بندر عباس- شاید وجه تسمیه «میناب» در استان هرمزگان وجود آب فراوان و رودخانه پر آب با آب شیرین در گذشته باشد، اما امروز این شهرستان با بحران جدی آب و افت تولید محصولات کشاورزی روبه روست!

کشاورزان «میناب» فراموش شدند

علیرضا لعل اکبری: کارشناسان جهاد کشاورزی میناب در چند سال اخیر با بیان مشکلاتی از جمله کمبود آب و بروز آفات در منطقه نسبت به آینده کشاورزی این منطقه ابراز نگرانی کرده‌اند.

به گفته آنان مشکلات بخش  کشاورزی، سبب کاهش سطح کشت کشاورزان منطقه شده و افت تولید محصولات کشاورزی را رقم زده است.

بااین حال کشاورزان و دامداران منطقه هرساله به دلایل گوناگون با خسارت‌های فراوانی روبه‌رو می‌شوند و زندگی آنان بسختی می‌گذرد.

خسارت کشاورزان پرداخت نمی‌شود

در همین خصوص نماینده مردم میناب در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ما تصریح می‌کند: کشاورزان و باغداران شهرستان با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند.

سید مصطفی ذوالقدر می‌گوید: شرکت‌های بیمه‌ای به تعهداتی که در خصوص پرداخت خسارت به کشاروزان شهرستان میناب وعده داده بودند، عمل نمی‌کنند و کشاورزان زیان‌دیده همچنان چشم انتظار دریافت جبران خسارت‌های خود هستند اما عملکرد بیمه‌ها در این خصوص آنان را در بلاتکلیفی قرار داده است.

وی می‌افزاید: مبالغ ناچیزی به شماری از کشاورزان پرداخت شده، اما این رقم نسبت به سال‌های گذشته، بسیار پایین بوده است.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی تصریح می‌کند: طبق قانونی که در خصوص حفظ نباتات وجود دارد، چنانچه درختی از باغداران خشک شود، دولت مبلغی را به عنوان کمک به آنان پرداخت کند، اما تاکنون یک ریال هم از سوی دولت پرداخت نشده است.

ذوالقدر می‌گوید: آماری از شمار درختان خشکیده نیست، اما بسیاری از باغ‌های منطقه خشک شده که چند هزار اصله درخت برآورد می‌شود.

وی اظهار می‌دارد: در گذشته، سالانه مبلغی بابت کمک به کشاورزان و باغداران منطقه داده می‌شد، ولی در حال حاضر حتی یک ریال هم پرداخت نمی شود.

دست خالی کشاورزان در خرید تضمینی دولت

وی به موضوع خرید تضمینی محصولات کشاورزی اشاره می‌کند و می‌گوید: در این خصوص کشاورزان با مشکل روبه رو هستند، بطوری که دولت یا محصولی را از آنان نمی‌خرد یا اینکه اگر هم خریدی داشته باشد، پولی به کشاورزان نمی دهد!

ذوالقدر در ادامه مشکلات دامداران را یادآور شده، اظهار می‌دارد: دامداران منطقه نیز با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند و گلایه‌مندند.

پولی برای مبارزه با بیماری داده نشد

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان در خصوص پرداخت خسارت به باغداران منطقه به خبرنگار ما می‌گوید: چنانچه بر اثر حوادث قهری باغ‌ها آسیب ببینند، فقط باغدارانی که باغ‌های خود را بیمه کرده اند، از سوی شرکت‌های بیمه ای مبلغی را به عنوان جبران بخشی از خسارت دریافت می‌کنند.

مسعود گرگیچ می‌افزاید: چنانچه خسارت باغداران و خشک شدن درختان آن‌ها بر اثر بیماری باشد، آنان کمک هایی را از دولت دریافت می‌کنند.

وی تصریح می‌کند: در منطقه «میناب» اغلب باغ‌ها با آفت «جاروک» روبه‌رو هستند و برای مقابله با این بیماری طرح عملیات امحای ۱۳ هزار هکتار از باغات آلوده به این بیماری در دستور کار قرار دارد.

