ایلام - معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای ایلام گفت: بیش از ۹۰ درصد حجم آب سدهای سه گانه این استان در بخش کشاورزی مصرف می شود.

۹۰ درصد آب سدهای ایلام در بخش کشاورزی مصرف می شود

به گزارش قدس آنلاین، احسان یارمحمدی در این باره اظهار کرد: تنها هشت درصد از این حجم آب در بخش آشامیدنی و ۲ درصد باقی مانده نیز به مصرف بخش صنعت می رسد.
به گفته وی، منابع آب سطحی استان بیش از ۷۰۰ میلیون متر مکعب است که سالانه ۲۸۶ میلیون متر مکعب آن برداشت می شود.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای ایلام از افت سطح منابع آب زیرزمینی در دشت های مهم استان خبر داد و یادآور شد: سفره های زیرزمینی آب به علت برداشت های بی رویه سالانه با ۱۵ میلیون مترمکعب کسری مواجه است.
یارمحمدی تاکید کرد: به سبب برداشت بی رویه از سفره های آب های زیر زمینی، سطح آب های زیر زمینی ایلام با افت مواجه شده که در این خصوص با توجه به جوابگو نبودن ذخیره آب های زیرزمینی دیگر دشت های استان هم ممکن است به مناطق ممنوعه تبدیل می شوند.
وی برداشت اضافی و بی رویه از آب های زیرزمینی از سوی کشاورزان استان را چالش و مشکلی اساسی برای بهبود وضعیت آب سفره های زیرزمینی ایلام عنوان کرد و افزود: کشاورزان استان مقدار برداشت تعیین شده آب از چاه های زیرزمینی را رعایت نمی کنند و برای آبیاری زمین های کشاورزی خود به طور معمول اقدام به برداشت آب به مقادیر بیشتر از میزان تعیین شده می کنند.
یارمحمدی افزود: حجم کنونی آب سدهای استان بیش از ۲۷۰ میلیون متر مکعب (سد ایلام ۶۲ میلیون، کنگیر ایوان ۱۸ میلیون و دویرج نیز ۱۹۰ میلیون متر مکعب) است که وضعیت مطلوب و مناسبی را نشان می دهد.
۶۶ درصد منابع آبی استان ایلام زیر زمینی و مابقی آب های سطحی است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها