۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۳
کد خبر: 540104

دادستان عمومی و انقلاب اهواز با بیان این‌که مطالبه‌گری و احقاق حقوق عامه مهم‌ترین وظیفه دادستان است، گفت:‌ برای این وظیفه مهم مقرر شد که امسال معاونت‌هایی تحت عنوان احقاق حقوق عامه و مطالبه‌گری حقوق عمومی مردم راه‌اندازی شود که این کار اکنون انجام شده است.

برخورد قاطع با عاملان درگیری‌های پتک

به گزارش قدس آنلاین، ‌عباس حسینی پویا در نشست خبری که امروز یکشنبه ۲۸ خردادماه، به مناسبت هفته قوه قضاییه با حضور اصحاب رسانه و مطبوعات در مجتمع قضایی شهید باهنر اهواز برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیرماه به ویژه شهید آیت‌الله بهشتی اظهار کرد:‌ بر اساس قانون، دادستان عهده‌دار وظایف زیادی است و در قوانین مختلف بیش از ۴۰۰ وظیفه برای دادستان معرفی شده است؛ بنابراین هیچ سمتی یا پستی در دستگاه قضایی مانند سمت دادستانی مشغله و گرفتاری ندارد و شاید به جرات بتوان گفت که در دستگاه‌های دیگر نیز سمت و منصبی وجود ندارد که مانند دادستانی این همه وظیفه و مشغله داشته باشد.

ایجاد معاونت‌های احقاق حقوق عامه و مطالبه‌گری حقوق عمومی در دادستانی

وی با بیان این‌که مطالبه‌گری و احقاق حقوق عامه مهم‌ترین وظیفه دادستان است، تصریح کرد:‌ برای این وظیفه مهم مقرر شد که امسال معاونت‌هایی تحت عنوان احقاق حقوق عامه و مطالبه‌گری حقوق عمومی مردم راه‌اندازی شود که این کار اکنون انجام شده و یکی از معاونان من این بحث را عهده‌دار شده است و رصد مطالبات مردم را انجام می‌دهد.

با عاملان و خاطیان درگیری‌های "پتک" برخورد قاطع می‌شود

دادستان عمومی و انقلاب اهواز در خصوص درگیری‌ها و نزاع‌های طایفه‌ای پتک عنوان کرد:‌ این نزاع‌ها را ابتدا در محدوده باغملک شاهد بودیم که سپس به شهرستان رامهرمز و متاسفانه به استان همجوار نیز کشیده شد. اختلاف بین طرفین درگیری که دو طایفه تقریبا قوم و خویش همدیگر هستند، ریشه‌دار است و اخیرا هم سر باز کرده است.

حسینی پویا ادامه داد:‌ تاکنون حدود ۱۷ نفر در جریان این نزاع‌ها و درگیری‌ها کشته و تعدادی نیز مجروح و زخمی شده‌اند و در درگیری‌های اخیر نیز یک نفر در اثر شدت جراحت به کما رفت.

وی گفت: مسئولان امنیتی و سیاسی برای کنترل اوضاع تلاش زیادی کردند و موفقیت‌های بسیاری نیز حاصل شد اما مسئولان امنیتی دو راه برای کنترل این درگیری‌ها پیش رو داشته‌اند که به موازات هم، این دو راه را نیز انتخاب کردند.

دادستان عمومی و انقلاب اهواز افزود: راه اولی که در شورای تامین مطرح شد این بود که با توجه به قومی و قبیله‌ای بودن این نزاع و درگیری‌ها،  با ریش سفیدی و کدخدامنشی و وساطت بزرگان این قضیه پیش برود شاید مشکل حل شود. راه حل یا دیدگاه دومی که در این زمینه وجود داشت برخورد قاطع با عاملان و خاطیان این درگیری‌ها بود. دستگاه قضائی بنا به وظیفه ذاتی خود هر دو راه را به موازات همدیگر انجام داد.

وی تصریح کرد:‌ دستگاه قضایی احکام قاطعی برای عاملان این نزاع‌های طایفه‌ای شامل حبس، قصاص و تبعید صادر کرد. برخی از این مجرمان دستگیر و حکم تبعید آنها اجرا شد و برخی نیز اکنون در زندان هستند و تعدادی هم که احکام یا دستور جلب آنها صادر شده بود، در حال حاضر متواری هستند و نیروی انتظامی در حال پیگیری جهت دستگیری این افراد است تا به زندان معرفی شوند.

