زاهدان- مسئول دبیرخانه کمیسیون فاقدان شناسنامه و مشکوک التابعین شورای تامین سیستان و بلوچستان گفت: کودکان لازم التعلیم فاقد مدارک هویتی (شناسنامه) در این استان کارت حمایت تحصیلی دریافت می کنند.

کودکان لازم التعلیم فاقد شناسنامه کارت تحصیلی دریافت می کنند

به گزارش قدس آنلاین، میثم برازنده اظهار داشت: هیات دولت با هدف توسعه عدالت آموزشی و پیشگیری از افزایش آسیب های اجتماعی با صدور کارت حمایت تحصیلی برای افراد لازم تحصیل فاقد مدارک هویتی موافقت کرد.

وی افزود: هیات وزیران به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی تصویب کرد، وزارت کشور (فرمانداری ها) موظف اند با همکاری وزارت آموزش و پرورش به منظور پوشش کامل تحصیلی افراد لازم التعلیم فاقد مدارک هویتی که از نظر سنی امکان نام نویسی و تحصیل در نظام آموزشی رسمی کشور را دارند شناسایی و کارت ویژه ای با عنوان «کارت حمایت تحصیلی» برای آنان صادر کنند.

وی ادامه داد: با این اقدام امکان نام نویسی و تحصیل افراد دارای این شرایط در مدارس تمام مقاطع تحصیلی داخل کشور فراهم می شود.

مسئول دبیرخانه کمیسیون فاقدان شناسنامه و مشکوک التابعین شورای تامین سیستان و بلوچستان گفت: هیات دولت همچنین سازمان ثبت احوال کشور را مکلف کرد با زمان بندی مشخص اقدامات قانونی لازم را برای صدور شناسنامه این افراد انجام دهد.

برازنده افزود: اتباع خارجی ساکن جمهوری اسلامی ایران مشمول آیین نامه نحوه آموزش اتباع خارجی موضوع تصویب نامه هفتم اردیبهشت سال ۹۵ هستند.

وی بیان کرد: دبیرخانه کمیسیون فاقدان شناسنامه و مشکوک التابعین شورای تامین سیستان و بلوچستان با توجه به وجود افراد فاقد شناسنامه لازم التعلیم بر اساس دستور رهبری در خصوص تحصیل این افراد موضوع را در دستور پیگیری قرار داد و با اقدامات صورت گرفته در چهار سال دولت تدبیر و امید تحصیل افراد فاقد شناسنامه در استان میسر شد اما با مشکلاتی رو به رو بود.

وی ادامه داد: با پیگیری های صورت گرفته موضوع صدور کارت حمایت تحصیلی در دستور کار دولت قرار گرفت و با ابلاغ این موضوع بزودی مشکلات تحصیلی این افراد حل می شود و در آینده نسبت به تعیین تکلیف وضعیت آنان در حوزه هویتی و تابعیتی از سوی مراجع مرتبط قانونی اقدام لازم صورت خواهد گرفت.

مسئول دبیرخانه کمیسیون فاقدان شناسنامه و مشکوک التابعین شورای تامین سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس آمار غیر رسمی حدود ۲ تا چهار هزار دانش آموز فاقد شناسنامه در استان وجود دارد.

برازنده افزود: از سال ۹۲ تا کنون حدود ۶ هزار و ۵۷۷ پرونده فاقدان شناسنامه در این استان مورد رسیدگی قرار گرفت و برای ۲۲ هزار نفر شناسنامه صادر شد.

وی خاطرنشان کرد: آمار رسمی فاقدان شناسنامه در سیستان و بلوچستان بر اساس اعلام ثبت احوال ۲ تا پنج هزار نفر است و بر اساس آمارهای غیر رسمی ۱۰ تا ۲۰ هزار نفر از مردم این استان فاقد شناسنامه هستند و امکان استفاده از بسیاری از خدمات را ندارند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها