برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در ایران اسلامی با سیل عظیمی از حضور مردم روبرو شد که تعدادی از شعبات اخذ رای در برابر تقاضای حضور مردم کم آوردند.

شعبات اخذ رای در برابر حضور مردم کم آوردند/حضور اموات تا خرید و فروش رای پای صندوق

به گزارش قدس آنلاین، انتخابات روزر گذشته با فراز و نشیب های فراوانی روبرو بود زیرا در این حضور پر شور برخی از اخلالگران سعی دکردند تا اموات را هم در صف رای قرار دهند، برخی  خرید و فروش رای پیشه کردند و در این میان صندوق های اللکترونیکی نیز بسیاری از مردم و مسئولان را سر کار گذاشت و تعداد زیادی از شعبات به ویژه در مناطق روستایی و حاشیه شهر ها به دلیل اتمام برگه تعرفه رای به تعطیلی کشانده شد.

با وجود اینکه متولیان برگزاری انتخابات مدعی بودند ۲۰۰ میلیون تعرفه رأی چاپ‌شده و یک‌میلیون و ۵۰۰ نفر به‌عنوان عوامل اجرایی و نظارتی در شعبه‌های اخذ رأی حضور داشته و هیچ کمبودی وجود نخواهد داشت اما در عمل بسیاری از شعبات اخذ با کمبود برگه تعرفه رای و همچنین اخلال در کار دستگاه های الکترونیکی و تشخیص هویت روبرو شدند.

 کمبود تعرفه‌ رای در خراسان‌رضوی

اتمام برگه تعرفه رای در نقاط مختلف خراسان رضوی مانند حاشیه شهر مشهد، شهر گلبهار و رئوستای توابع آن و همچنین کندی تشخیص هویت و اخلال در صندوق های اللکترونیکی در سبزوار از جمله مشکاتی بود که روز گذشته موجب سرگردانی و البته اعتراض بسیاری از رای دهندگان شد.

در همین رابطه رئیس مجمع نمایندگان خراسان‌رضوی اظهار داشت: مردم خراسان رضوی از  نقاط مختلف از طریق پیامک و تلفن به بنده اطلاع دادند که تعرفه در بسیاری از مناطق حاشیه شهر مشهد و همچنین روستاهای جغتای کم آمده است.

 حسین مقصودی با اشاره به اینکه بابت این مسئله بسیار از دولت گلایه‌مند هستیم، تصریح کرد: این نحوه برگزاری انتخابات به‌هیچ وجه رضایت‌بخش نبود و حجم وسیعی از مردم خراسان‌رضوی بابت این مسئله گلایه مند هستند.

خودداری از ارائه تعرفه در مشهد

معاون دادستان مشهد در همین رابطه اظهار داشت: با عنایت به وصول برخی اخبار مبنی بر عدم ارائه تعرفه توسط دست اندرکاران امر انتخابات به مراکز اخذ آراء و حتی عدم برگزاری انتخابات به علت عدم اعزام متصدیان برگزاری این امر مهم به مسئولان برگزاری، تذکر جدی داده می‌شود که این امر از مصادیق اخلال در امر برگزاری انتخابات است.

قاضی حسن حیدری گفت: دادگستری استان در اجرای وظایف ذاتی خود با مسببین آن برخورد به عمل خواهد آورد.

توقف بیش از ۳ ساعت رای گیری 

بنا بر گفته رئیس ستاد حجت‌الاسلام رئیسی در شهرستان مشهد در برخی از شعب تعرفه‌ها مهر روز گذشته وجود نداشت که رأی آنها عملا به حساب نمی‌آید.

سعید ضیائی در این رابطه بیان کرد: همچنین در برخی از شعب درها را حدود یک ساعت برای نهار بسته بودند.

وی اظهار داشت: اکثر مناطق حاشیه‌ای و روستاهای اطراف مشهد به مدت ۳ تا ۴۴ ساعت تعرفه نداشتند.

وی ادامه داد: در بسیاری از این مناطق ساعت شروع رأی‌گیری از مردم با تأخیرهای یک تا ۲ ساعته همراه بود.

نارضایتی عمومی در حاشیه شهر ها

گفتنی است کاستی های موجود در روز رای گیری به‌دلیل کمبود تعرفه و توزیع ناعادلانه تعرفه‌های انتخاباتی در مناطق متدین، حاشیه شهرها، مناطق محروم و به‌ویژه روستاها موجب اعتراضات بسیاری از مردم شد.

روز گذشته به‌دلیل عدم ارسال تعرفه به مناطق حاشیه‌شهرها، روستاها، مناطق محروم شاهد نیمه‌تعطیلی حوزه‌های انتخاباتی بودیم به‌نحوی که در مناطق حاشیه شهر مشهد، حوزه‌های اخذ رای به مرز تعطیلی کشیده شد.

از سویی دیگر گزارش های رسیده حاکی از انست که در برخی روستاهای همدان، اصفهان و خراسان‌رضوی تعرفه وجود نداشته و حتی به برخی روستاها صندوق اخذ رای اعزام نشد.

