گرگان- معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان از برگزاری همایش نکوداشت شاعر شهیر ایرانی ترکمن «مختومقلی فراغی» در ٢٢ اردیبهشت‌ماه سال جاری خبر داد.

مراسم نکوداشت «مختومقلی فراغی» در استان گلستان برگزار می‌‎شود

به گزارش قدس آنلاین، قدرت دائمی، اظهار داشت: این مراسم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در روستای آق توقای از توابع شهرستان مراوه‌تپه برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به تقارن تاریخ انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا با هفته پایانی اردیبهشت‌ماه که همه‌ساله در این زمان نکوداشت مختومقلی برگزار می‌شد، مراسم امسال در ٢٢ اردیبهشت‌ماه اجرا می‌شود.

دائمی خاطرنشان کرد: بزرگداشت مفاخری همچون مختومقلی فراغی ضمن احیای تفکرات و اندیشه‌های ناب ایرانی، اسلامی به‌ویژه قوم ترکمن، سبب تداوم وحدت و همدلی اسلامی- ایرانی در کشور به‌ویژه استان گلستان می‌شود.

وی اظهار کرد: همه‌ساله در اردیبهشت‌ماه مصادف با سالروز ولادت این شاعر شهیر، مراسم بزرگداشتی در بسیاری از شهرهای استان مانند بندر ترکمن، آق‌قلا، کلاله، گمیشان و گنبد برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان با اعلام این که مفاخر بخشی از تاریخ و هویت هر کشوری محسوب می‌شود، افزود: این موضوع در کشوری مانند ایران باسابقه فرهنگ و تمدن هزارساله اهمیتی دوچندان دارد بر همین اساس مختومقلی به‌عنوان یکی از مفاخر ایرانی نقش جایگاه ویژه‌ای در تاریخ قوم ایرانی ترکمن دارد.

وی ادامه داد: مختومقلی فراغی به جهت پرداختن به موضوعات اجتماعی در اشعارش بسیار موردتوجه اهالی فرهنگ قرارگرفته است همچنان که به دلیل اشعار پندآموز، اجتماعی و وصف سجایای پیامبر اسلام و ائمه اطهار(ع) نیز طرفداران زیادی در بین شعرا، نویسندگان، پژوهشگران و عامه مردم دارد.

مختومقلی فراغی شاعر شهیر ایرانی ترکمن در سال یک هزار و ١١٢ هجری شمسی در روستای "حاجی قوشان" از توابع شهرستان گنبدکاووس به دنیا آمد، پدرش دولت محمد آزادی از شاعران سرشناس قرن دوازدهم ترکمن و گوگلان و مادرش ارازگل از طایفه گوکلان، تیره گرکز بود.

این شاعر شهیر ایرانی ترکمن در سال یک هزار و ١٦٩ هجری شمسی درگذشت و پیکر او را حوالی روستای آق تقای در ٤ کیلومتری غرب مراوه‌تپه و در جوار آرامگاه پدرش به خاک سپردند.

هرساله در ایام ولادت این شاعر شهیر ایرانی ترکمن برنامه‌های متنوع فرهنگی هنری با حضور جمع کثیری از علاقه‌مندان به این شاعر و نیز برخی مقامات استانی و کشوری و خارجی از کشور ترکمنستان در شهرهای ترکمن‌نشین و به‌ویژه بر سر مزار فراغی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها