تبریز-رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: در ایران به زودی سالی ۱۰ میلیون موبایل دور ریخته می‌شود که باید برای بازیافت این لوازم الکترونیک برای عقب نماندن از دنیا برنامه ریزی کنیم.

سالانه ۱۰ میلیون تلفن همراه در ایران دور ریخته می شود

به گزارش قدس آنلاین، معصومه ابتکار عصر پنجشنبه در جلسه مشترک با صاحبان صنایع آذربایجان شرقی که در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد بیان کرد: ۲۵ درصد رشد اقتصادی اروپا از محل بازیافت تأمین می‌شود که در کشور ما نیز برای این موضوع مهم باید برنامه ریزی شود.

 معاون رئیس جمهور افزود: معادن جدید را باید از موبایل‌ها یافت چراکه توجیه استخراج فلزات سنگین از موبایل اقتصادی‌تر است و اشتغال و تولید و اقتصاد سبز را در پی خواهد داشت. 

وی ادامه داد: چیزی به عنوان پسماند و آشغال در طبیعت تعریف نشده و باید در فرآیندهای نوین اقتصادی برای بازیافت توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

ابتکار با تاکید بر اینکه باید استان طرح آمایش سرزمینی داشته باشد، ابراز داشت: امکان توسعه فعالیت‌های تولیدی در قالب برنامه حفظ محیط زیست وجود دارد و کاملاً مورد حمایت است.

وی با تاکید بر اینکه مباحث محیط زیست مباحث محدود کننده نیست و اقتصادی نیز هست، ابراز داشت: اقتصادی مقاومتی است که مبتنی از ارزیابی واقعی از توان سرزمینش باشد و دولت یازدهم اقتصاد سبز را مطرح کرد که بر اساس همین توان ظرفیت‌های اقتصادی تعریف می‌شود و نباید فراتر از این ظرفیت‌ها به طبیعت فشار وارد کنیم.

وی با بیان اینکه اقتصاد سبز اقتصادی است که اشتغال و تولید دارد ولی آلودگی و تخریب محیط زیست ندارد، تصریح کرد: طبیعت ثروت عمومی کشورها است و اگر اتفاقی برای محیط زیست رخ دهد، ثروت کشور از بین می‌رود.

معاون رئیس جمهور برداشت بی رویه و عدم مدیریت منابع و... آب‌های زیرزمینی را از دست دادیم، خاطرنشان کرد: باید منابع آب استراتژیک را مدیریت کنیم و برای نسل آینده محافظت شود چراکه وضعیت آن بسیار شکننده است.

وی با اشاره به اینکه ایران دیگر تحمل دوره جدیدی از بی خردی را محیط زیست و اقتصاد ندارد تاکید کرد: دولت گذشته در زمینه اقتصاد و محیط زیست اقدامات تخریبی داشته است که نباید تکرار شود.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور در ادامه با تاکید بر اینکه بهینه سازی مصرف انرژی هم دستیابی به مشاغل نوین است و هم صرفه جویی در برخی منابع است، ابراز داشت: این موضوع به عنوان مشاغل سبز مطرح است که در بودجه سال ۹۶ از صنعت ۳۰۰ میلیارد برای کاهش گازهای گلخانه‌ای در صنعت اختصاص یافته است.

ابتکار مشارکت بخش خصوصی در حفاظت از محیط زیست را ستود و گفت: بانک‌های سبز و مالیات سبز نیز وارد عرصه شده و تحولات خوبی در این زمینه‌ها رخ داده است.

برچسب‌ها