اعتراض روستائیان سوسنگردی

جمعی از روستاییان سوسنگرد در استان خوزستان نیز روز گذشته با تجمع مقابل استانداری خوزستان نسبت به اعزام نشدن صندوق رای به روستاهایشان اعتراض کردند.

این روستائیان با بیان اینکه همیشه صندوق رای به روستای ما می‌آمد و می‌توانستیم مانند همه ملت ایران در انتخابات شرکت کنیم اظهار داشتند:  البته در این دوره این کار انجام نشد.

این روستائیان به دلیل اعزام نشدن صندوق اخذ رای اعتراض خود را با تجمع به گوش مسئولان رساندند.

اتمام تعرفه در برخی از شعب رای‌گیری در اهواز

گفتنی است شهر اهواز که روز گذشته با استقبال بی‌سابقه مردم همراه بود با صف های طویلی روبرو شد.

استقبال مردم از انتخابات آنقدر زیاد بود که در برخی از شعب اخذ رای در اهواز تعرفه تمام شد و مسئولان شعب درخواست مجدد تعرفه دادند.

تمام شدن تعرفه در شعب سبب معطل شدن رای دهندگان در صف‌های طولانی شد و گرمای هوای اهواز مردم را در صف رای کلافه کرد.

رئیس ستاد حجت‌الاسلام رئیسی در خوزستان در همین رابطه گفت: تعرفه رای در برخی شهرها مانند اهواز، دزفول، حمیدیه، باغملک و رامهرمز تمام شد که این مسئله معطل شدن مردم در هوای گرم خوزستان را در پی داشت.

سید کریم حسینی اظهار داشت: متاسفانه مسئولان اجرایی برگزاری انتخابات پیش‌بینی لازم را در شعب اخذ رای انجام ندادند و در برخی از شهرستان‌ها تعرفه‌ها رای تمام شد.

خرید و فروش آرا در اردبیل

خرید و فروش آراء در اردبیل نیز یکی از مشکلاتی بود که با حضور و دخالت نیروهای قضایی خاتمه یافت.

دادستان عمومی و انقلاب  اسلامی اردبیل در همین رابطه از دستگیری ۱۱ نفر به خاطر تخلفات انتخاباتی دراردبیل خبر داد و افزود: کمیته قضایی در اردبیل برای رسیدگی به  تخلفات انتخاباتی تشکیل شده و در سریع‌ترین زمانن ممکن اقدامات اساسی در همین رابطه انجام می‌شود.

ناصر عتباتی اظهار داشت: ۴ مورد تخلف انتخاباتی مبنی بر خرید و فروش آرا در اردبیل شناسایی شد و متخلفان در همین زمینه توسط ماموران انتظامی دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شدند.

 دستگیری دلال های انتخاباتی 

دادستان عمومی و انقلاب کرج  نیز در همین راستا از دستگیری ۲ نفر به علت خرید و فروش رای در کرج  خبر داد.

حاجی رضا شاکرمی بیان کرد: جرم این ۲ نفر خرید و فروش رای و تخلف در انتخابات است.

تخلفات انتخاباتی در مازندران

دبیر هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی مازندران نیز با بیان اینکه گزارشات بسیاری مبنی بر خرید و فروش آرا در شوراهای شهر شهرهای ساری، چالوس، فریدونکار و قائمشهر گزارش شده اظهار داشت: این گزارشات در دست بررسی‌ است و برخورد با متخلفان ادامه دارد.

علی احسانی اظهار داشت: بیشترین تعداد تخلفات در مناطق جنوب مرکز استان و شهرهای غرب استان بوده است.

وی با اشاره به اینکه ۳۰ نفر از افرادی که با یک دستگاه خودرو مینی‌بوس از روستایی در چالوس عازم شهر شده و اقدام به خریداری کرده بودند، شناسایی شدند، گفت: از این تعداد ۱۱ نفر در حین خرید و فروش آرا دستگیر و بازداشت شدند.

کمبود صندوق اخذ رأی و تعرفه در لرستان

جای‌جای استان لرستان نیز صبح روز گذشته مملو از مردمی بود که با اشتیاق فراوان برای اخذ رأی ساعت‌ها قبل از آغاز رأی‌گیری پشت درب محل‌های اخذ رأی صف‌کشیده بودند اما با توجه به الکترونیکی بودن انتخابات شوراهای شهر و روستا در شش شهر لرستان، از همان ساعات آغازین روند انتخابات به‌کندی پیش رفت تا آنجایی که در شهرستانی مانند بروجرد انتخابات درنهایت با دو ساعت و نیم تأخیر آغاز شد و مردم مجبور شدند تا پشت درب‌های بسته همچنان منتظر رفع مشکل بایستند.

الکترونیکی بودن انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا از یک‌سو و کمبود صندوق‌های اخذ رأی و تعرفه از سوی دیگر سبب شد تا جمع کثیری از مردم این استان همچنان در صف‌های طولانی بمانند.

