کرمانشاه- پروژه بزرگ راه کربلا در زمان سردار سازندگی و مرحوم ایت الله هاشمی رفسنجانی کلنگ آن به زمین خورد با وجود عبور از اقدامات این دولت و همچنین دولت خاتمی و احمدی نژاد حالا از دولت روحانی نیز عبور کرده است و سرانجام آن در دولت آتی نیز مشخص نیست.

محوری که از میان ۴ دولت گذشت/بزرگ راه کربلا ۲۶ ساله شد

به گزارش قدس آنلاین، عملیات اجرایی این پروژه عظیم سال ۱۳۷۰ و در زمان ریاست جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی زمین زده شد اما از آن سال تاکنون مشکلات مالی و کمبود بودجه سرعت اتمام این پروژه را با کُندی مواجه کرد و در حال حاضر ۲۶ سال از این پروژه می گذرد اما هنوز به سرانجامی نرسیده است.

گفتنی است  با توجه به عدم تخصیص بودجه کافی تاکنون برای این کار بزرگ زمان مشخصی جهت اتمام و بهره برداری تعیین نشده است.

 این بزرگراه از تهران به ساوه، ساوه به همدان، همدان به کرمانشاه، کرمانشاه به قصرشیرین، قصرشیرین به خسروی، خسروی به عراق و نهایتا به کربلای معلی ختم می‌شود تا زوار عتبات عالیات بتوانند از این مسیر ترددی سهل‌ و هموارتر داشته باشند.

یادآور می شود: این بزرگراه محوری است که شرقی ترین نقطه استان کرمانشاه را در کنگاوربه غربی ترین نقطه استان در مرز خسروی متصل می کند و وجود مرز خسروی همان عاملی است که بزرگراه کربلا را بسیار حائز اهمیت کرده است.

نیاز به بزرگراه

 سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه با بیان اینکه طبق آمار در طول سال ۳ میلیون خودرو بصورت رفت و برگشت در این مسیر تردد دارند که بیش از ۳۱ درصد آنها را خودروهای سنگین تشکیل می دهند.

مسعود شریفی با اشاره به سهم صادرات کشوراز مرزهای استان کرمانشاه گفت:  ۵۲ درصد از کل صادرات ایران به کشورعراق از طریق مرزهای استان کرمانشاه صورت می پذیرد.

وی بیان کرد: همچنین طول کل محور بزرگراه کربلا را ۳۲۵ کیلومتر خواند و افزود: طول کل محور بزرگراه کربلا ۳۲۵ کیلومتر می باشد که ۲۰۰ کیلومتر آن در سالهای قبل اجرایی و ۸۰ کیلومتر باقیمانده در سه سال اخیر در دستور کار قرار گرفت.

وی معتقد است: استان کرمانشاه به‌عنوان مرکز منطقه‌ای غرب کشور و پل ارتباطی مستقیم با کشور عراق نیازمند راه‌ها و بزرگراهی‌ است که بتواند در راستای انجام مبادلات تجاری و اقتصادی حرفی برای گفتن داشته باشد.

قطعه پایانی

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه با بیان اینکه ساخت قطعه ۱۰ و پایانی بزرگراه کربلا در مرحله اخذ مجوز قرار دارد، از آغاز عملیات ساخت این قطعه در آینده نزدیک خبر داد.

استان کرمانشاه به‌عنوان مرکز منطقه‌ای غرب کشور و پل ارتباطی مستقیم با کشور عراق نیازمند راه‌ها و بزرگراهی‌ است که بتواند در راستای انجام مبادلات تجاری و اقتصادی حرفی برای گفتن داشته باشدشریفی عنوان کرد: یکی از مهمترین برنامه‌های امسال این اداره کل تکمیل بزرگراه کربلاست که ساخت قطعات ۵ الف، ۶، ۷، ۸، ۹ آن در مجموع به طول ۳۶ کیلومتر و واریانت قطعه ۶ به طول یک کیلومتر و کنارگذر شهر کرند و تقاطع غیرهمسطح ابتدای کنارگذر شهر سرپل ذهاب را شامل می‌شود و قطعه ۱۰ و پایانی این بزرگراه هم به طول ۹ کیلومتر مراحل اخذ مجوز را طی می‌کند.

وی ادامه داد: تاکنون باوجود کمبود اعتبار قطعه ۴، ۵ الف، قطعه ۷ و قطعه ۸ اجرایی شده و عملیات اجرای قطعه ۹ به طول ۱۶ کیلومتر نیز به زودی شروع می‌شود و درصورت تخصیص اعتبار تمام قطعات این بزرگراه تا سرپل‌ذهاب تکمیل می‌شوند.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی کرمانشاه با اشاره به ساخت بزرگراه اسلام‌آباد غرب – پل‌دختر نیز گفت: با تکمیل عملیات ساخت بزرگراه، مسیر اسلام‌آباد غرب به پل‌دختر چهار خطه می‌شود.

وی با بیان اینکه مسیر اسلام‌آباد غرب- پل‌دختر در دو قطعه ۲۷ کیلومتری به بزرگراه تبدیل می‌شود، افزود: مسیر اسلام‌آباد غرب به حمیل و حمیل به گردنه شاهبداغ مربوط به حوزه راه‌های استان کرمانشاه است.

برچسب‌ها