حسینی پویا با اشاره به انجام برخی اقدامات به منظور ایجاد مصالحه بین طرفین نزاع‌های طایفه‌ای پتک بیان کرد:‌ برخی گروه‌های خیراندیش به شورای حل اختلاف دادگستری مراجعه کردند و درخواست کردند تا از طریق کدخدامنشی و ریش‌سفیدی بین طرفین این نزاع‌ها مصالحه ایجاد کنند.

 وی ادامه داد: ما به منظور نشان دادن حسن‌نیت مسئولان و به احترام این افراد خیراندیش که قصد وساطت برای خاتمه یافتن این درگیری‌ها را داشتند، فرصت کافی و فضای لازم در اختیار این گروه‌ها قرار دادیم ‌اما متاسفانه عاملان این نزاع‌ها به صحبت و سخن این گروه‌ها نیز تمکین نکردند و به درگیری‌ها ادامه دادند. بنابراین مسئولان امنیتی، انتظامی و قضایی استان به این نتیجه دست یافتند که باید با عاملان این درگیری‌ها برخورد قاطع شود. این افراد امنیت و آسایش عمومی را از دو شهرستان باغملک و رامهرمز گرفته‌اند و موجب اذیت‌ و آزار مردم و باعث رعب و وحشت مردم شده‌اند. بنابراین در برخود قاطع با خاطیان و عاملان این درگیری‌ها به هیچ وجه کوتاهی نخواهیم کرد و با آنان برخورد قاطع خواهیم داشت.

پیگیری حادثه مرگ کودک اهوازی در کانال فاضلاب

دادستان عمومی و انقلاب اهواز در خصوص حادثه سقوط  یک کودک سه ساله اهوازی در کانال فاضلاب در روزهای اخیر که به مرگ این کودک منجر شد نیز گفت:‌ این حادثه موجب تاثر همگان شد. متاسفانه این پسر بچه از نقطه‌ای از کانال فاضلاب نزدیک محل سکونت خود که بتن فاضلاب در آن ناحیه شکسته بود به درون کانال سقوط کرد. در پی این حادثه، بالافاصله یکی از معاونانم را به منظور بررسی این موضوع و حضور در محل حادثه مامور کردم.

حسینی پویا ادامه داد: ‌در رابطه با این حادثه تاکید ما در وهله اول تلاش برای یافتن جسد این کودک بود تا از آلام این خانواده تا حدودی کاسته شود. معاون من که در این حادثه مامور شده است، با حضور در محل حادثه و صدور دستور، شهرداری و دستگاه‌های مسئول مانند شرکت آب و فاضلاب اهواز را ملزم کرد تا یافتن جسد این کودک در محل حادثه بمانند و به این دستگاه‌ها گفتیم که اجازه ندارند تا زمانی که جسد این کودک پیدا نشده محل حادثه را ترک کنند.

وی با اشاره به احضار شهردار منطقه و مدیرعامل آبفای اهواز در خصوص حادثه سقوط این کودک درون کانال فاضلاب افزود:‌ به شهردار منطقه و مدیرعامل آبفا تذکرهای قانونی داده شده است. در مرحله کشف جسد اقدامات صورت گرفته و روز گذشته نیز کارهای مربوط به پزشکی قانونی انجام شد. از محل این حادثه بازدیدی انجام دادم و با خانواده این کودک نیز به منظور همدردی و دادن اطمینان خاطر به آنها در زمینه پیگیری دستگاه‌های قضایی در این حادثه و مشخص کردن مقصران و برخورد با آنها دیداری داشتیم.

پرونده حادثه به کارشناس حوادث ارجاع شده است

دادستان عمومی و انقلاب اهواز گفت: ‌دو نفری که در رابطه با حادثه سقوط این کودک به درون کانال فاضلاب احضار شدند، یعنی مدیرعامل آبفا و شهردار منطقه هر کدام دیگری را در این حادثه مقصر اعلام کردند. البته طی بازدیدهای اولیه از محل حادثه تقریبا برای ما مقصر این حادثه محرز شده است اما برای مواجه نشدن با مشکل در مراحل آتی پرونده، منتظر اعلام نظر کارشناس حوادث از این حادثه هستیم.