  از کار افتادگی صندوق های الکترونیکی

انتخابات شوراهای شهر و روستا در خراسان جنوبی نیز به صورت الکترونیکی برگزار شد و لذا از کارافتادگی و قطع موقت صندوق‌های اخذ رأی شورا موجب شد تا رأی مردم فقط برای ریاست جمهوری اخذ شود.

صندوق اخذ رأی شورا در سایت اداری قطع و رای مردم فقط برای ریاست جمهوری ثبت شد لذا مردم پس از رأی برای ریاست جمهوری اظهار داشتند ما دیگر وقت مراجعه مجدد برای شوراها نداریم و این مشکل در حالی ادامه داشت که فرماندار از حل مشکل خبر می‌داد.

همانطور که پیش از این پیش‌بینی می‌شد برخی صندوق‌های اخذ رأی الکترونیکی در بیرجند برای انتخابات شوراها از کار افتادند که از جمله این صندوق‌ها در سجادشهر در شعبه اخذ رای حوالی مدرسه هاجر بود.

علی‌رغم پیگیری‌های متعدد و بر خلاف اعلام ستاد انتخابات بیرجند که مشکل قطعی صندوق‌های اخذ رأی شورا در شعبه دبستان برکت در سایت اداری حل شده اما مشاهدات خبرنگاران در ساعت ۱۴:۳۰ روز گذشته حکایت از ادامه مشکل داشت.

برخی اهالی محل نیز اعلام کردند چند نوبت برای شرکت در انتخابات شورا مراجعه کردند که موفق به شرکت در انتخابات نشدند و البته رأی گیری انتخابات ریاست جمهوری از این دسته افراد صورت گرفت.

بعد از سایت اداری فرآیند رأی گیری در شعبه اخذ رأی دانشگاه آزاد بیرجند نیز دچار اشکال شد.

شناسایی اموات در صف رای دهندگان

گفتنی است در انتخابات روز گذشته تعدادی از شناسنامه اموات در استان خراسان رضوی که در صف اخذ رای قرار گرفته بود شناسایی شد.

براساس اعلام علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی ۳۵ نفر در مشهد که قصد رای با شناسنامه میت را داشتند شناسایی شدند.

وی افزود: همچنین ۷۱ نفر در سطح استان نیز چنین قصدی داشتند که توسط ماموران و ناظران حاضر در سر صندوق شناسایی شده و مانع رای دادن شدند.

خرید و فروش رأی در بجنورد و شیروان

محمدتقی ایرانی رئیس ستاد انتخابات خراسان شمالی نیز گفت: در برخی نقاط شهرستان بجنورد و شیروان گزارش‌هایی مبنی بر خرید رأی اعلام‌ شد که هیئت‌های نظارت و هم دادستانی ورود پیدا کردند.

وی در ارتباط با اختلال در سیستم مکانیزه انتخابات شورای شهر بجنورد در ابتدای ساعات رأی‌گیری گفت: پس از بروز اختلال برای یکی از کاندیدهای شورای شهر بجنورد بلافاصله با حضور کمیته فناوری و اطلاعات در محل فرمانداری این مورد برطرف شد.

توزیع کارت هدیه در همدان

همچنین شنیده ها حاکی از توزیع کارت هدیه برای خرید رای در همدان گزارش بود اما علی اصغر ناظری‌پور رئیس ستاد انتخابات شهرستان همدان در جمع خبرنگاران با اشاره به وجود تخلفات در برخی شعبه‌ها افزود: گزارش تخلفات انتخاباتی باید از مراجع رسمی اعلام شود و با توجه به اینکه هیئت‌های بازرسی فعال هستند تخلفات جدی زیادی گزارش نشده است.

تعدادی از شعب در اصفهان مرتکب تخلف شدند

گزارش های رسیده حکایت از تخلفات پنهان و آشکار در برخی از شعبات استان اصفهان داشت.

 محمدرضا اکرمی عضو هیئت نظارت بر انتخابات استان اصفهان در این رابطه با اشاره به اینکه در بررسی‌های میدانی تعدادی از  شعب مرتکب تخلف شدند، اظهار داشت: در خارج از تعدادی شعب اصفهان عناصری از ستاد خاص، تبلیغات نامزدی خاص را توزیع کردند که با کمک عوامل انتظامی جلوی این کار گرفته شد و با این تخلف صورت گرفته در چند حوزه انتخابیه برخورد شد.

تعرفه رأی در  یزد کم آمد ‌

استقبال پر شور مردم در استان یزد نیز موجب شد تا برخی از شعبات احذ رای با کمبود تعرفه روبرو شوند.

حجت الاسلام سید ناصر محمدی مسئول نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری یزد در این رابطه بیان کرد: در برخی شعب روستایی تفت تعرفه کم آمده بود و انتخابات ریاست جمهوری و شوراها برای مدت کوتاهی متوقف شده بود که خوشبختانه این نقیصه بر طرف شد.

برچسب‌ها