مسلح کردن کشورهای عربی امنیت چندانی برای آنها به ارمغان نمی‌آورد. همانطور که تجهیزات پیشرفته در حمله عراق به کویت تاثیر چندانی در نتیجه نداشت.

اعتماد به طناب پوسیده آمریکایی ها؛ آخرین دستاویز آل سعود برای بقا

   به گزارش «قدس آنلاین»،  غلامرضا صفرپور، استاد دانشگاه آزاد شیراز به تحلیل شرایط خاورمیانه و سفر ترامپ به این منطقه پرداخت.
صفرپور درخصوص اهداف ترامپ از سفر به عربستان و تشکیل ائتلاف عربی-آمریکایی، عنوان کرد:
«رویارویی آمریکا با ایران برمی‌گردد به ماهیت نظام این دو کشور. به فرموده مقام معظم رهبری آمریکا از ایران هسته‌ای نمی‌ترسد بلکه از ایران اسلامی هراس دارد و اتهاماتی که به ما در راستای نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم می‌زند بهانه‌ای بیش نیست. لذا سفر اخیر ترامپ به عربستان سعودی بیشتر جنبه اقتصادی دارد تا جنبه نظامی. آنها قصد دارند با ایران هراسی در منطقه پول کشورهای حوزه خلیج فارس را به جیب بزنند. امروزه کشورهای عربی زیر پرچم آمریکا رفته‌اند تا بتوانند آبرو و اعتبار از دست‌رفته خویش را بازیابی کنند. این درحالی است که نفوذ جمهوری اسلامی در کشورهای منطقه روز به روز رو به افزایش است و کم کم اعتبار کشورهای عربی رو به پایان است».
وی در همین راستا ادامه داد:
«مطمئن باشید مسلح کردن کشورهای عربی امنیت چندانی برای آنها به ارمغان نمی‌آورد. همانطور که تجهیزات پیشرفته در حمله عراق به کویت تاثیر چندانی در نتیجه نداشت. لذا برای هر کسی این سوال پیش می‌آید، چطور آن تعداد از سربازان عراقی در مرز کویت با تجهیزات پیشرفته مهاجمان را ندیدند. امروزه هم عربستان با این حجم از خرج کردن جهت منزوی کردن ایران در منطقه و ایجاد ائتلاف بین کشورهای منطقه علیه ما، کاملاً ناموفق بوده است. آنها به دلیل افولی که در جایگاه منطقه ای خود دچارش شده اند از آمریکا و اسرائیل درخواست کمک کردند. سعودی ها نفوذ خود را در اکثر کشورهای خاورمیانه از دست دادند. برای مثال می‌توان به سوریه، لبنان، عراق، کویت، قطر و عمان اشاره کرد».
صفرپور درباره سیاست خارجی جمهوری اسلامی در قبال عربستان، اظهار داشت:
«همکاری میان آمریکا، اسرائیل و عربستان تاکنون نتیجه نداده و بعد از این هم نتیجه نخواهد داد. اما نکته ای که ما باید به آن توجه کنیم این است که امروزه با سیاست های منفعلانه نمی‌توان در منطقه برخورد کرد. ما باید در قبال کشورهای سلطه‌جو و تنش‌زا در منطقه با اقتدار تمام رفتار کنیم تا آنها را به عقب برانیم. قطعاً عقب نشینی در چنین شرایطی خسارت های جبران ناپذیری برای جمهوری اسلامی خواهد داشت. برای مثال می‌توان به سیاست های کره شمالی اشاره کرد. سیاست این کشور عدم عقب نشینی در برابر زور و آمریکا بوده و اکنون که به قدرت خوبی در عرصه نظامی رسیده از تهدید های ایالات متحده هراسی ندارد و برای آنها ارزشی قائل نیست. سیاست تعامل و گفت‌وگو که در ۴ سال پیش در دستور کار قرار گرفت، نشان داد هرچقدر ما از منافع و مواضع خود کوتاه بیاییم طرف مقابل پای خود را فراتر می‌گذارد و دامنه خواسته هایش گسترده‌تر می‌شود».

منبع : استادنیوز

برچسب‌ها