​ایلام- رئیس اداره حفظ کاربری جهادکشاورزی استان ایلام گفت: ویلاسازی معضلی برای کشاورزی ایلام است.

ویلاسازی معضلی برای کشاورزی ایلام است

فرزاد عبدالهی روز شنبه در گفتگو با قدس آنلاین، با بیان اینکه قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی و باغی در سال ۷۴ تصویب شده و این قانون به صراحت، صیانت از کاربری کشاورزی و باغی در کشور را ملزم کرده است، اظهارداشت: حدود ۱۱ درصد از مساحت کشور زمین قابل زراعت و کشاورزی است که بیشتر از آن در محدوده شهرها و روستاها بوده و در خطر تغییر کاربری قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه از این میزان اراضی زراعی بیشتر آن دیم بوده که بهره برداری از آن اندک است، افزود: با توجه به رشد جمعیت و نیاز روزافزون جامعه به مواد غذایی، تغییر کاربری اراضی کشاورزی تهیه و تولید محصولات استراتژیک همچون گندم را با مشکل مواجه می کند.

رئیس اداره حفظ کاربری جهادکشاورزی استان ایلام با بیان این مطلب که ویلاسازی معضلی برای کشاورزی در استان است، خاطرنشان ساخت: برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی، بایستی از خرد شدن اراضی جلوگیری شده و مانع از احداث ویلا و منازل مسکونی در زمین های کشاورزی شد.

فرزاد عبدالهی اجرای طرح آمایش سرزمین را لازمه حفظ اراضی کشاورزی دانست و بیان داشت: اگر قانون حفظ اراضی بدرستی به اجرا درآید، پدیده زمین خواری و تغییر کاربری زمین های مزروعی نیز کاهش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه سالانه حدود ۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور بدلایل واهی از چرخه خارج می شود، ادامه داد: بسیاری از افراد با تغییر کاربری غیرمجاز و بی رویه زمین های مزروعی ضربه مهلکی به بخش کشاورزی و تولید در کشور وارد می کنند که بایستی دستگاه های ذیربط با این افراد و همچنین دلالان و افراد سودجویی که درصدد تغییر کاربری اراضی هستند، به شدت مقابله کنند.

رئیس اداره حفظ کاربری جهادکشاورزی استان ایلام با اشاره به اینکه حمایت دولت از کشاورزان کم است، گفت: یکی از دلایلی که باعث می شود کشاورزان به تغییر کاربری روی آورند، درآمد اندک کشاورزی خصوصاً کشت دیم است که بایستی دولت در این خصوص چاره اندیشی کرده و به حمایت از کشاورزان بپردازد.

فرزاد عبدالهی با بیان این مطلب که در کمیسیون طرح تفصیلی شهر، نماینده جهاد کشاورزی با تغییر کاربری اراضی مزروعی به مسکونی مخالفت می کند، افزود: در این گونه موارد معمولاً زمین هایی که قابلیت کشت نداشته و یا غیرمرغوب هستند برای توسعه شهر و روستا پیشنهاد می شود.

وی توسعه کشاورزی و خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک و مواد غذایی را زمینه ساز اقتدار کشور دانست و تصریح کرد: بر اساس تحقیقات کارشناسان، برای ایجاد یک سانتی متر زمین مرغوب ۷۰۰ سال زمان لازم است که نباید اجازه دهیم زمین های مرغوب کشاورزی تغییر کاربری پیدا کنند.

برچسب‌ها