آران و بیدگل- رییس اداره حفاظت محیط زیست آران و بیدگل گفت: دفن غیراصولی زباله سلامت مردم و آلودگی آب‌های زیرزمینی را به همراه دارد و در صورت کم توجهی به آن تبدیل به یک فاجعه زیست محیطی خواهد شد.

فاجعه زیست محیطی در کویر مرکزی/ پسماندها حیات گونه های جانوری و گیاهی را تهدید می کند
به گزارش قدس آنلاین، الهیار دولت خواه در این زمینه اظهار کرد: مشکل اصلی دفن زباله به صورت غیر اصولی چند سال است که مورد توجه مسئولان قرار گرفته اما هنوز راه حل اساسی برای آن در نظر گرفته نشده است و اگر وضع تغییر نکند در چند سال آینده آب منطقه ابوزیدآباد در اثر نفوذ شیرابه‌های زباله دچار آلودگی شده و محیط زیست ابوزیدآباد و پوشش جانوری و گیاهی آن از بین خواهد رفت.
وی از همکاری سرمایه گذار بخش خصوصی یاد کرد و افزود: گام نخست راه اندازی شرکت کود کمپوست بود که انجام شد در حالی که این شرکت فقط گامی کوچک برای رفع مشکل اصلی دفن غیراصولی زباله در چاله ابوزیدآباد است و مشکل را ریشه‌ای حل نمی‌کند.
رییس اداره حفاظت محیط زیست آران و بیدگل ادامه داد: فعالیت شرکت پسماند مطلوب نیست چون براساس برنامه قرار است میزان زباله‌های دفن شده ۲۰ تا ۴۰ تن باشد و مابقی زباله‌ها بازیافت شود در حالی که هنوز فاصله وعده تا عمل وجود دارد.
دولت خواه ادامه داد: آب منطقه ابوزیدآباد در اثر نفوذ شیرابه‌های زباله در آینده‌ای نزدیک دچار آلودگی می‌شود و نه تنها حیات محیط زیست ابوزیدآباد و پوشش جانوری و گیاهی را از بین می‌برد، بلکه آسیب‌های جبران ناپذیری به مردم شهر و روستاهای بخش کویرات وارد می‌کند.
گفتنی است بخش کویرات و شهر ابوزیدآباد محل زندگی گونه‌های نادری هم‌چون یوز آسیایی و گربه‌سانانی مانند کارکال است که با هجوم زباله‌ها به منطقه و تغذیه این حیوانات، در معرض نابودی قرار دارند.
منبع: ایسنا

برچسب‌ها