یزد - رئیس سازمان حفاظت ‌محیط زیست کشور گفت: مشکلات و بحران‌های زیست محیطی بعد جهانی دارد و اگر مسائل زیست محیطی به خوبی مدیریت نشوند درآینده با آسیب‌های جدی در حوزه‌های مختلف مواجه خواهیم شد.

مشکلات و بحران‌های زیست محیطی بعد جهانی دارد

به گزارش خبرنگارقدس آنلاین ، معصومه ابتکار عصرچهارشنبه در نشست شورای اداری استان یزد ضمن  محکوم کردن حادثه ‌تروریستی امروزتهران ‌اظهارداشت: مردم ما دوران بسیار سخت دهه اول انقلاب را پشت سر گذاشتند، و الان هم در برابر هیچ تهدیدی سر خم نمی‌کنند و این اقدامات تروریستی نشانه خشم دشمنان دین و نظام اسلامی از حضور پرشور مردم پای صندوق‌های اخذ رای بوده است.

وی افزود: دولت یازدهم یکی ازحامیان  محیط زیست بوده و توسعه نقاط مختلف کشور باید متناسب با ظرفیت‌های زیست محیطی مناطق تدوین و اجرایی شوند وبرنامه ریزی صحیح، تدوین برنامه‌های توسعه‌ای محیط زیستی در جلسات و برنامه ریزی های کلان  ضروری بوده و مسئله تنش‌های آبی و افزایش دما مربوط به تمام نقاط کشور است.

ابتکار تصریح کرد: ما حتماً باید توسعه را متناسب با ظرفیت‌های زیست محیطی انجام دهیم تا توسعه به قیمت از بین رفتن ظرفیت‌های مهمی که در حوزه آب و خاک و جانوری داریم محقق نشود.

وی استفاده از دانش سنتی به منظور حراست از ظرفیت‌های زیست محیطی را از جمله راهکارهای موثر در راستای توسعه ظرفیت‌های زیست محیطی دانست و گفت: بحث اقتصاد سبز از جمله برنامه‌های کلان دولت در راستای ترویج اقتصادهایی که با محیط زیست سازگاری داشته باشد و مدیریت پسماند خانگی و صنعتی باید با نگاه اقتصاد پویا مورد بررسی و برنامه ریزی قرار بگیرد.

معاون رییس جمهور افزود: مدیریت صحیح بازیافت نقش مهمی در مدیریت ظرفیت‌های زیست محیطی ایفا می‌کند و بحث گردشگری طبیعی از دیگر برنامه‌های در دستور کار دولت است و خوشبختانه یزد از جمله استان های پیشرو در بحث گردشگری طبیعی است واین نوع گردشگری یکی دیگر از ظرفیت‌های بسیار مهم استان یزد در حوزه حفاظت از محیط زیست است و این ظرفیت سبب می‌شود که استان یزد در زمینه حفاظت از محیط زیست و فرهنگ سازی در این زمینه پیشقدم باشد.

ابتکارخاطر نشان ساخت: قانون هوای پاک و احیای تالاب‌های ایران از جمله قوانینی است که در راستای حفاظت از محیط زیست کشور تدوین و ابلاغ شده و استان یزد در زمینه توجه به کشت کم آب خواه و توسعه محصولات گلخانه‌ای پیشتاز است و این اقدامات زمینه‌ای را فراهم کرده که مدیریت منابع آبی تا حد زیادی انجام شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در ادامه با اشاره به افتتاح تصفیه خانه شهرک صنعتی یزد، گفت: مسئولان و دست‌اندرکاران باید با سرعت بیشتری نسبت به مدیریت منابع آبی استان یزد و کشور برنامه‌ریزی کنند.

ابتکار مسئله محیط زیست را مسئله‌ای فرا بخشی عنوان کرد  وافزود: تمام دستگاه‌های اجرایی و نظارتی باید نقش خود را در بحث مدیریت سبز و مسئولیت‌های مربوط به خود را ایفا کنند و تهیه و تدوین کارنامه دستگاه‌های مختلف از عملکرد زیست محیطی دولت در استان ضروری است.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست تصریح کرد: در طراحی‌های واحدهای صنعتی باید از ابتدا مسئله حفاظت از محیط زیست و صنعت سبز دیده شود تا در آینده با مشکل آلایندگی‌ها روبه‌رو نباشیم.

برچسب‌ها