خرم آباد- استان لرستان به عنوان مسیر ترانزیتی لوله‌های نفت شناخته شده و این در حالی است که در منطقه پلدختر شماری چاه نفت وجود دارد و از آن‌ها استفاده نمی‌شود!

«پلدختر» خفته بر روی چاه نفت اما فقیر/مطالبه ۹ ساله مردم روی زمین مانده است

علیرضا لعل اکبری: استان لرستان به عنوان مسیر ترانزیتی لوله‌های نفت شناخته شده و این در حالی است که در منطقه پلدختر شماری چاه نفت وجود دارد و از آن‌ها استفاده نمی‌شود!

مردم لرستان سال‌هاست که از مسئولان مطالبه ساخت پالایشگاهی در منطقه پلدختر را دارند، اما این درخواست حدود ۹ سال است که به فراموشی سپرده شده و آنان در بلاتکلیفی بسر می‌برند.

به اذعان کارشناسان، ساخت پالایشگاه و بهره گیری از چاه‌های نفت منطقه، پیشرفت اقتصادی و اشتغال بومی بسیاری از جوانان لرستان را به دنبال دارد.

آنان با توجه به وجود منابع غنی آب و خاک در منطقه که از الزامات ساخت پالایشگاه محسوب می‌شود، بر این باورند که لرستان با نرخ بالای بیکاری روبه روست و با ساخت پالایشگاه، می‌تواند در آینده نزدیک به یکی از مناطق توسعه یافته کشور تبدیل شود.

بلاتکلیفی ۹ ساله ساخت یک پروژه

در همین زمینه نماینده مردم پل دختر در مجلس به خبرنگار ما می‌گوید: در دولت گذشته، مجوز ساخت پالایشگاه با خوراک ۳۰ هزار بشکه در منطقه پلدختر صادر شد، اما به علت نبود سرمایه گذار، این پروژه ۹سال است که متوقف شده و بلاتکلیف مانده است.

حمیدرضا کاظمی می‌افزاید: بتازگی طی جلساتی با وزیر نفت این موضوع مطرح شد و سرمایه گذارانی آمادگی خود را برای ساخت، به شرط افزایش میزان خوراک پالایشگاه، اعلام کردند.

نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس اظهار می‌دارد: چنانچه سرمایه گذاری به طور قطعی ساخت پالایشگاه را به عهده بگیرد، خوراک پالایشگاه تا ۱۰۰ هزار بشکه تأمین خواهد شد.

وی به اعلام آمادگی فعالیت یک سرمایه گذار در منطقه اشاره می‌کند و می‌گوید: این سرمایه گذار حاضر است «مینی پالایشگاهی» با ظرفیت ۵۰۰۰ بشکه در روز، تولید ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن قیر، همچنین تولید بنزین، گازوییل، نفت سفید و دیگر مشتقات، بسازد.

موضوع همچنان در دست بررسی

کاظمی خاطرنشان می‌کند: این موضوع به وزارت نفت منتقل شده و مسئولان این وزارتخانه با موضوع تولید قیر آن موافقت کرده‌اند اما با تولید روزی ۵۰۰۰ بشکه موافقتی از سوی آنان اعلام نشده و همچنان موضوع در دست بررسی است.

وی تصریح می‌کند: مسئولان و نمایندگان لرستان براین موضوع تأکید دارند که مجوزی از سوی وزیر برای ساخت پالایشگاه و تصفیه روزانه ۵۰۰۰ بشکه برای مینی پالایشگاه پلدختر صادر شود.

نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس اظهار می‌دارد: اولویت وزارت نفت، استفاده از میادین مشترک است و برای استفاده از منابع داخلی، ورود سرمایه گذار بخش خصوصی را انتظار دارد.

اراده‌ای برای همکاری وجود ندارد

وی می‌گوید: به نظر می‌رسد، بدنه وزارت نفت قصد همکاری و جدیتی در این خصوص ندارد.

وی می‌افزاید: نمایندگان و مسئولان لرستان چنانچه یقین پیدا کنند که موافقتی در خصوص ساخت پالایشگاه نیست، موضوع را از راه‌های دیگری پیگیری خواهند کرد.

