اراک- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: با توجه به شرایط اقلیمی خشک و نیمه‌خشک استان مرکزی، آبخیزداری از سازنده‌ترین راهکارها برای مقابله با خشکسالی و کاهش اثرات کم ‌آبی در این استان است.

 آبخیزداری از سازنده‌ترین راهکارهای مقابله با خشکسالی در استان مرکزی است

به گزارش قدس آنلاین، یوسف یوسفی با بیان اینکه ذخیره آب های سطحی در این استان، ۹۰میلیون مترمکعب افزایش یافته، اظهار داشت: هر ساله به طور میانگین ۸۰ میلیون مترمکعب آب در بندها و سازه های آبخیزداری استان مرکزی ذخیره می شد که این میزان در سال جاری با افزایش ۱۰ میلیون مترمکعبی روبرو بوده است.

وی افزود: رشد ذخیره منابع آب سطحی در استان مرکزی سبب برقراری وضعیت مطلوبی در حوزه های آبریز سد الغدیر ساوه، سد کمال صالح و همچنین حوزه آبریز تالاب میقان و... شده که علاوه بر آن، در بهبود وضعیت منابع آب زیرزمینی استان نیز تاثیرگذار است.

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۱۲هزار سازه آبخیزداری در استان مرکزی وجود دارد که با هدف ذخیره سازی بارش ها، کنترل سیلاب و روان آب ها، جلوگیری از فرسایش خاک و تامین آب زمین های کشاورزی احداث شده است.

یوسفی خاطرنشان ساخت: با توجه به شرایط اقلیمی خشک و نیمه‌خشک استان مرکزی، آبخیزداری از سازنده‌ترین راهکارها برای مقابله با خشکسالی و کاهش اثرات کم ‌آبی در این استان است.

وی تصریح کرد: راهبردهای اساسی کنترل سیلاب، به تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی کمک می‌کند و این اقدامات موجب می‌شود که قنات‌ها، چشمه‌ها و چاه‌ها بتوانند زمین‌های کشاورزی بیشتری را پوشش دهند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی افزود: آبخیزداری یکی از شیوه‌های نوین حفاظت آب و خاک، مهار و پخش سیلاب‌ها است که باعث کنترل سیلاب‌های مخرب و نفوذ آب به داخل سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود این شیوه به ویژه در مناطق خشک، نیمه‌خشک و حواشی کویر که به طور معمول هر از گاهی با جاری شدن سیلاب‌های مخرب با دبی لحظه‌ای بالا، مواجه هستند، مؤثر و راهگشا خواهد بود.

یوسفی بیان کرد: برنامه‌های آبخیزداری همسو با توسعه پایدار و با اعمال مدیریت مسئولانه بر منابع، علاوه بر نیازهای امروز به منافع آینده نیز توجه دارد و در این راستا استفاده از دانش و اطلاعات فراهم آمده از طریق پژوهش‌های علمی و تلفیق آنها با علوم طبیعی، آموزش، فرهنگ، ارتباطات و علوم اجتماعی از اهمیت و حساسیت ویژه برخوردار است.

برچسب‌ها