سمنان- معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای سمنان با اشاره به تداوم خشکسالی‌ها و افت محسوس سفره‌های زیرزمینی از افزایش دشت‌های ممنوعه این استان به ۱۴ دشت ممنوعه خبر داد.

زنگ هشدار در ۱۴ دشت استان سمنان به صدا در آمد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، محمدرضا خاموشی اظهار کرد: میزان افت سطح آب‌های زیرزمینی در سمنان در دو دهه اخیر بیش از متوسط‌های کشوری بوده است به‌طوری که میانگین افت سطح آب در ۲۰ سال اخیر در کشور  ۵۰ سانتیمتر و این رقم در استان سمنان افزون بر ۶۷ سانتیمتر در سال بوده است.

وی در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص محدوده‌های مطالعاتی و دشت‌های این استان پهناور تصریح کرد: در استان سمنان ۲۶ محدود مطالعاتی که دربرگیرنده ۳۵ دشت است وجود دارد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای سمنان با بیان اینکه وضعیت این دشت‌ها با هم متفاوت است خاطرنشان کرد: در مجموع ۱۱ دشت ممنوعه در بین این ۳۵ دشت وجود دارد که همه پهنای آنها در محدوده جغرافیایی استان قرار دارد.

خاموشی با اشاره به وضعیت بحرانی در برخی دشت‌های مشترک بین این استان و استان‌های همجوار گفت: سه دشت ممنوعه مشترک نیز بین استان سمنان و استان‌های همجوار وجود دارد.

وی یادآور شد: این سه دشت ممنوعه مشترک بین استان سمنان و استان‌های خراسان رضوی، خراسان‌شمالی و استان‌های شمالی واقع شده‌اند لذا در مجموع ۱۴ دشت ممنوعه در گستره استان سمنان واقع شده که ۱۱ دشت آن به طور کامل در استان واقع شده و سه دشت ممنوعه دیگر نیز مشترک بین سمنان و یکی از استان‌های همسایه است.

این کارشناس منابع آبی با بیان اینکه وضعیت دشت های غیرممنوعه استان هم چندان مناسب نیست، تصریح کرد: از همین رو برداشت بی رویه از منابع آبی در همه دشت های استان باید در دستور کار قرار گیرد و همزمان برای تغذیه آنها برنامه‌ریزی شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای سمنان با بیان اینکه در دو دهه اخیر سطح آب‌های زیرزمینی کشور حدود ۱۰.۷ متر افت داشته‌اند اضافه کرد: این در حالی است که این شاخص در استان سمنان متاسفانه ۱۳.۲ متر بوده است لذا برای جبران این افت در استان نیاز به تلاش بیشتری وجود دارد.

برچسب‌ها