کاظمی خاطرنشان می‌کند: ساخت پالایشگاه در منطقه پلدختر بر اقتصاد، اشتغال و بهبود معیشت مردم لرستان تأثیر بسزایی خواهد داشت.

اشتغال به کار ۸ هزار بیکار

در همین حال یک کارشناس صنعت نفت در لرستان به خبرنگار ما می‌گوید: با ساخت پالایشگاه هزاران شغل ایجاد می‌شود.

ایرج میردریک وند می‌افزاید: در پلدختر هفت تا هشت چاه نفت وجود دارد که مدت‌هاست بسته شده و این در حالی است که با بهره گیری از آن‌ها هفت تا هشت هزار نفر در استان لرستان به طور مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار خواهند شد.

وی به موقعیت این چاه‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: چاه‌های موجود در پلدختر در نزدیکی سفره‌های زیرزمینی غرب کشور قرار دارد و می‌تواند به چاه‌های نفت شهر سرازیر شود و کشور عراق ممکن است از این سفره نفتی بهره ببرد.

پروژه‌ای که سال‌ها رها شده

این کارشناس صنعت نفت لرستان، ساخت پالایشگاه در پلدختر را ضروری می‌داند و می‌گوید: حدود ۹ سال پیش طی مراسمی، کلنگی به منظور ساخت پالایشگاه در این منطقه به زمین زده شد، اما با گذشت چندین سال، هنوز از ساخت آن خبری نیست.

وی خاطرنشان می‌کند: در آن زمان عملیات تسطیح و استقرار تجهیزات اولیه در کارگاه ساخت پالایشگاه انجام شد، اما به دلیل همکاری نکردن معاونان وزیر و انجام نشدن پیگیری‌های لازم از سوی مسئولان و دستگاه‌های ذی ربط، این پروژه سال‌هاست که به حال خود رها شده است.

وی تصریح می‌کند: ساخت پالایشگاه و بهره گیری از ذخایر نفتی کاری تولیدی و عام المنفعه است و اشتغال را به دنبال دارد و به نفع مملکت است.

«میر دریکوند» به پتانسیل‌های استان لرستان در زمینه استخراج و پالایش نفت خام اشاره می‌کند و می‌گوید: آب و زمین مناسب و ارزان از الزامات ساخت یک پالایشگاه است و استان لرستان از این نعمت برخوردار است.

وی یادآور می‌شود: چهار خط لوله انتقال نفت خام از کنار چاه‌های مسدود شده پلدختر می‌گذرد که این موضوع به عنوان ظرفیتی مفید برای ساخت پالایشگاه محسوب می‌شود.

وی تصریح می‌کند: استان لرستان شاهراه انتقال نفت خام کشور به شمار می‌آید ولی از چاه‌های نفت خام در منطقه بهره برداری نمی‌شود.

بهانه هایی برای ساختن پالایشگاه

این کارشناس صنعت نفت لرستان یادآور می‌شود: در بازدید مسئولان شرکت ملی و پخش فرآورده‌های نفتی از تلمبه خانه‌ای در کوهدشت لرستان، درخواستی مبنی بر ساخت پالایشگاه در کنار چاه‌های مسدود شده پلدختر مطرح شد.

وی اظهار می‌دارد: مدیرعامل شرکت ملی و پخش فرآورده‌های نفتی، ورود بخش خصوصی را راهکار ساخت پالایشگاه در پلدختر عنوان می‌کند.

«میر دریکوند» می‌افزاید: چنانچه مجوزی برای ساخت پالایشگاه توسط بخش خصوصی از سوی وزارت نفت داده شود، مسئولان و نمایندگان استان می‌توانند بخش خصوصی را که در این زمینه فعالیت می‌کند، معرفی کنند.

وی می‌گوید: وزارت نفت می‌تواند در پلدختر سرمایه گذاری کند و چاه‌های منطقه را فعال کند، اما به نظر می‌رسد، واگذاری به بخش خصوصی نوعی بهانه باشد.

برچسب‌ها