سبزوار- ایجاد موزه استاد سبزواری سال گذشته مطرح شد و قرار بود در محل خانه استاد که از اجدادش به وی رسیده بود تعدادی از لوازم شخصی، دست نوشته، اشعارو هدایای وی به معرض دید عموم گذاشته شود اما تاکنون که در آستانه مراسم اولین سالگرد استاد قرار داریم هنوز اقدام عملی صورت نپذیرفته است.

ایجاد موزه «استاد سبزواری» وعده ای که عملی نشد

قدس آنلاین- گروه استان ها- قدیریان:حدود یکسال از درگذشت پدر شعر انقلاب می گذرد و فردا قراراست در زادگاهش مراسم اولین سالگرد این شاعر معاصر برگزار شود. استاد حمید سبزواری همیشه به سبزوار عشق می ورزید و وصیت دفن ایشان در سبزوار با وجود اینکه در تهران زندگی می کرد گواهی بر این ادعاست.

ایجاد موزه استاد سبزواری سال گذشته مطرح شد و قرار بود در محل خانه استاد که از اجدادش به وی رسیده بود تعدادی از لوازم شخصی، دست نوشته، اشعارو هدایای وی به معرض دید عموم گذاشته شود اما تاکنون که در آستانه مراسم اولین سالگرد استاد قرار داریم هنوز اقدام عملی صورت نپذیرفته است. همین موضوع بهانه ای شد برای گفتگو با محسن ممتحنی پسر ارشد استاد سبزواری.

ممتحنی در این گفتگو به برخی از مشکلات درباره محلی که قرار است به موزه تبدیل شود اشاره کرد و گفت: بنده به نیابت از خانواده استاد حمید سبزواری از همه اقدامات مسئولین تشکر می کنم.

وی افزود:وضعیت اقتصادی دولت و نهادهای مردمی شهر سبزوار مثل شورای شهر و شهرداری را درک می کنیم و اگر هم برای ایجاد موزه هنوز اقدامی صورت نگرفته معترض و طلبکار نیستیم.

ممتحنی با تاکید بر اینکه خانواده مرحوم همچنان بر ایجاد موزه تاکید دارند بیان کرد: همه خانواده استاد علاقه مند هستند این موزه ایجاد شود و آثار استاد در معرض دید همشهریان و هموطنان علاقه مند وی قرار گیرد.

فرزند استاد سبزواری گفت: نخستین باری که قرار شد این محل به موزه آثار استاد تبدیل شود سال گذشته چند روزی پس از فوت مرحوم پدرم بود که جمعی از صاحب نظران و شاعران سبزوار بازدیدی از این مکان داشتند و گفتند حیف است این مکان که متعلق به دوره قاجاریه است تخریب شود و بهترین گزینه برای اینجا موزه ای برای آثار استاد است.

وی در ادامه به حضور در جلسه شورای اسلامی شهر سبزوار اشاره کرد و گفت: پس از پیشنهاد ایجاد موزه در جلسه شورای شهر سبزوار حاضر شدم و طی سخنانی آمادگی خود را جهت در اختیار گذاشتن لوازم شخصی، دست نوشته، اشعارو هدایا  و همچنین مکان فعلی که حدود ۲۱۵ متر مربع است به شورای شهر و شهرداری اعلام کردیم و اعضاء شورا هم با استقبال از این موضوع مقرر کردند که طی روزهای آینده که سفر کاری به تهران دارند بازدیدی هم از لوازمی که متعلق به استاد است خواهند داشت و مقدمات جابجایی آنها به سبزوار را فراهم خواهند کرد.

ممتحنی در ادامه با بیان اینکه حضور در منزل استاد در سفر اعضاء شورا سبزوار به تهران میسر نشد تصریح کرد: برای برگزاری مراسم چهامین روز درگذشت مرحوم پدرم که عازم سبزوار بودم با خودم چند کارتن از وسایل ایشان را در حد حمل با ماشین شخصی ام بسته بندی کردم و با خود به سبزوار آوردم چون قرار بود در حاشیه مراسم موزه افتتاح شود اما وقتی به سبزوار رسیدم دیدم هنوز اقدامی صورت نگرفته است با مشاهده این وضعیت وسایل را به خانه یکی از بستگان بردم اما چند روز بعد برای جلوگیری از مفقود شدن لوازم آنها را به طور امانت به موزه شهر سبزوار سپردم تا زمانی که موزه ایجاد شد آنها را پس بگیرم.

