بجنورد- مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: اخبار منتشر شده در صفحات مجازی در مورد حلیم های تهیه شده از پنبه و الیاف صحت ندارد.

اخبار مربوط به پدیده حلیم پنبه ای صحت ندارد

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی محمود بهنیا اظهار کرد: واحدهای صنفی عرضه کننده آش و حلیم و شیرینی های مختص به ماه مبارک رمضان تحت نظارت و کنترل دقیق تیم های بهداشت محیط هستند و وجود پنبه، الیاف و پشم دام در حلیم صحت ندارد و تاکنون در بازرسی های صورت گرفته مستنداتی در این خصوص بدست نیامده است.

وی تصریح کرد: با توجه به بررسی های میدانی و رسیدگی به شکایات مردمی در سامانه ۱۹۰ مشخص شد پس از پخت طولانی مدت گوشت در حلیم، رشته های کلاژن که از قسمت های تشکیل شده گوشت است ، باقی می ماند و در اثر ترکیب با گلوتن و دیگر قندهای موجود در گندم ،تولید بافت پنبه مانند می کند و پس از شستشو خاصیت الاستیسیته مانند پیدا می کند که در این رابطه نمونه برداری های متعدد صورت گرفته و به آزمایشگاه ارسال شده است.

وی افزود: امسال با دستگاه های پرتابل و قابل حمل ،سنجش کلیه مواد غذایی در سطح عرضه کنترل شده است و در صورت لزوم نیز مداخلات به منظور تامین سلامت روزه داران اعمال می شود.

این مسئول تاکید کرد: آش و حلیم مصرفی خود را از واحدهای صنفی مجاز و دارای پروانه کسب تحت پوشش اتحادیه ذیربط تهیه نموده و از خریداری مواد غذایی از دستفروشان خودداری کنید و در صورت داشتن شکایت بهداشتی با سامانه بهداشتی ۱۹۰ به طور شبانه روزی تماس بگیرید.

برچسب‌ها