زاهدان- رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان با داشتن نیمی از جمعیت شتر ایران قطب پرورش این دام در کشور است.

سیستان و بلوچستان قطب پرورش شتر در کشور است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، رضا نجفی افزود: از مجموع حدود ۱۵۰ هزارنفر شتر در کشور ۷۵ هزار نفر در این استان نگهداری می شود به همین دلیل سیستان و بلوچستان در پرورش شتر رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است و قطب پرورش این دام در ایران محسوب می شود.

وی بیان کرد: در راستای اجرای سند توسعه پرورش شتر و با هدف ساماندهی، هویت دار کردن و اجرای برنامه اصلاح نژاد شتر و کنترل قاچاق بیش از ۳۰ هزارنفر شتر بومی استان با تخصیص بیش از ۱۵میلیارد ریال اعتبار پلاک کوبی شده است.

نجفی با بیان این که سال گذشته بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ تن گوشت شتر در استان تولید شد ادامه داد: ۶ هزار و ۷۰۰ نفر شتر بومی سیستان و بلوچستان به صورت زنده به استان های یزد، اصفهان، قم و خراسان رضوی حمل شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان همچنین با اشاره به تدوین سند پرورش شتر در استان گفت: سند توسعه پرورش شتر استان با توجه به ظرفیت بالای منطقه تدوین شده است.

نجفی افزود: این سند با هدف استفاده مطلوب و مفید از ظرفیت های موجود سیستان و بلوچستان در زمینه تولیدات شتر و ساماندهی پرورش شتر شیری و تولید شیر آن به عنوان یک محصول ارگانیک و هدایت بخشی از شترهای جوان به واحدهای پرواربندی برای پروار و تامین بخشی از گوشت قرمز مورد نیاز بازار تدوین شده است.

وی ادامه داد: بر اساس این طرح  جایگاه های بهداشتی سنتی و مراکز جمع آوری شیر در مناطق مستعد پرورش در سیستان و بلوچستان ساخته خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: مهمترین بخش و اعظم نیاز گوشت شتر در کشور از این استان وارد بازار می شود.

این مسئول برای جلوگیری از تلفات و سوانح جاده ای که بعلت تردد این حیوان در جاده ها اتفاق می افتد نیز بیان داشت: ایجاد پلاک های شبرنگ طرح دیگری است که ارائه داده ایم تا به گردن شترها آویزان شود که در صورت به تصویب رسیدن این مهم نیز اجرایی می شود.

برچسب‌ها