وی خاطرنشان می‌کند: برای اجرای عملیات امحای باغات آلوده، از مدیریت بحران استان درخواست اعتبار صورت گرفته، اما تاکنون اعتباری در این خصوص پرداخت نشده است.

دست و پنجه نرم کردن کشاورزان با «جاروک»

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی میناب نیز اظهار می‌دارد: چند سالی است که مبلغی بابت جبران خسارت به باغ‌ها به باغداران پرداخت نشده است.

حسینی زیارتی، به وجود بیماری «جاروک» در منطقه اشاره می‌کند و می‌افزاید: این بیماری در سال ۷۵ شناخته شد و عامل آن نوعی حشره است.

وی اظهار می‌دارد: باغداران منطقه در سال‌های ۸۴، ۸۷ و ۸۸ خسارت‌های زیادی را متحمل شدند و این بیماری همچنان وجود دارد و باغداران سال‌هاست که با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی می‌افزاید: باغداران سالانه هزینه‌هایی برای امحای درختان آلوده و کاشت مجدد درختان میوه پرداخت می‌کنند که متأسفانه با وجود این بیماری درختان کاشته شده، خشک می‌شوند.

ارائه طرح‌هایی که اعتباری برای آن نیست

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی میناب می‌گوید: حدود ۱۰ سال پیش کمک‌هایی از جمله در اختیار قراردادن لودر و بولدزر مورد نیاز باغداران برای امحای درختان آلوده صورت می‌گرفت.

وی می‌افزاید: سازمان جهاد کشاورزی استان کمک هزینه ای برای حذف درختان آلوده به باغداران پرداخت نمی کند و اعتباری برای این منظور وجود ندارد.

حسینی زیارتی یادآور می‌شود: هرچند درخواستی هایی در قالب دو طرح برای ادامه مبارزه با بیماری جاروک داده شده، اما تاکنون در این خصوص هیچ اعتباری تصویب نشده است.

وی اظهار می‌دارد: برای مبارزه با بیماری جاروک باید هر سال اعتباری برای آن در نظر گرفت تا علیه عامل انتقال بیماری که یک حشره است، اقدام شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی میناب می‌گوید: ضروری است، باغداران برای مبارزه با آفت جاروک حمایت شوند و سم مورد نیاز و دستگاه‌های سمپاشی در اختیار آنان قرار بگیرد.

حسینی زیارتی تصریح می‌کند: در خصوص مبارزه با بیماری جاروک طرح‌هایی آماده و برآورد هزینه شده، اما هنوز اعتبار تأمین این هزینه‌ها، اختصاص نیافته است.

گسترش انواع بیماری مرکبات درمنطقه

وی وجود بیماری گرنینگ مرکبات در منطقه را یادآور می‌شود و می‌افزاید: بیماری جاروک فقط به لیموترش آسیب می‌رساند، اما بیماری گرنینگ مرکبات به همه مرکبات از جمله پرتقال، نارنگی، لیموترش و گریپ فروت آسیب می‌رساند.

وی خاطرنشان می‌کند: متأسفانه بیماری گرنینگ مرکبات در منطقه در حال گسترش است و برای مبارزه با آن هیچ اعتباری از سوی دولت اختصاص نیافته است.

حسینی زیارتی بیماری زوال نارنگی را از دیگر بیماری‌های شیوع یافته در منطقه عنوان می‌کند و می‌گوید: این بیماری بر روی محصولات نارنگی و نارنج تأثیر می‌گذارد و باغ‌های نارنگی منطقه بویژه منطقه سیاهوک میناب را در بر گرفته است.

وی تصریح می‌کند: برای مبارزه با بیماری زوال نارنگی نیز اعتباری اختصاص نیافته است.

ضرورت احیای نخلستان‌های فرسوده

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی میناب به ضرورت احیای نخلستان‌های پیر و فرسوده منطقه اشاره می‌کند و می‌گوید: بین ۲۰ تا ۳۰ هکتار نخلستان قدیمی در منطقه وجود دارد که لازم است نخل‌های جوان جایگزین نخل‌های فرسوده شود.

وی می‌افزاید: برای احیای نخلستان‌ها نیز اعتباراتی درخواست شده، اما تاکنون در این خصوص اعتباری اختصاص نیافته است.

برچسب‌ها