از نایین تا انارک و روکش جاده نایین به اصفهان و اردستان در حال انجام است.

خسارت کشاورزان جبران نشده

پوربافرانی در ادامه به مشکلات و کمبودهای بخش کشاورزی منطقه نایین، خور و بیابانک اشاره کرد و گفت: وعده هایی از سوی مسئولان برای جبران خسارت ناشی از محصولات کشاورزی داده شده، اما تاکنون محقق نشده است.

وی لایروبی نشدن قنات‌های منطقه را یکی دیگر از مشکلات کشاورزان عنوان کرد و افزود: اعتبارات اندکی برای لایروبی قنات‌ها اختصاص یافته، اما هنوز این اعتبارات دریافت نشده است.

نسخه هایی که شفا بخش نیست

پوربافرانی اظهار داشت: اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار در برخی از مناطق نایین و خورو بیابانک ممکن است امکان پذیر نباشد. بنابراین ضرورت دارد، اعتبارات بیشتری به قنات‌ها داده شود تا کشاورزان از آب قنات‌ها بهره بیشتری ببرند.

وی خاطرنشان کرد: مسئولان در برخی موارد تصمیم‌های کلی برای کشاورزی کشور می‌گیرند که این نسخه برای همه کشاورزان شفابخش نیست.

نماینده مردم نماینده نایین، خور و بیابانک در مجلس تصریح کرد: هر منطقه خصوصیات کشاورزی خاصی دارد و متأسفانه در برخی موارد این نکته مورد غفلت تصمیم گیرندگان واقع می‌شود!

وی اظهار داشت: در منطقه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ رشته قنات وجود دارد که در سال‌های گذشته با کم آبی و خشکسالی روبه رو شدند و در حال حاضر بهسازی و لایروبی آن‌ها ضروری است.

وی در خصوص آب مصرفی و آشامیدنی نایین گفت: بخش مرکزی شهرستان و روستاهای اطراف با مشکلات بیشتری نسبت به سایر نقاط روبه روست.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: در شهرستان خور و بیابانک برای تأمین آب آشامیدنی سالم باید یک عزم جدی صورت بگیرد و اختصاص اعتبارات لازم از سوی مسئولان انتظار می‌رود.

تعطیلی واحدها و کارگاه‌های کوچک

نماینده مردم نایین، خور و بیابانک در مجلس اظهار داشت: این حوزه یک سوم استان اصفهان را در بر گرفته و معادن زیادی در این منطقه وجود دارد که توجه ویژه مسئولان برای ایجاد اشتغال و رفع بیکاری را می‌طلبد.

وی توزیع شغل در این منطقه را یکی از ضروریات عنوان کرد و گفت: وجود قوانین و دستورالعمل‌های دست و پاگیر سبب شده که فرصت شغلی یکسانی برای متقاضیان کار فراهم نشود.

وی مساعدت مسئولان را برای رفع موانع اشتغال در نایین، خور و بیابانک خواستار شد و افزود: انتظار می‌رود با حمایت مسئولان از بخش‌های صنعتی و معدنی شاهد کاهش آمار بیکاران باشیم.

پوربافرانی به فعالیت واحدهای بزرگ در منطقه اشاره کرد و گفت: واحدها بزرگ به دلیل حمایت‌های ویژه فعال هستند، اما واحدهای تولیدی و کارگاه‌های کوچک منطقه با مشکلات زیادی ازجمله رکود و افزایش هزینه‌ها و مالیات روبه رو هستند که همین امر آن‌ها را به تعطیلی کشانده است.

کادرپزشکی و پیراپزشکی نداریم

وی به کمبودها و مشکلات بخش بهداشت و درمان حوزه انتخابیه خود اشاره کرد و گفت: مشکل عمده، تأمین نیروی انسانی و کادر پزشکی و پیراپزشکی است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یادآور شد: در خور و بیابانک در آینده نزدیک بیمارستان ۳۲ تختخوابی افتتاح می‌شود و تقریباً آماده است، اما در خصوص تأمین کادر درمانی با مشکل روبه رو هستیم.

 وی اظهار داشت: بیمارستان نایین به بهسازی کامل نیاز دارد و انتظار می‌رود، مسئولان در این خصوص مساعدت کنند.

پوربافرانی تصریح کرد: تجهیزات بهداشتی و درمانی در منطقه فراهم است، اما تأمین نیروهای متخصص و پرسنل این مراکز با مشکل روبه روست.

گفتنی است طی تماس‌های مکرر و چند ساعته خبرنگار ما برای برقراری ارتباط تلفنی با مدیر ساخت و توسعه راه‌های استان اصفهان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نایین نتیجه‌ای حاصل نشد.

برچسب‌ها