شاهرود- تولیدات کشاورزی شهرستان شاهرود و ارز آوری به میزان ۲۲ میلیون دلار در طول سال خود گواه این مدعاست که این خطه از میهن اسلامی غنی از سرمایه هایی است که برای شکوفایی آن به زیر ساخت های بیشتری نیاز دارد.

«صادرات» پاشنه آشیل شاهرود/شرق سمنان روی باند توسعه معطل مانده است

به گزارش قدس آنلاین، انگور تولیدی شاهرود، تنها انگور کشور است که قابلیت نگهداری شش ماهه در سردخانه را دارد اما بنا بر گفته کارشناسان تا کنون برای تبدیل این محصول به کنستانتره و یا بهره مندی از قابلیت های مرز هوایی برای تولید ثروت ملی توجه شایان و برنامه ریزی شایانی صورت نپذیرفته است.

بنا بر گفته متولیان استان نبود سامانه اطلاع رسانی کارآمد تخصصی کشاورزی برای رصد بازارهای داخلی و خارجی، عدم آشنایی تولید کنندگان با این بخش، فروش فروش و صادرات محصولات کشاورزی به صورت خام و مواد اولیه با ارزش افزوده پایین، عدم وجود صنایع تبدیلی و مرتبط با صادرات و عدم وجود صنایع مرتبط با بسته بندی محصولات از عوامل مهم مانع صادرات در شهرستان شاهرود و شرق استان سمنان است.

صادرات با واسطه

مدیر جهاد کشاورزی شاهرود در خصوص موانع بر سر راه صادرات محصولات این منطقه می گوید: داشتن یک فرودگاه فعال برای صادرات محصولات کشاورزی ضروری است.

محمدرضا قاسمی بیان می کند: راه‌اندازی گمرک و بهره مندی از خط هوایی برای صادرات علاوه بر اینکه دست واسطه‌های صادراتی را کوتاه می کند به ما کمک می کند تا با توجه به موقعیت شاهرود محصولات تولیدی از شهرهای خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان را نیز به جهان صادر کنیم.

وی با بیان اینکه از محل صادرات محصولات کشاورزی در سال گذشته مبلغ ۲۲ میلیون دلار در این استان تولید ثروت شده است بیان کرد: این در حالی است که این رقم در سال ۹۴ از میزان ۹ میلیون دلار تجاوز نکرده بود.

وی تاکید می کند: این افزایش رقم صادرات گواه این مدعاست که بستر و انگیزه تولید در این خطه وجود داشته و لذا ایجاد «کارگو» و مرز هوایی می تواند به افزایش تولید و صادرات کمک کند.

بن بست صادرات

نماینده مردم شاهرود و میامی نیز معتقد است: شرق استان سمنان روی توسعه به خود ندیده است و مشکل امروز این منطقه فقر برنامه ریزی برای توسعه زیر ساخت های اقتصادی است.

سید حسن حسینی شاهرودی با بیان اینکه شاهرود شهرستان محرومی نیست و پتانسیل های فراوان در حوزه های مختلف دارد ادامه می دهد: وجود برخی قوانین دست و پا گیر موضوعی است که متاسفانه جلوی بسیاری از سرمایه گذاری ها را در سطح شرق استان سمنان گرفته است.

وی تاکید می کند: راه اندازی دفتر گمرک و مرز هوایی از حلقه های اصلی تکمیل زنجیره تولید محصولات کشاورزی است و لذا مرز هوایی، شهرستان شاهرود را از بن بست اقتصادی نجات می دهد و رونق بخش کشاورزی و صنایع تکمیلی را هم در پی خواهد داشت.

حسینی شاهرودی یادآور می شود: یکی از دلایل احداث فرودگاه شاهرود در ۳۰ سال گذشته ، از بن بست در آوردن این شهرستان بوده و لذا با تصویب مرز هوایی، فرودگاه شاهرود قادر خواهد بود محصولات تازه باغی و کشاورزی را به خارج از کشور صادر کند.