حسینی پویا ادامه داد:‌ پرونده این حادثه روز گذشته به کارشناس حوادث ارجاع شد و اگر مشکلی ایجاد نشود، تا دو روز آینده نظر کارشناس در خصوص دستگاه مسئول و مقصر در وقوع این حادثه اعلام خواهد شد. به محض وصول نظر کارشناس، مقصر به دادسرا احضار و برخورد قانونی با مقصر یا مقصران به منظور جلوگیری از تکرار وقوع چنین حوادثی انجام خواهد شد.

وی بیان کرد:‌ بازدیدی که همراه مدیرعامل آبفا و شهردار اهواز از محل این حادثه داشتیم، آبفا مکلف شد سریعا اقدام به اصلاح کانال‌های فاضلاب این منطقه کند و فکر می‌کنم از امروز کار خود را شروع کردند. دستگاه قضایی پیگیر این حادثه است و از وقوع این حادثه متاسف و متاثر است. امروز جلسه‌ای با حضور نهادهای نظارتی و مسئولان شهری داریم که گلایه‌مندی و مطالبه‌گری خود را از برخی نواقص و معایب شهری به آنها انعکاس خواهیم داد.

دادستان عمومی و انقلاب اهواز ادامه داد: ‌این گلایه‌ها را حتما به این مسئولان منتقل خواهیم کرد تا دیگر به علت سهل‌انگاری دستگاه‌ها با حوادث مشابه سقوط این کودک معصوم درون کانال ساختمان مواجه نشویم. همچنین در روزهای اخیر برخی نواقص و معایب شهری را بررسی و گزارشی تهیه کردیم و طی یک فراخوان امروز جلسه‌ای با حضور دستگاه‌های مذکور به منظور تعیین ضرب‌العجل برای رفع این نواقص برگزار می‌شود.

 جزئیات بازشماری صندوق‌های انتخابات شورای شهر اهواز

حسینی پویا در خصوص مسائل مربوط به انتخابات شورای شهر اهواز اظهار کرد:‌ هنوز نتایج انتخابات شورای شهر اهواز اعلام نشده است. اگر نتایجی که اعلام خواهد شد، مورد تایید مراجع نظارتی قرار بگیرد قطعا مورد تایید ما نیز هست. بر اساس آخرین اظهارات فرماندار اهواز، با نظر هیات نظارت استان بازشماری حدود ۸۰ صندوق از صندوق‌های انتخابات شورای شهر اهواز که مورد اعتراض و شائبه ارتکاب تخلف از سوی معترضان است، به تصویب رسیده است.

وی ادامه داد: ‌تا روز گذشته حدود ۱۵ صندوق به طور کامل بازشماری شد و روند بازشماری همچنان ادامه داد و احتمال می‌دهیم تا روزهای آینده با توجه به تعدد نامزدهای انتخاباتی شورای شهر اهواز، بازشماری به طول بینجامد اما عوامل این بازشماری نهایت دقت را در این کار انجام می‌دهند تا حقی از یک نامزد ضایع نشود.

دادستان عمومی و انقلاب اهواز تصریح کرد: ‌روز گذشته مجددا به فرماندار اهواز تاکید کردم در صورتی که حین یا پس از بازشماری این حدود ۸۰ صندوق، با موارد تخلف و جرم مواجه شدند؛ حتما اسامی متخلفان یا صندوق‌هایی که عوامل آن مرتکب جرم شده‌اند را به دادستانی ارسال کنند تا دستگاه قضائی با خاطیانی که حین برگزاری انتخابات مرتکب تخلف شده‌اند، به شدت برخورد کند.

تعریف یک شعبه برای رسیدگی به تخلفات انتخاباتی اهواز

حسینی پویا ادامه داد: اولین بار است که در سطح شهرستان اهواز انتخابات شورای شهر به این صورت و به این شکل صورت گرفته و ما هم باید برای نخستین بار برخورد داشته باشیم تا برای ادوار بعدی انتخابات مشکلی ایجاد نشود.

