اهواز - ستاد بحران خوزستان با صدور اطلاعیه ای نسبت به وزش باد شدید و احتمال وقوع گرد و غبار در روز چهارشنبه هشدار داد.

میهمان همیشگی خوزستان این بار چهارشنبه از راه می رسد

به گزارش قدس آنلاین در اطلاعیه اداره کل مدیریت بحران استانداری خوزستان آمده است: با توجه به اطلاعیه ۲۶ اردیبهشت اداره کل هواشناسی استان، وزش بادهای قابل ملاحظه در مناطق جنوبی عراق و غرب و مرکز استان از صبح سه شنبه آغاز شده که این وضعیت تا بعداز ظهر امروز ادامه می یابد.
این اطلاعیه می افزاید: با وزش بادهای قابل ملاحظه و نسبتا شدید، از اواسط وقت چهارشنبه پیش انتظار برخاستن گرد و خاک در مناطق غربی، جنوبی و تا حدودی مرکزی وجود دارد، که تا اوایل شب، کیفیت هوا بهبود می یابد.
در ادامه اطلاعیه از اعضای شورای هماهنگی بحران خواسته شده است که نسبت به اتخاذ تمهیدات لازم در زمینه آمادگی کامل دستگاه های مرتبط و مورد نیاز و مراکز بهداشتی و درمانی و خدماتی شهرستان، بازدید و بررسی پست ها و خطوط انتقال برق و تاسیسات و شبکه های آبرسانی، اطلاع رسانی به شهروندان به ویژه بیماران، کودکان، سالمندان، مسافران، عشایر، کشاورزان، دامداران، صیادان و افراد ساکن در مناطق با احتمال وقوع تندباد و گرد و غبار برای رعایت نکات ایمنی و بهداشتی مانند عدم تردد غیر ضروری و قرار گرفتن در فضای باز و استفاده از ماسک مناسب در هنگام وقوع گرد و غبار اقدام کنند.
بر اساس این گزارش، کیامرث حاجی زاده مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان پیش از این از برگزاری نخستین جلسه تعیین شاخص استاندارد میزان آلایندگی گرد وغبار برای اعلام وضعیت تعطیلی خبر داده بود.
به گفته وی، در روزهای گردوغباری، بلاتکلیفی مردم و تعطیلی مراکز آموزشی و مدارس خود عامل ایجاد بحران شده است بنابراین باید استانداردی تهیه و به شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان ها ابلاغ شود.  
مقرر است اعضای علمی، دانشگاهی و نمایندگان دستگاه های اجرایی مسئول عضو این کمیته برنامه خود را برای تهیه دستورالعمل استانداردسازی میزان آلایندگی ریزگردها و وضعیت تعطیلی مراکزآموزشی و اداری را تا این هفته ارائه دهند.
تا کنون چندین دستورالعمل برای تعطیلی مدارس اعلام شده است. بر اساس دستورالعملی که در سال ۹۴ تا کنون ملاک تصمیم گیری بود در صورتی که غلظت ذرات گرد و غبار در هوا یک هزار و ۵۰۰ میکروگرم بر مترمکعب (۱۰ برابر حد مجاز آلودگی هوا) باشد مهدهای کودک؛ یک هزار و ۸۰۰ میکروگرم بر مترمکعب (۱۲ برابر حد مجاز آلودگی هوا) مدارس ابتدایی، ۲ هزار و ۲۰۰ میکروگرم بر مترمکعب (۱۴ برابر برابر حد مجاز آلودگی هوا) مدارس متوسطه اول، ۲ هزار و ۵۰۰ میکروگرم بر مترمکعب (۱۶ برابر حد مجاز آلودگی هوا) مدارس متوسطه دوم و سه هزار میکروگرم بر مترمکعب (۲۰ برابر حد مجاز آلودگی هوا) اداره های استان تعطیل می شوند. حدمجاز آلودگی هواز ۱۵۰ میکروگرم بر مترمکعب است.
 

برچسب‌ها