۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۴
کد خبر: 529225

قم- قم با آب و هوای گرم و نیمه خشک و همچنین بارش سالانه ۱۴۲ میلیمتر یکی از استان هایی است که با وجود بارش های امسال اما همچنان بر روی خط قرمز خشکسالی قرار دارد.

فرش قرمز خشکسالی برای شهروندان قم

به گزارش قدس آنلاین، بنا بر گفته مسئولان و متولیان استان قم هر روز بر شوری خاک های این استان افزوده شده و عمق سفره های زیر زمینی اش پائین و پائین تر می رود.

وضعیت بحرانی است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قم و دبیرکارگروه حفاظت از منابع آبی استان در این زمینه می گوید: متاسفانه ما در زمینه آب در مرحله بحران قرار داریم.

حاجی حسینی مسگر می افزاید: به لحاظ کلی وضعیت ما در مصرف آب، بحرانی است و منابع زیرزمینی نیز در حد سفره ها نیست و بیشتر از توان از این منابع استفاده کردیم و به خاطر افت سرزمینی، با معضلات و مشکلاتی مانند ریزگردها مواجه هستیم.

وی ادامه می دهد: توصیه ما به مردم و اقشار مختلف این است که کاهش مصرف و مدیریت آب را در منزل و محل کار خود داشته باشند، بیشترین مصرف ما در حوزه کشاورزی است که در این زمینه باید متناسب با وضعیت، شرایط کشت و مصرف را فراهم کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قم بیان می کند: ما درحوزه آب شرب و صنعت نیز چنین وضعی داریم و باید میزان مصرف را نسبت به داشته های آبی خود تنظیم کنیم تا چالش مواجه نشویم.

حاجی حسینی مسگر یادآور می شود: ما به سمت یک تنش آبی و بحران آب پیش می رویم و در حقیقت وارد مرحله تنش متناسب با شاخص های ارزیابی آب شده ایم.

وی تاکید می کند: مهمترین و تنها اقدام در شرایط کنونی اصلاح الگوی مصرف است.

آب گران تهیه می شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم نیز دراین زمینه با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۸۵درصد آب قم از سد کوچری و چاه های علی آباد و ۱۵ خرداد و چاه های سطح شهر تامین می شود بیان می کند: مردم قم مانند گذشته درمدیریت و صرفه جویی در مصرف آب به صورت جدی اقدام کنند و بدانند آب شرب قم با هزینه های گزاف و سختی فراوان تامین و در اختیار آنها قرار می گیرد و باید مصرف بهینه داشته باشند.

علیجان صادق پور می افزاید: درخصوص تامین آب تدبیرهایی صورت گرفته ولی مردم باید ضمن توجه جدی به صرفه جویی از منابع آب به عنوان یک سرمایه ملی و گرانبها محافظت کنند.

وی با اشاره به این که یکی از مهمترین مشکل های کشور و به خصوص استان قم، کمبود منابع آبی است، افزود: میزان مصرف ۱۶۰ لیتر در منطقه ای مانند قم که کمبود منابع آبی دارد مصرف بالایی است و از شهروندان انتظار می رود این میزان از مصرف را با اصلاح الگوی مصرف کاهش دهند.

آب شور تر می شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم نیز با اشاره به وضعیت آب در قم گفت: در سال های گذشته روزانه ۵۰۰ میلیون مترمکعب روان آب وارد سفره های زیرزمینی می شد که این میزان امروز به صفر رسیده است.

محمدرضا طلایی افزود: به صفر رسیدن روان آب ورودی به سفره های آب زیرزمینی در حالی است که از چاه های عمیق برای تمامی اراضی استان استفاده می شود.

وی اضافه کرد: سطح آب های زیرزمینی در قم سالانه پایین می رود و شوری آب های زیرزمینی، ۲ برابر شده است و استان قم در انتهای حوزه آبریز قرار دارد و ۸۰ درصد این حوزه خارج از استان است.

طلایی با بیان این که در دشت مسیله ۱۷۰ حلقه چاه مجاز وجود دارد، بیان کرد: در ۴۰ کیلومتری از همین دشت، ۱۰ برابر تعداد چاه مجاز، چاه غیرمجاز حفر شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: این چاه های کشاورزی منطقه را تحت تاثیر قرار داده و هر سال در حال توسعه است.

وی گفت: چهار رودخانه به دریاچه نمک قم راه دارد، ولی سال هاست که قطره آبی وارد این دریاچه نمی شود و سرعت شوری آب به زودی به استان های همجوار نیز خواهد رسید.

 باید سرانه مصرف باید کاهش یابد

مهدی نظر زاده معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب قم نیز می گوید: سرانه مصرف آب در استان ۲۴۰ لیتر در روز است که از این میزان ۲۰۵ لیتر در روز به مصرف می رسد و مابقی جز هدر رفت آب است.

وی می افزاید: از ۲۰۵ لیتر در روز، ۱۶۰ لیتر در روز مصرف خانگی و مابقی در صنعت، تجاری و اداری صرف می شود.

وی با اشاره به این که الگوی مصرف در ایران ۱۵۰ لیتر در روز است بیان می کند: برای مناطقی مثل شهر قم که با کمبود آب مواجه هستند این میزان به ۱۳۰ لیتر در روز است این درحالی می باشد که بر اساس مطالعات صورت گرفته با ۵۰ الی ۱۰۰ لیتر در روز می توان زندگی سالم و بهداشتی داشت.

وی ادامه می دهد: در استان قم مشترکینی وجود دارد که به صورت میانگین ۵۰ لیتر در روز آب استفاده می کنند.

نظرزاده داشت: درحال حاضر در اکثر سفره های آب زیرزمینی موجود افت سطح آب و کاهش کیفیت آب به یک پدیده دائمی و مستمر تبدیل شده است به گونه ای که میانگین افت سطح ایستابی در استان حدود یک متر و در بعضی نقاط به ۲ متر در سال نیز می رسد.

برچسب‌ها