اصفهان- رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت: ۸۲ درصد از تصادفات فوتی در جاده های استان طی یکسال گذشته مربوط به خودروهای فاقد تجهیزات ایمنی مانند کیسه هوا و ترمز ABS بوده است.

خودروهای فاقد تجهیزات ایمنی در ۸۲ درصد تصادفات فوتی نقش دارند

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از مرکز اطلاع رسانی پلیس اصفهان، نقش نصب تجهیزات ایمنی خاص مانند کیسه هوا (AirBag) و ترمز ABS بر روی خودروها به قدری مهم و حیاتی است که نیروی انتظامی طی سالیان اخیر با عدم شماره گذاری خودروهای فاقد این تجهیزات خودروسازها را ملزم به نصب آنها بر روی خودروها کرده است.

بررسی ها حاکی از آن است که از زمان نصب این تجهیزات بر روی خودروهای سواری تعداد تصادفات فوتی در این گونه خودروها به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده است.

نکته اصلی که همواره در وقوع تصادفات مورد توجه است، سه عامل راه، وسیله نقلیه و عامل انسانی است اما هرچند که همیشه اعلام می شود ۷۰ درصد علت تصادفات مربوط به عامل انسانی می باشد اما به هر اندازه که در ارتقای ایمنی راه ها و وسایل نقلیه نیز تلاش کنیم می توانیم میزان کشته ها و مجروحان حوادث رانندگی را کاهش دهیم.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان اصفهان در این خصوص اظهار داشت: تحقیقات صورت گرفته در خصوص تصادفات فوتی و جرحی رخ داده در سال ۹۴ و ۹۵ نشان می دهد که بیش از ۶۰ درصد فوتی ها و مجروحان حوادث رانندگی در تصادفات خودروهای سواری اتفاق افتاده است.

سرهنگ حسین پور قیصری افزود: بررسی ها همچنین نشان می دهد که ۷۰ درصد تصادفات فوتی و جرحی در راه های برون شهری استان طی سال ۹۵ در روز های پنجشنبه و جمعه و ایام تعطیل رخ داده است.

وی عنوان داشت: نکته قابل اهمیت این است که در سال ۹۵ از بین تصادف فوتی رخ داده در سطح راه های برون شهری استان ۸۲ درصد آنها مربوط به خودروهایی بودند که فاقد تجهیزات ایمنی خاص مانند کیسه هوا و ترمز ABS بودند.

این مقام مسئول عنوان داشت: همچنین نقش تجهیزات ایمنی نصب شده بر روی خودروها در تصادفات جرحی نیز مشهود است به طوری که در سال ۹۵ تعداد پنج هزار و ۸۴۶ فقره تصادف جرحی در جاده های استان رخ داده که باز می بینیم ۸۶ درصد این تعداد فاقد تجهیزات ایمنی خاص نصب شده بر روی خودروها بودند.

وی افزود: این آمارها در سال ۹۴ تقریباً به یک میزان است هرچند که در سال ۹۴ میزان تصادفات فوتی و جرحی ما در سطح جاده ها از سال ۹۵ بیشتر بوده اما باز می بینیم نقش تجهیزات ایمنی نصب شده بر روی خودروها به یک میزان تاثیر گذار است.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان اصفهان خاطر نشان کرد: در سال ۹۴ از بین تعداد فقره های تصادفات فوتی ۸۰ درصد و جرحی۸۶ درصد خودروها فاقد تجهیزات ایمنی بودند.

پور قیصری تصریح کرد : با توجه به آمارهای قابل توجهی که در این زمینه وجود دارد می توان نتیجه گرفت که نصب این گونه تجهیزات بر روی خودروها چقدر می تواند در کاهش کشته ها و مجروحان حوادث رانندگی موثر باشد.

وی بیان داشت: به همین خاطر به کسانی که قصد خرید خودرو دارند توصیه می کنیم نسبت به مجهز بودن خودروی مورد نظر خود به تجهیزات ایمنی به منظور ارتقای ایمنی خود و سرنشینانشان و اطمینان و آرامش از رانندگی دقت نظر داشته باشند.

این مقام انتظامی خاطر نشان کرد: امروز خوشبختانه با همکاری خودروساز ها تمامی خودروهای داخلی که به تازگی تولید می شوند مجهز به تجهیزات ایمنی هستند.

سرهنگ پور قیصری عنوان کرد: علاوه بر این توصیه می کنیم کسانی که خودروهای مجهز به تجهیزات ایمنی دارند نیز همه ساله با مراجعه به نمایندگی خودروساز ها و معاینه فنی ها از سلامت و بدون نقص بودن خودروی خود مطمئن شوند.

این مقام انتظامی با بیان اینکه رانندگی فقط روشن و خاموش کردن خودرو نیست خاطر نشان کرد: یک راننده می بایست تا حدی آشنائی فنی از سیستم خودرو را داشته باشد و بداند از این وسیله چگونه باید مراقبت و محافظت لازم را به عمل آورد.

این مقام انتظامی بیان داشت: از آنجا که یک ضرب المثل قدیمی می گوید احتیاط همیشه شرط عقل است، به همین خاطر می بایست تمامی رانندگان قبل از عزیمت به سفر نسبت به درست کار کردن تجهیزات خودرو، سیستم روشنائی، برق، برف پاک کن ها، لنت های ترمز، عاج لاستیک ها، تنظیم فرمان و ... اطمینان حاصل کرده و با آرامش وارد جاده شوند.

برچسب‌ها