خرم اباد- استان لرستان یکی از استان‌های غنی معدنی کشور به شمار می‌آید و در آن طرح هایی برای بهره گیری از این منابع وجود دارد، اما به گفته مسئولان روند اجرایی طرح‌ها به کندی پیش می‌رود.

ساخت کارخانه آهک پلدختر منتظر اقدام و عمل/مرهمی برای زخم های کلنگ زنی نیست

علیرضا لعل اکبری: استان لرستان یکی از استان‌های غنی معدنی کشور به شمار می‌آید و در آن طرح هایی برای بهره گیری از این منابع وجود دارد، اما به گفته مسئولان روند اجرایی طرح‌ها به کندی پیش می‌رود.

طرح ساخت کارخانه تولید آهک صنعتی و هیدراته پلدختر یکی از این طرح‌هاست که هنوز به سرانجام نرسیده است.

انتظار برای بهبود اشتغال منطقه

بنا به گفته کارشناسان، چنانچه شرایط و حمایت‌های لازم مسئولان برای بهره گیری بهتر از معادن منطقه فراهم شود، مسیر توسعه و اشتغال در لرستان هموار خواهد شد.

آمارهای ارائه شده نشان می‌دهد طی ۱۵ سال استان لرستان بالاترین نرخ بیکاری را در کشور داشته و بی تردید فعالیت کارخانه تولید آهک صنعتی و هیدراته پلدختر وضعیت اشتغال را در این منطقه بهبود خواهد داد.

کارشناسان در خصوص مشخصات کارخانه تولید آهک صنعتی و هیدراته پلدختر می‌گویند، چنانچه این کارخانه ساخته شود، می‌تواند، سالانه ۱۵۰ هزار تن در تولید داشته باشد.

مسئولان طرح نیز تصریح می‌کنند: این طرح در دو فاز اجرایی می‌شود که بخش خصوصی و ایمیدرو با سرمایه‌گذاری حدود ۱۲۰۰ میلیارد ریال کار ساخت آن را به عهده گرفته‌اند.

با این حال بنا به گفته برخی از مسئولان استان، روند ساخت کارخانه تولید آهک صنعتی و هیدراته پلدختر از سرعت چندانی برخوردار نیست.

فقط کلنگی زده شد!

نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: در حوزه معادن گچ و معادن آهک هیدارته تلاش‌هایی در منطقه صورت گرفته، ولی سرعت بیشتری مورد نیاز است.

سید حمیدرضا کاظمی تصریح می‌کند: «پلدختر» منطقه غنی معدنی است و از وزارت صنایع در حوزه‌های معادن فعالیت بیشتری را انتظار داریم.

نماینده مردم پلدختر بااشاره به طرح ساخت کارخانه تولید آهک صنعتی و هیدراته پلدختر اظهار می‌دارد: کلنگ ساخت این طرح سه ماه پیش‌زده شد، اما تاکنون اقدام عملی انجام نشده است.

ضرورت تسریع در انجام امور

وی خاطرنشان می‌کند: از مسئولان وزارت صنعت معدن و تجارت انتظار داریم، ساخت این طرح را در دستور کار قرار بدهند تا عملیات اجرایی آن تسریع شود.

کاظمی می‌گوید: در این طرح شرکت «ایمیدرو» ورود پیدا کرده و امیدواریم، عملیات ساخت آن انجام شود و در بهبود وضعیت اشتغال منطقه تأثیر بگذارد.

وی با اشاره به وضعیت معدنی منطقه می‌گوید: مجوزهایی برای بهره برداری از معادن منطقه صادر شده، اما تقاضا برای اخذ مجوز استخراج همچنان وجود دارد و انتظار داریم وزارت صنعت، معدن و تجارت در این خصوص توجه ویژه داشته و نسبت به روند ساخت کارخانه تلاش بیشتری کند.

معدنی با درجه خلوص ۹۸ درصد!

در همین حال یکی از کارشناسان خانه صنعت و معدن لرستان در گفت و گو با خبرنگار ما تصریح می‌کند: آهک هیدراته پلدختر از نوع مرغوب به شمار می‌آید و طبق نظر کارشناسان، درجه خلوص این معدن به رقم ۹۸ درصد می‌رسد.

وی خاطرنشان می‌کند: در صورت ساخت کارخانه تولید آهک صنعتی و هیدراته پلدختر، منطقه به لحاظ صنعتی و اشتغال دگرگون می‌شود.

با این حال مردم لرستان بویژه منطقه پلدختر از مسئولان انتظار دارند، طرح ساخت کارخانه آهک صنعتی و هیدارته هرچه زودتر عملیاتی شود تا زمینه اشتغال جوانان فراهم شده و وضعیت زندگی آنان بهبود یابد.

برچسب‌ها