زاهدان- خشکیدگی هامون و از بین رفتن ساز و کار کشاورزی و صیادی سال های متمادی است که دست نان آوران سیستانی را از سفره معیشت کوتاه کرده است و لذا بسیاری در این منطقه معتقدند تنها راه اندازی و ایجاد منطقه ازاد تجاری می تواند به معیشت این مردم صبور کمک کند.

منطقه آزاد سیستان مرهم زخم های اقتصادی جنوب شرق کشور

قدس آنلاین-گروه استان ها: بحث و بررسی و همچنین تصویب نقشه محدوده مناطق آزاد جدید شامل سیستان، بانه-مریوان، اینچه برون، مهران و قصر شیرین از جمله خبر های مسرت بخشی بود که در سال جدید روزنه ای از امید را در دل مردمان این مناطق زنده کرد.

ایجاد منطقه آزاد تجاری از دیرباز در زمره خواسته ها و مطالبات مردم سیستان بوده است و لذا در سفری که رییس جمهوری به این منطقه داشت بسیاری از مردم با چسباندن برگه هایی بر سینه خود از رییس جمهور این خواسته را مطالبه کردند و طی سال های گذشته بی پاسخ ماند.

مهاجرت سه هزار خانوار از سیستان

به‌گفته نماینده زهک، زابل و هیرمند در سال ۹۲ ، سه هزار خانوار از استان سیستان و بلوچستان به دلیل خشکسالی مهاجرت کرده‌اند. این موارد، تنها گوشه‌ای از مصایب و مشکلات مردم استان سیستان و بلوچستان است که ایجاد منطقه آزاد می‌تواند دردی از مشکلات آن‌ها درمان کند.

بنا بر گفته بسیاری از مسئولان فقر شدید در تمامی زیرساخت‌های برخی از استان‌های مرزی، دو راه بیشتر برای مردم این استان‌ها باقی نگذاشته است؛ مهاجرت یا شرکت در فعالیت های غیر قانونی و لذا کارشناسان اقتصادی و اجتماعی بر این باورند که راه اندازی منطقه اقتصادی و تجاری می تواند به این پتانسیل جهتی قانونی ببخشد.

مناطق آزاد، راه‌حل مقابله با تروریسم

علی اوسط ‌هاشمی، استاندار سیستان دراین‌باره می گوید: این استان، یکی از محروم‌ترین‌ مناطق در کل کشور است و براساس آمار دهه ۶۰ سطح سواد در استان سیستان و بلوچستان ۲۵ درصد بوده است.

فقر و بیکاری در شهرهای مرزی بیداد می‌کند و در این میان، تنها امید مرزنشینان به لایحه مناطق آزاد «تجاری و صنعتی» است که درصورت تصویب و اجرای دقیق آن، بخش‌خصوصی برای سرمایه‌گذاری روانه این شهرها می‌شود و بار دیگر زندگی در این مناطق جان خواهد گرفتوی بیان می کند: فقر در جایی که سواد و آگاهی نباشد، ریشه می‌زند و در سیستان و بلوچستان محرومیت و محدودیت وجود دارد.

وی ادامه می دهد: وسعت استان، بسیار بالا و جمعیت آن پراکنده است. در این استان زیرساخت‌هایی که لازمه زیست انسانی است، وجود ندارد.

اوسط هاشمی اظهار می کند: تمامی این محرومیت‌ها باعث می‌شود که افراد مجبور شوند برای به‌دست آوردن یک لقمه نان به سمت و سوی جرم سوق پیدا کنند.

استاندار سیستان و بلوچستان بیان می کند: اگر بخواهیم راه را بر عضوگیری اشرار دشوار کنیم، باید زیرساخت‌های این استان را توسعه و وضعیت معیشت مردم آن را در کوتاه‌مدت بهبود بخشیم.

وی بیان می کند: مرزهای کشور هر روز به‌دلیل مهاجرت مرزنشینان درحال تخلیه است؛ اتفاقی که امنیت کشور را دچار اختلال می‌کند.