وی افزود: برای شهر اهواز زیبنده نیست که انتخابات یا اعلام نتایج آن تا این حد با تاخیر انجام شود و مردم نگران و معترض باشند و حرف و حدیث‌های فراوانی نسبت به صحت آن در فضای مجازی مطرح باشد. این موارد واقع زیبنده اهواز نیست. اکنون در حال رصد هستیم و شعبه دیگری نیز برای رسیدگی تخلفات انتخاباتی تعریف شده است.

سهامداران عمده موسسه آرمان ممنوع‌الخروج شده‌اند

وی در مورد وضعیت موسسه آرمان اظهار کرد: معضل موسسه آرمان سراسری است و مختص خوزستان نیست. البته بیشترین حجم سپرده‌گذاری در این موسسه با رقمی بالغ با ۲۵۰۰ میلیارد تومان به خوزستان اختصاص دارد و خوزستان از استان‌هایی است که بیشترین سپرده‌گذاری را در این موسسه کرده است و بنابراین آسیب‌پذیری بیشتری نسبت به سایر استان‌ها در این مساله دارد.

دادستان عمومی و انقلاب اهواز ادامه داد: ‌در رابطه با مشکل این موسسه، شورای تامین خوزستان با جدیت ورود کرد و از سرپرست جنوب غرب این موسسه که ساکن اهواز است، توضیح خواست. با توجه به این‌که یکی از نگرانی‌های سپرده‌گذاران این موسسه امکان خروج سهام‌داران عمده این موسسه از کشور بود، ما بلافاصله پس از آشکار شدن مشکل این موسسه و قبل از این که شکایتی دریافت کنیم، به علت وخامت این وضعیت و حجم سپرده‌گذاری مردم خوزستان در موسسه آرمان، سهامداران عمده آن را ممنوع‌الخروج کردیم.

حسینی ‌پویا ادامه داد: ‌البته این سهام‌داران در رسانه‌ها و مطبوعات گفته بودند که قصد خروج از کشور را ندارند و قصد دارند به ترتیب مبالغ سرمایه‌گذاری‌ها و سپرده‌های مردم را پس دهند. اما باز هم احتیاط کردیم و این سهامداران عمده موسسه آرمان را ممنوع‌الخروج کردیم. البته همان‌طور که گفتم مشکل این موسسه سراسری است. زمانی که معضل‌های این چنینی ایجاد می‌شوند، اگر بخواهیم کاملا قضائی با این معضل‌ها برخورد کنیم حتی به ضرر خود سپرده‌گذاران مشکلاتی ایجاد می‌شود. بنابراین این معضلات قبل از انجام کار قضائی، نیاز به کار مدیریتی دارند و دستگاه قضائی تلاش کرد در حد توان، این بحران را مدیریت کند.

وی ادامه داد:‌ برای کاهش استرس و نگرانی مردم و الزام پاسخگویی شعب موسسه آرمان به مردم، بر اساس مصوبه شورای تامین استان خطاب به سرپرست جنوب غرب موسسه آرمان، باید شعب این موسسه در سطح استان باز و فعال نگه داشته شوند تا آرامش خاطری برای مردم ایجاد شود.

دادستان عمومی و انقلاب اهواز افزود: همچنین به منظور حفظ اموال این شعب و حفظ امنیت جانی پرسنل آن، از نیروی انتظامی خواسته شد در راستای این مصوبه در هر شعبه مامور انتظامی مستقر کند. مشکل این موسسه باید از طریق بانک مرکزی پیگیری شود و براساس، بانک مرکزی باید قانون جوابگوی اصلی باشد.

بازداشت ۱۱ نفر در ارتباط با پرونده تخلفات شهرداری اهواز

حسینی پویا به ماجرای بازداشت برخی از مدیران و کارکنان شهرداری اهواز در اسفندماه سال گذشته اشاره و اظهار کرد: ‌پرونده‌ای در خصوص تخلفات و جرائم برخی پرسنل و مدیران شهرداری اهواز در دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان تشکیل شد. جرایم اقتصادی و مالی در مجتمع قضائی باهنر پیگیری می‌شود و این پرونده اکنون در شعبه شش بازپرسی مجتمع قضائی باهنر در حال بررسی و رسیدگی است.

