زاهدان –از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون استان سیستان و بلوچستان جزو معدود استان هایی است که از نعمت گاز محروم بوده است تا اینکه به گفته خبرگزاری دولت این استان در دولت یازدهم گاز دار شد اما این خبر تنها نیمی از واقعیت است.

«قصه» پر«غصه» گازرسانی به سیستان و بلوچستان/مردم ۵ سال دیگر منتظر باشند

به گزارش قدس آنلاین، پیش از انتخابات رسانه های دولتی چنین نوشتند: «دولت یازدهم با عزم جدی بزرگترین طرح توسعه گازرسانی کشور را در این استان اجرا کرد به گونه ای که وعده سال ۹۳ رئیس جمهوری در گاز رسانی به زاهدان در اسفند ۹۵ محقق شد.»

خط انتقال گاز سراسری به شهر زاهدان سه شنبه ۹ اسفند ماه سال گذشته با حضور رئیس جمهور مورد بهره برداری قرار گرفت، اما این موضوع حاشیه های زیادی را در پی داشت.

روشن شدن مشعل گاز در شهر زاهدان توسط رئیس جمهور هر چند انتظار می رفت با استقبال بسیاری از مردم روبرو شود اما واقعیت اینست که چنین نشد و تعداد اندکی از مردم برای این مراسم در دور میدان شهر حاضر شدند.

آبی که گرم نمی شود

واقعیت اینست که تعداد ۳۵۰ هزار نفر و تقریبا نیمی از مردم حاشیه ای شهر زاهدان به دلیل نداشتن آب لوله کشی لذا از داشتن آبگرمکن نیز محروم بوده و «شعله گاز» آبی برای آن ها گرم نمی کند.

این اهالی حاشیه ای زاهدان که نه خودروی گاز سوز داشته و نه توان مالی برای استفاده از این سوخت دارند لذا ماه های متوالی را تنها با یک کپسول گازپیک نیک سر می کنند و از همین رو یک سوم جمعیت این شهر برایشان بود و نبود مشعل گاز اهمیتی ندارد.

زنگنه اعتقادی به گازکشی نداشت

در همین حال نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی می گوید: نامه ای خطاب به رئیس جمهور وقت نوشتیم و خطاب به ایشان گفتیم که آقای زنگنه گاز کشی به سیستان و بلوچستان را شروع نمی کند، رئیس جمهور وقت نیز خطاب به زنگنه نوشت" آقای زنگنه اقدام و کار شروع شود" علی رغم دستور رئیس جمهور بازهم آقای زنگنه این موضوع را پیگیری نکرد چون اعتقادی به آن نداشت.

حسینعلی شهریاری با بیان اینکه با روی کار آمدن دولت نهم تصویب شد که ۳۶ ماهه گاز به سیستان و بلوچستان برسد، گفت: قرار بر این بود در طول این مدت که گاز به سیستان و بلوچستان می رسد، گازکشی در داخل شهر زاهدان نیز صورت گیرد که وقتی گاز به شهر زاهدان می رسد به خانه های شهروندان زاهدانی برسد که به دلیل مشکلات مالی کار به کندی پیش رفت.

نماینده زاهدان به روی کار آمدن دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: مجلس سالی ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه در نظر گرفت اما علی رغم این اعتبارات کار جدی انجام نشد، اما با فشارهای زیاد بالاخره شرکتی با نام کیسون را برای این پروژه در نظر گرفتند که متاسفانه این شرکت پای کار نبود.

شهریاری به خلع ید شرکت کیسیون از پروژه گازرسانی به سیستان و بلوچستان به دلیل کم کاری اشاره کرد و گفت: در ادامه این پروژه به شرکت دیگری واگذار شد.

وی افزود: بنا بر این شد اعضای کمیسیون انرژی عازم زاهدان شوند و روند پیشرفت این پروژه را بررسی کنند، اما گزارش دادند که پروژه گازرسانی به زاهدان به کندی پیش می رود، اما اینبار با فشار مجلس وزارت نفت و شخص زنگنه مجاب شدند این پروژه را با قدرت بیشتر به پیش ببرند و خوشبختانه گاز به زاهدان رسید.
 
منتظر باشید

نماینده زاهدان ادامه داد: در دوره مهندس میرزایی مدیرعامل گذشته شرکت گاز استان در دولت گذشته مقداری گازکشی در داخل شهر زاهدان انجام شد اما با روی کار آمدن دولت یازدهم لوله کشی گاز در داخل شهر زاهدان متوقف شد.

شهریاری در خصوص علت عدم حضور خود در سفر رئیس جمهور به زاهدان اظهار کرد: مطمئن بودم با روشن شدن نمادین مشعل گاز در زاهدان مردم انتظار دارند بعد از مدتها گاز به خانه های آنها برسد و خود مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اذعان کرده است ۳ تا ۵ سال گازرسانی به همه شهر زاهدان زمان می برد.

هدیه ای که دیر ارسال شد

پروژه گازرسانی به سیستان و بلوچستان در دولت نهم به عنوان یکی از دستاوردهای مهم  و هدیه ای تاریخی به مردم این استان لقب گرفت اما حرکت لاک پشتی عملیات اجرایی این طرح به مرور زمان شیرینی این خاطره را در اذهان مردم پاک کرد.

تعلل و تاخیر در اجرای پروژه گازرسانی در زمان مقرر و از طرفی افزایش قیمت سوخت مازوت و قطع یارانه کارخانجات بارها کوره های تولید کارخانه های بزرگ از جمله سیمان را به خاموشی و یکی از بزرگترین آب شیرین کن های استان در بندر کنارک را  به تعطیلی کشاند.

نبود گاز در این استان سال ها بر هزینه های گزاف برای تامین برق توسط نیروگاه های استان و همچنین واحد های تولیدی مستقر در شهرک های صنعتی و یا کوره های آجر پزی هزینه ای مضاعف داشت و این قصه ای پر غصه است که رسانه های دولت یازدهم نیمی از آن را فاکتور گرفتند.

برچسب‌ها