خرم آباد- مدیرکل مدیریت بحران لرستان گفت: در برابر زلزله‌های بالای ۵ ریشتر خانه‌های خشتی و گلی لرستان هیچ مقاومتی ندارند.

خانه‌های خشتی و گلی لرستان در برابر زلزله‌های بالای ۵ ریشتر مقاومتی ندارند

به گزارش قدس آنلاین، رضا آریایی با بیان اینکه نمی‌توان به صراحت اعلام کرد کدام نقطه در چه مقیاسی از زلزله در لرستان مقاوم است، اظهار کرد: سال ۸۵، با وقوع زلزله‌ای به بزرگی ۶و ۱ دهم ریشتر در دشت سیلاخور تخریب ۳۰ هزار واحد خشتی گلی و ۱۶ هزار واحد شهری در بافت‌های قدیمی بروجرد را شاهد بودیم.

وی اضافه کرد: این زلزله به ما نشان داد که ده‌ها ساختمان دیگر که حداقل اصول ایمنی و علمی در آنها دیده شده در مقابل این زلزله مقاومت خوبی داشته‌اند.
مدیرکل مدیریت بحران لرستان تصریح کرد: با وقوع زلزله بالای ۵ ریشتر در لرستان خانه‌های خشتی و گلی هیچ مقاومتی ندارند و هر چقدر شدت زلزله بالاتر رود قطعاً سازه‌ای که استحکام لازم را ندارد و یا براساس اصول فنی و مهندسی ساخته نشده باشد، مقاومتی در مقابل زلزله نخواهد داشت.
وی با بیان اینکه سال گذشته در مجموع شاهد ۱۵۹ مورد زمین‌لرزه تا مقیاس ۴و ۳ دهم ریشتر در لرستان بودیم، افزود: یکی از این زلزله‌ها در روزهای اول سال در الشتر با بزرگی ۴ و ۱ دهم ریشتر و دیگری در اوایل تیرماه در چغابل با بزرگی۴و ۳ دهم ریشتر به ثبت رسیده است. اکثر زلزله‌های زیر سه ریشتر فقط ثبت دستگاهی می‌شوند و به ندرت افراد متوجه وقوع آنان خواهند شد. 

برچسب‌ها