وی با بیان این‌که در ارتباط با این پرونده حدود ۱۱ نفر از بازداشت شدند، ادامه داد:‌ بخش اختلاس، ارتشاء، تبانی در انجام معاملات دولتی و تصرف غیرقانونی در اموال دولتی از اتهامات مطرح شده در این پرونده است که تاکنون ۱۱ نفر در این رابطه بازداشت و احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفته‌اند.

پرونده تخلفات شهرداری هنوز به دادگاه ارسال نشده است

دادستان عمومی و انقلاب اهواز گفت: تحقیقات در رابطه با این ۱۱ نفر تا حدود زیادی انجام شده است. با توجه به این‌که این افراد تحت بازداشت موقت قرار گرفته بودند، با قرار وثیقه فعلا آزاد شده‌اند. همچنین در رابطه با این پرونده تعدادی نیز به عنوان مطلع و متهم احضار شدند.

وی افزود: با توجه به این‌که این پرونده مالی نیاز به یک کار کارشناسی دقیق دارد، بازپرس این پرونده مواردی را به کارشناسی مالی و حسابداری ارجاع داده و پرونده اکنون در حال کارشناسی است.

حسینی پویا ادامه داد: ‌اگر در ادامه پرونده باز هم با اتهامات دیگری از سایر افراد مواجه شویم، قطعا برخورد قاطعانه انجام خواهیم داد. این پرونده هنوز به دادگاه ارسال نشده و در مرحله تحقیقات مقدماتی و در شعبه شش بازپرسی قرار دارد و به محض نهایی شدن این پرونده نتایج اطلاع‌رسانی خواهد شد.

پیگیری موضوع بستن درب خوابگاه روی دانشجویان معترض دانشگاه شهید چمران

وی در خصوص اعتراضات دانشجویان دختر خوابگاه حضرت معصومه دانشگاه شهید چمران اهواز نسبت به وضعیت سیستم سرمایشی این خوابگاه گفت: در رابطه با این مساله دو جنبه مطرح است. یک جنبه که به  بحث مسائل سرمایشی خوابگاه بر می‌گردد که دانشجویان در این زمینه حق مطالبه‌گری و اعتراض و رساندن اعتراضات خود به گوش مسئولان را دارند. این مساله به دانشگاه مربوط است و دستگاه قضائی قصد ورود به آن را ندارد و باید بر اساس اعتبارات دانشگاه حل شود.

دادستان عمومی و انقلاب اهواز ادامه داد: ‌اما در رابطه با بستن درب خوابگاه روی دانشجویان این خوابگاه در جریان تجمع‌های اعتراض‌آمیز این دانشجویان که فیلمی هم از آن در فضای مجازی منتشر شده است و مسئول خوابگاه از خروج دانشجویان خوابگاه ممانعت می‌کند؛ یکی از معاونان من مسئول بررسی این جنبه از قضیه شده است و در صورتی که این مساله صحت داشته باشد، حتما با فردی که از خروج دانشجویان ممانعت کرده برخورد خواهد شد و امکان دارد حتی برای این فرد قرار بازداشت و حبس صادر شود. اکنون در حال شناسایی این فرد یا افراد هستیم.

وی با اشاره به آتش‌سوزی پاساژ رضوان اهواز بیان کرد:‌ هیچ گزارشی دال بر این‌که حادثه آتش‌سوزی پاساژ رضوان اهواز عمدی یا از خرابکاری‌های پیش از انتخابات بوده دریافت نکردیم و فکر می‌کنم نقص فنی علت این حادثه بوده است.

دادستان عمومی و انقلاب اهواز با بیان این‌که تاکنون دادستانی به مساله صید ماهی در کارون با شوک الکتریکی و همچنین مساله آلایندگی شرکت کربن بلاک ورود نکرده است، به مرگ چند بیمار دیالیزی در تابستان سال گذشته در بیمارستان سینا اشاره کرد و گفت: ‌براساس تحقیقات ما علت مرگ این افراد آشامیدن آب آلوده بود که مقصران این مساله نیز شرکت آب و فاضلاب اهواز و مسئول بیمارستان سینا و خود بیمارستان سینا تشخیص داده شدند که قرار کیفر برای آنها صادر و به دادگاه ارجاع داده شده‌اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها