ایلام- رئیس مجمع نمایندگان استان ایلام با بیان اینکه آمار بیکاری در استان بی‌گمان نخستین و مهم‌ترین مشکل ایلام محسوب می‌شود گفت: رونق‌ بخش کشاورزی می‌تواند به کاهش نرخ بیکاری استان ایلام در کوتاه‌ مدت کمک کند.

لزوم برنامه ریزی برای صیانت از آب و خاک/ رونق‌ کشاورزی به کاهش نرخ بیکاری کمک می کند

به گزارش قدس آنلاین، سلام امینی در این باره اظهار داشت: قرن آینده قرن رقابت آب است و هر کس بتواند خود را در این عرصه توانمند و در صحنه بین‌المللی نیاز آب خود را تأمین کند، یک ابرقدرت خواهد شد, ایجاد زیرساخت‌ها و طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری برای آینده و حفظ آب است تا این نعمت خدادادی سرمایه گران‌قدری برای آیندگان باشد.

وی افزود: اگر در کشوری از آب و خاک صیانت نشود آن کشور به‌شدت آسیب‌پذیر خواهد بود که این امر را باید با فرهنگ‌سازی و استفاده بهینه از این دو در کشور و استان ایلام محقق کنیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: اگر در سیل سال ۹۴ استان ایلام  ۳ سد دیگر داشتیم می‌توانستیم ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب ذخیره کنیم و عملاً به دلیل نداشتن برنامه حدود یک میلیارد متر مکعب آب هدر دادیم. اگر ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب ذخیره می‌کردیم هزینه خسارت سیل ما در مقابل افزایش منابع آبی کاهش پیدا می‌کرد.

 امینی افزود: آمار بیکاری در استان بی‌گمان نخستین و مهم‌ترین مشکل ایلام محسوب می‌شود. رونق‌بخش کشاورزی تا حدود زیادی می‌تواند به کاهش نرخ بیکاری استان در کوتاه‌مدت کمک کندو توسعه کشاورزی در استان و کشت محصولات باارزش افزوده بالا، اشتغال خوبی را در پی دارد و امیدواریم مردم بومی منطقه و استان از این ظرفیت خدادادی برای ایجاد اشتغال و تولید به خوبی استفاده کنند که رونق کشاورزی و ایجاد اشتغال در این بخش  با احداث سدها صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا پیگیری‌ها وجلسات متعددی را با وزیر نیرو و قائم مقام و معاونان ایشان صورت داده تا بتوانم سدها غیرفعال و فراموش شده استان را دوبار احیا کنم.

 امینی اظهار داشت: در پروژه سد گاوی ۲۷۶۲ هکتار تحت پوشش پیش‌بینی شده است. سد مخزنی به دلایل فنی و اقتصادی به شیوه قبلی قابلیت اجرا ندارد. اما به‌صورت سازه جدید، به صورت بند اوجی و دریچه دار یا سازه مناسب دیگری که در مطالعه تجویز می‌شود تغییر پیدا خواهد کرد. ۸ میلیون متر مکعب برای شرب شهر مهران در نظر گرفته شده و بقیه تخصیص کشاورزی دارد.

وی افزود: در مورد پروژه سد چنگوله چشمه‌های گوگردی دارد و آورد آن شور است. الان به دنبال صنعتی هستیم که بتواند از این آب بهره‌برداری کند و قابلیت استفاده برای آب شرب را نداشته و این سد در دستور اجرا و انجام قرار دارد و با پایان مطالعات و یافتن راهکارهای فنی از تمام آب آن استفاده خواهد شد و مطالعات این پروژه هنوز ادامه دارد.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در مورد پروژه سد میمه شرایطش از سدچنگوله بهتر بوده و کارشناسی برای ادامه اجرای آن صحه گذاشته و جلسات کارشناسی نحوه‌ی اجرایان هم برگزار شده و روند اجرایی ان ادامه خواهد داشت و مطالعات آن تمام شده است.

وی گفت: در مورد پروژه سد گدار خوش در طرح‌های مرزی نیامده اما به دلیل مزیت‌های بسیار خوب آن شامل آورد سالانه نزدیک به ۱۰۰ میلیون متر مکعب و کیفیت بسیار خوب آب آن به هر نحو ممکن در قالب طرح‌های مرزی آورده می‌شود و موضوع از طریق شرکت مدیریت منابع آب پیگیر خواهد شد.

عضوء کمیسیون انرژی افزود: در مورد پروژه سدهای جزمان و چناره بیش از سه دهه است که مردم سخت‌کوش منطقه چرداول و هلیلان در انتظار احداث این سدها بوده به صورتی که حتی خدمات عمرانی در بعضی از مناطق از جمله روستاهای شمالی بخش هلیلان ممنوع شده است و معیشت مردم این مناطق با توجه به اینکه عمدتاً کشاورز و دامدار هستند به احداث این دو سد بستگی دارد  و در جلساتی متعددی که با وزیر و قائم‌مقام  و معاونان ایشان داشتم  در ابتدا قرار نبود هیچ یک از این پروژه‌ها فعال شود که پس از گفت‌وگو با قائم‌مقام وزیر و صحبت های  و جلسات متعدد با وزیر قرار شد که سد چناره برای تأمین بودجه به بانک توسعه اسلامی  معرفی شود و سد جزمان نیز به صورت پروژه جایگزین شروع به فعالیت کند.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص پروژه سد جزمان طرح‌های جدید در حوزه سد کرخه ممنوع شده بود و حتی طرح‌های قدیمی هم برای اجرایی مشکل داشتند و این پروژه  فاقد ردیف بودجه‌ای بوده  وبا ساختن شدن سد چناره امکان ساخت سد دیگری وجود نداشت ولی بعد از پیگیرهای مستمر  توانستم مجوز شروع فعالیت این پروژه را به صورت پروژه جایگزین بگیرم.

امینی اظهار داشت: با اجرای سدهای چناره و جزمان نیز بیش از ۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی آبیاری خواهد شد که اثرهای فراوانی در افزایش تولید و اشتغال‌زایی در منطقه دارد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها