قزوین- رئیس هیئت مدیره انجمن انرژی بادی ایران گفت: بر اساس برنامه ششم باید سالانه ۱۰۰۰ مگاوات و هر ماه یک نیروگاه ۷۵ مگاواتی بادی در کشور نصب و راه اندازی شود تا از توسعه عقب نمانیم.

باید هر ماه یک نیروگاه بادی به ظرفیت ۷۵ مگاوات راه اندازی کنیم

به گزارش قدس آنلاین، هاشم اورعی در همایش استانی توسعه انرژی بادی که در پارک علم و فنآوری امام خمینی قزوین برگزار شد اظهارداشت: سهم انرژی بادی در جهان روبه افزایش است و در شرایطی که در برخی کشورها مانند آلمان این میزان به ۲۴ درصد رسیده در کشورمان این میزان ۳ و ۷ دهم درصد است.

وی بیان کرد:ظرفیت انرژی منصوبه بادی در جهان ۴۸۷ هزار مگاوات است و در این درحالی است که ظرفیت منصوبه نیروگاهی کشور ۷۵ هزار مگاوات است که از این میزان تنها حدود ۱۴۰ مگاوات شامل انرژی بادی بوده و سهم انرژی خورشیدی نیز کمتر و نزدیک به صفر است.

رئیس هیئت مدیره انجمن علمی انرژی بادی ایران تصریح کرد: علیرغم داشتن ظرفیت‌های قابل توجه بویژه در حوزه انرژی بادی و خورشیدی در کشور، متاسفانه میزان استفاده از آنها با سیار کشورها رضایت‌بخش نبوده و بسیار کم است.

اورعی اضافه کرد: ترکیه که دارای مساحت و اقلیم قابل مقایسه با کشور ماست و تقریبا توسعه صنعت انرژی بادی را با کشور ما آغاز کرده، امروز ۶ هزار و ۴۰ مگاوات نیروگاه بادی در حال بهره‌برداری دارد.

وی یادآورشد: کشورهای حاشیه خلیج فارس هم اقدامات بسیار گسترده‌ای را در این زمینه آغاز کرده‌اند و دبی، ابوظبی و عربستان سعودی در حال راه‌اندازی شهرهایی هستند که تمام انرژی مصرفی آنها از طریق انرژی تجدیدپذیر تامین می‌شود.

این استاد دانشگاه گفت: سال گذشته در کشور اتیوپی ۲۳۰ مگاوات نیروگاه بادی نصب شد در حالی که میزان منصوبه کشور ما نصف این میزان است.

 
هر ماه باید یک نیروگاه ۷۵ مگاواتی در کشور نصب شود

اورعی در ادامه بیان کرد: بر اساس برنامه ششم باید ۵ هزار مگاوات نیروگاه بادی در کشور ایجاد شود که این کار باید در برنامه پنجم هم انجام میشد که هنوز اقدامی نشده است.

وی گفت: بر این اساس باید به طور متوسط هر ماه یک نیروگاه بادی به ظرفیت ۷۵ مگاوات راه اندازی کنیم.

اورعی اضافه کرد: ما دنبال راه اندازی صنعت انرژی بادی در کشور هستیم لذا موضوع توسعه فنآوری در این بخش مطرح می شود و اگر در این مسیر گام برداریم قادریم به اشتغال و تولید کمک کنیم.

وی تصریح کرد: صنعت انرژی بادی قابلیت رقابت پذیری در بازارهای بین المللی را دارد و می تواند جایگزین برخی صنایعی مانند خودرو سازی و فولاد شود که تنها با حمایت مستمر دولتی سرپا مانده است.    

رئیس هیئت مدیره انجمن علمی انرژی بادی ایران اظهارداشت: اگر سوبسید برق را از برخی صنایع مانند فولاد حذف کنیم تازه متوجه می شویم در این صنعت کجا هستیم و جایگاه تکنولوژی ما کجاست.

اورعی گفت: چرا باید در صنعت خودروسازی که با کره جنوبی آغاز کردیم عقب باشیم و صنایعی مانند پسته، فرش، زعفران که زمانی اول دنیا بودیم را نیز از دست بدهیم و در شرایط نامطلوبی قرار گیریم.

وی اضافه کرد: بذر فنآوری به خاک حاصلخیز نیاز دارد و تنها با تلاش و کار مستمر است که می توانیم به جایگاه شایسته ای برسیم و مشکلاتمان را حل کنیم.

اقتصاد مقاومتی به تلاش نیاز دارد

اورعی افزود: کشور ژاپم با جمعیت ۱ و نیم برابری ایران تعداد ۳۱۰ هزار نفر کارمند دارد و ما فقط ۴۵۰ هزار مدیر دولتی داریم و با این وضعیت نمی توانیم اقتصاد مقاومتی را بدرستی اجرا کنیم لذا نیازمندیم تا با شفافیت، مسئولیت پذیری و قانون مداری برای توسعه کشور گام برداریم.

برچسب‌ها