۲۵ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۵
کد خبر: 53985

قدس آنلاین:در یکی از آیات کریمه قرآن کریم اشاره به زدن زنان شده و همین ایه نیز مستمسکی برای عده ای جاهلان شده و عده ای از مخالفین اسلام با سوء تعبیر این آیه، آن را مجوزی برای کتک زدن زنان معرفی می نمایند و دین اسلام را دین خشونت معرفی می نمایند.

چه زمان و چگونه زنان را باید کتک زد؟

به گزارش قدس آنلاین ،تبیین این آیه توسط کارشناسان دین بهترین راه برای سوء برداشت ها از این آیه می باشد .در برنامه گلبرگ که پنج شنبه ها از شبکه سه پخش می شود این آیه توسط کارشناس برنامه به شکل زیر تبیین شد.

در این آیه(سوره نساء آیه 34 ) می فرماید: خانم هایی که از نشوز آنها می ترسید ، اول آنها را موعظه کنید بعد بسترتان را جدا کنید و اگر جواب نداد آنها را بزنید. زدن در این آیه واجب نیست. بعضی ها فکر می کنند که این دستور خداست. در حالیکه این تجویز است نه وجوب .خدا به آقا اجازه داده است نه اینکه واجب کرده است. زدن برای زن ستمدیده و مظلوم نیست بلکه برای زن ناشزه است .

زن ناشزه یعنی زنی حقوق واجب مردش را بدون عذر رعایت نکند که مهترین مصداق آن بحث تمکین جنسی و تمکین خاص است . مثلا مردی خیلی مهربان است ،خانمش را دوست دارد و نیازهای او را برآورده می کند، ولی زن او بدون دلیل موجه به نیاز مردش جواب نمی دهد .

حتی در این آیه خدا مرحله به مرحله جلو می آید و می فرماید که اول او را موعظه کن و بعد با او قهر کن. حرف نزدن آقا برای خانم خیلی سخت است .مرد مهربانی که به این دو مرحله عمل کند، به مرحله ی سوم نیازی پیدا نمی کند .پس این یک حکم مقطعی و گذرا است. نوع زدن هم مهم است .

دشمنان اسلام این آیه شریفه را پیراهن عثمان کرده اند و به اسلام توهین می کنند. متاسفانه بعضی ها که مطالعاتی در دین اسلام ندارند آنرا قبول کرده اند. فردی از امام سجاد(ع) در این مورد سوال کرد و امام چوب مسواکی در دست داشتند و به شانه فرد زدند و فرمود که منظور از زدن، این و شبیه این است و ضربه باید ملایم باشد.

در روایت فرمودند : منظور زدن سبک است. در فقه ما در مواردی اجازه داده اند که اولیاء، بچه ها را تنبیه بدنی بکنند البته شرایط دارد. زدن نباید طوری باشد که بدن سرخ ،سیاه یا کبود بشود. و اگر این اتفاق بیفتد والدین باید دیه بدهند . خیلی از آقایان به خانم هایشان بدهکار هستند .مرحوم نجفی در کتاب جواهر الکلام می فرمایند که این زدن نباید برای خنک شدن دل باشد بلکه باید برای اصلاح باشد. در ادامه ی آیه داریم که اگر در مرحله ی دوم زن تمکین کرد ، شما حق ندارید به او ستم روا دارید. ما مسائل دینی را نمی دانیم و مطالعه نمی کنیم. یک وقت مردی بیمار است و می خواهد بزند و دنبال بهانه می گیرد. این افراد زیر بار نمی رود. اما کسانی که دل پاکی دارند اینها را می پذیرند. پس این آیه، برای یک مرد مهربانی است که حقوق زنش را رعایت می کند. ممکن است که خانم مشکل جسمی یا روحی داشته باشد که باید مشکل را حل کند .

اهرم فشار منحصر به اسلام نیست . حتی در کشورهای اروپایی و غربی هم همین طور است که اگر با راه مسالمت آمیز مشکل حل نشد به سراغ اهرم فشار می روند.
عده ای سوال می کنند که آیا این امر تمکین این قدر مهم است که خدا باید جواز زدن به آقایان را بدهد. ممکن است که خانمی بگوید که برآوردن غریزه جنسی یک حرکت حیوانی است. این امر در ظاهر مهم نیست ولی در واقع خیلی مهم است. این به ویژگی عشق بازی آقایان برمی گردد زیرا اولویت اول برای مرد غرایزش است .یک وقت خانم برای آقا غذا نمی پزد، آقا به رستوران یا خانه ی مادرش می رود و غذا می خورد این کار خیلی آفت ندارد، ولی حالا یک وقت خانم نیاز غرایز شوهرش را برآورده نمی کند ، زمینه برای انحراف آقا مهیا می شود .اگر آقا با خانمی ارتباط برقرار کند ممکن است که آلوده بشود و دود این کار به چشم خانم هم می رود. بدتر اینکه اگر آقا با خانمی ارتباط برقرار کند و همسرش بفهمد ، خانم بخاطر حس تملکی که دارد افسرده می شود و مشکلاتی برایش ایجاد می شود. 80 درصد مشکلات انسانها روحی و روانی یا روان تنی است. پس این امر مهمی است .این دستور العمل قرآن به نفع خانم ها است و می خواهد از آفت هایی آن جلوگیری کند. گاهی معلم شاگردش را تنبیه می کند و این به نفع شاگرد است .

پخش زنده