وی یادآور می شود: فقر و بیکاری در شهرهای مرزی بیداد می‌کند و در این میان، تنها امید مرزنشینان به لایحه مناطق آزاد «تجاری و صنعتی» است که درصورت تصویب و اجرای دقیق آن، بخش‌خصوصی برای سرمایه‌گذاری روانه این شهرها می‌شود و بار دیگر زندگی در این مناطق جان خواهد گرفت.

ایجاد رونق اقتصادی

نماینده مردم شهرستان های زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی در این رابطه معتقد است: منطقه آزاد یک ظرفیت منحصر به فرد برای سیستان است که علاوه بر تغییر چهره اقتصادی منطقه و رونق محور ترانزیتی چابهار میلک سبب متحول کردن شرق کشور می شود.

حبیب الله دهمرده اظهار می کند: ۹۰ درصد محصولات تولیدی منطقه قدرت صادرات به کشور افغانستان را دارند لذا از همین رو منطقه آزاد سیستان به سبب همجواری با افغانستان از ویژگی خاصی برخوردار است و باید از این ظرفیت نهایت استفاده را ببریم.

دکتر دهمره خاطر نشان می کند: به موازات منطقه آزاد سیستان، منطقه آزاد تجاری نیمروز افغانستان نیز باید شکل گیرد تا بیشتر کشورهای دنیا از کریدور سه منطقه آزاد «چابهار، سیستان، نیمروز» نهایت استفاده را ببرند.

وی یادآور می شود: شعار همیشگی من این بوده که مرز یک فرصت است و فقط باید ساماندهی شود و لذا وقتی مرزهای استان به ویژه میلک و چابهار می تواند در جهت توسعه شرق کشور نقش ایفا کند مصداق بارز اقتصاد مقاومتی محسوب می شود.

در هیچ جای کشور منطقه ای به مانند سیستان نداریم که ۹۰ درصد محصولات آن ظرفیت صادرات داشته باشد بنابراین منطقه آزاد بهترین فرصت است تا عقب ماندگی شرق کشور جبران شود.

دهمرده اظهار داشت: منطقه آزاد سیستان مکمل منطقه آزاد چابهار است و این ۲ با هم می توانند، نقش جاده ی ابریشم را ایفا کنند و به تنهایی یک منطقه نمی تواند سودمند باشد.

مردم سیستان که سال هاست به امید تصویب این قانون برای رهایی از فقر چشم انتظار نشسته اند حال امیدوارند که هر چه زودتر این مصوبه در مقام اقدام و عمل بر آمده و به رویاهای دیرینه آن ها پاسخ دهد.

سیستان از بن بست خارج می شود

فرماندار ویژه زابل با بیان اینکه صویب منطقه آزاد تجاری صنعتی سیستان در مجلس شورای اسلامی این منطقه را از بن بست خارج می کند  اظهار کرد: پس از اعلام وصول منطقه آزاد تجاری صنعتی سیستان به همراه ۶ منطقه آزاد کشور در اوایل تیرماه امسال در مجلس شورای اسلامی برای تصویب مطرح می شود.

هوشنگ ناظری بیان کرد: تصویب منطقه ویژه اقتصادی رامشار ۱۵ سال به طول انجامید در حالی که منطقه آزاد تجاری صنعتی سیستان در مدت ۶ ماه در هیات دولت به تصویب رسید و دولت هیچ کوتاهی در روند تصویب آن نداشته است.

وی ادامه داد: خوشبختانه پس از حضور رئیس جمهوری در منطقه سیستان و با پیگیری های استاندار ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی سیستان در هیات وزیران و شورای عالی مناطق آزاد کشور با جدیت دنبال و به تصویب رسید و در همین رابطه تعداد ۳۰ دستگاه اجرایی نیز نظر مثبت خود را برای ایجاد منطقه آزاد در سیستان اعلام کردند.

وی اطمینان خاطر داد: این مصوبه با جدیت در حال پیگیری است و انشالله به زودی مردم نتیجه و برکات این تصمیم دولت را در زندگی و معیشت خود خواهند دید.

برچسب‌ها