فرزند استاد سبزواری با تاکید بر اینکه بنده و سایر اعضاء خانواده استاد دوست داشتیم وعده ها و قول های داده شده برای حفظ جایگاه و منزلت استاد که پدر شعر انقلاب بودند اجرایی می شد گفت: ناراحت نیستسم اما همچنان علاقه مند هستیم این موزه ایجاد شود و آثار استاد در معرض دید همشهریان و هموطنان علاقه مند وی قرار گیرد.

قول چاپ کتاب های اشعار محقق نشد

حسن ممتحنی در بخش دیگری از گفتگو درباره چاپ کتاب های اشعار استاد سخن گفت و اظهار داشت: اولین بار کتاب اشعار «سرود درد» که مربوط به اشعار قبل تا پیروزی انقلاب استاد بود و کتاب اشعار «سرود سپید» که مربوط به اشعار پیروزی انقلاب تا سال دو اول جنگ تحمیلی مرحوم پدرم بود توسط موسسه کیهان به چاپ رسید. پس از گذشت چند سال که کتاب در کتابفروشی ها کمیاب شد انجمن قلم درخواست تجدید چاپ را از مرحوم پدرم کردند که پدرم با تجدید آن دو کتاب و همچنین کتاب «اشعار دیگر» که آماده چاپ بود موافقت کردند.

وی بیان کرد: با وجود اینکه استاد سبزواری جزء هیات موسس انجمن قلم که انجمنی ادبی و فرهنگی بود اما  متاسفانه کتاب های چاپ شده ایراداتی داشت. غلط املایی زیاد در کتاب سرود سپید و جا افتادن ۵۰ قطعه از اشعار باعث ناراحتی مرحوم پدرم شد اما هرگز صدایش درنیامد.

فرزند استاد سبزواری با تاکید بر اینکه متاسفانه کتاب پدر شعر انقلاب را حداقل برای حفظ آبروی انقلاب آبرومندانه چاپ نکردند و مسائل حداقلی را رعایت نکردند گفت: البته این فضا هنوز پابرجاست.

وی در ادامه عنوان کرد: یکماه پیش از فوت مرحوم پدرم و زمانی که ایشان در بستر بیماری بودند روزی جناب نقدی رئیس بسیج به همراه جناب دکتر منتظری و تنی چند از هنرمندان به عیادت استاد آمدند. در آن جلسه من درباره روند چاپ و مشکلات به وجود آمده کتاب های شعر استاد گلایه های را مطرح کردم و ایشان هم قول دادند که چاپ کتاب ها را تا روز بسیج انجام خواهند داد و روانه بازار خواهند کرد.

ممتحنی اضافه کرد: پس از مدتی با پیگیری های انجام شده با همکاری تنی چند از شاعرین بزرگوار از جمله آقایان اسرافیلی، محدثی و اسماعیلی مقدمات کار انجام گرفت و پس از مدتی نسخه آماده چاپ توسط جانشین آقای نقدی در اختیار بنده قرار گرفت و قرار شد بازبینی نهایی قبل از چاپ را انجام دهیم اما بعد از تائید هنوز برای چاپ اقدامی صورت نگرفته است و گویا مسائل اقتصادی علت این موضوع است.

وی به درخواست ناشرین جهت چاپ اشعار استاد اشاره کرد و گفت: از جناب نقدی تقاضا داریم از آنجایی که بخش زیادی از کار را انجام دادند در چاپ کتاب ها نیز تسریع کنند.

دوست دارم «آخرین سرود» نیز چاپ شود

فرزند استاد سبزواری همچنین گفت: دوست دارم اشعار مرحوم پدرم که پس از چاپ سومین کتاب با عنوان «سرود دیگر» سروده شده است با عنوان «آخرین سرود» به چاپ برسد و در دسترس علاقه مندان قرار گیرد. ممتحنی افزود: علاقه مند هستم آقایان اسرافیلی، محدثی و اسماعیلی که زحمت فراهم سازی چاپ سه کتاب قبلی پدر را انجام دادند این اشعار که تعداش زیاد است را برای چاپ آماده کنند تا همه شعر های استاد منتشر شده باشد.

برچسب‌ها