فرصت هایی که می سوزد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم با تاکید بر ضرورت نیاز مرز هوایی برای صادرات گفت: به طور مثال ۴۰ هزار تن گل توسط یکی از سرمایه گذاران در دامغان تولید و به هلند صادر می شود که در نبود مرز هوایی این سرمایه گذار مجبور است با استخدام کانتینرهای سردخانه دار فواصل طولانی فرودگاه ها را طی کند.

حسینی درباره فرودگاه شاهرود، ابراز داشت: این فرودگاه برای سمپاشی با باند دوهزار و ۸۰۰متر در حالی احداث شد که امروز برای ساخت ۴۰۰متر از باند آن باید شش میلیارد تومان هزینه کنیم و ما این سرمایه را از ربع قرن پیش در اختیار داشتیم اما بدون عزم خاصی همچنان در راستای صادرات از آن استفاده نمی کنیم.

صادرات راه نجات اقتصادی

وی تاکید می کند: اولویت در شرق استان با توجه به شرایط اقتصادی، صادرات محصولات کشاورزی است لیکن باید به این باور برسیم که راه نجات شرق استان صادرات است.

شرق استان سمنان روی توسعه به خود ندیده است و مشکل امروز این منطقه فقر برنامه ریزی برای توسعه زیر ساخت های اقتصادی استوی می افزاید: صادرات جز در سایه تکمیل زنجیره صدور از کشاورزان و کارگران در مزارع تا بهره برداران، کسانی که کاشت، داشت و برداشت را انجام می دهند، ادوات کشاورزی، جهاد کشاورزی، صنایع و معادن، گمرک، بازرگانی، بسته بندی، حمل و نقل و پایانه ها، فرودگاه، ناوگان ریلی، جاده ای و ده ها ارگان و تابعه دیگر امکان پذیر نیست و امروز باید اذعان داشت که صادرات محصولات بسیار سخت است.

مافیای اقتصادی

حسینی شاهرودی با بیان اینکه مافیای اقتصادی نمی گذارد بسیاری از شیوه های غلط اقتصادی اصلاح شوند، ابراز می کند: برخی با اصلاح قوانین متضرر می شوند و متاسفانه منافع مالی را بر منافع ملی ترجیه می دهند که دولت باید با این دست افراد مبارزه کند.

وی بیان می کند: بانکداری ما امروز یک سیستم من درآوردی است که همه ما در اجرای آن شگفت زده هستیم لذا باید عزمی برای اصلاح این موارد در کشور باشد که در مقوله گمرک و بازرگانی نیز مشاهده می شود.

مرز هوایی رونق می گیرد

فرماندار شاهرود با بیان اینکه امکان پروازهای خارجی با استقرار مرز هوایی در فرودگاه شاهرود میسر می‌شود تصریح کرد: با استقرار پایانه گمرکی فرودگاه شاهرود صادرات مستقیم محصولات از این فرودگاه تسهیل شده و امکان‌پذیر می شود.

سید محمدرضا هاشمی از پیگیری‌ها برای اخذ مصوبه استقرار مرز هوایی در فرودگاه شاهرود خبر داد و افزود: فرودگاه شاهرود با اخذ این مجوز بین‌المللی می‌شود.

وی افزود: در این راستا باند طرح توسعه باند فرودگاه شاهرود در حال اجرایی شدن است و با توسعه باند فرودگاه شاهرود زمینه برای ایجاد مرز هوایی در این فرودگاه بیشتر از پیش فراهم خواهد شد.

فرماندار شاهرود با اشاره به اینکه باید صنایع تبدیلی و تکمیلی مانند کارخانه کنسانتره شاهرود در این شهرستان توسعه یابد این مهم را سبب ممانعت از تداوم زیان به کشاورزان و باغداران شاهرودی دانست.

هاشمی با اشاره به اینکه نباید به اعتبارات دولتی برای همه امور توسعه‌ای تکیه کرد و این اعتبارات کفاف همه امور را نمی‌دهد گفت: امروز باید به سمت حمایت و حلب سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران برویم و در این راه مدیران باید زمینه را برای حضور هر چه بیشتر سرمایه‌گذاران در شاهرود فراهم کنند.

برچسب‌ها