ایلام- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام از بازدید کارشناسان این سازمان از دو روستای «پشت قلعه» آبدانان و «زنجیره علیا» چرداول به منظور اجرای طرح ضربتی تولید و اشتغال همزمان با دیگر روستاهای کشور خبر داد.

طرح‌های ضربتی تولید و اشتغال در ۲ روستای استان ایلام‌ اجرا می شود

به گزارش قدس آنلاین، به‌نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی استان ایلام، عبدالمالک شنبه‌زاده اظهار داشت: طرح‌های ضربتی تولید و اشتغال در دو روستای استان ایلام اجرا می شود.

وی گفت: در این طرح کارشناسان اعزامی سازمان میراث فرهنگی به روستاهای «پشت قلعه» آبدانان و «زنجیره علیا»ی چرداول رفته و از نزدیک ضمن آشنایی با جاذبه های آن به بررسی ظرفیت‌ های موجود در هر روستا، تامین زیرساخت ها و برنامه‌ریزی برای استفاده بهینه از توان روستاییان پرداختند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان ایلام تصریح کرد: کارشناسان در گفت‌ و گو با مردم محلی روستاها ضمن آگاهی از استعدادهای آنان به دنبال ایجاد اشتغال در روستاها با رونق صنعت گردشگری خواهند بود.

وی ادامه داد: در قالب این طرح برنامه هایی جهت راهنمایی و مشاوره های لازم در موضوع های مختلف از جمله نحوه همکاری و تعامل با تورهای طبیعت گردی، راه اندازی اقامتگاه های بوم‌ گردی، احیای صنایع دستی، حفاظت از گونه های گیاهی و مسائل زیست محیطی، جاذبه های میراثی و نحوه اخذ مجوزهای لازم صورت خواهد گرفت.

شنبه زاده با بیان این که روستاهای مذکور جزء منطقه نمونه گردشگری هستند گفت: براساس این طرح با استفاده از ظرفیت‌های محلی هر روستا رونق اقتصادی و اشتغال دوباره در روستاها فراهم  می‌شود و روستاییان می‌توانند به عرضه تولیدات خود و مشاغل خدماتی روی آوردند.

وی با تاکید بر اینکه احیای رشته ‌های صنایع ‌دستی موجود و رشته ‌های فراموش‌ شده در قالب این طرح پیگیری می‌شود بیان داشت: امیدواریم شاهد اجرای این طرح‌ها به بهترین شکل در روستاهای مذکور باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تصریح کرد: در حوزه گردشگری معرفی، شناسایی و تخصیص اعتبار برای تقویت جاذبه‌های گردشگری، در حوزه میراث‌فرهنگی معرفی، شناسایی و تخصیص اعتبار برای احیا و مرمت و حفاظت از مواریث فرهنگی و در حوزه صنایع‌دستی معرفی، شناسایی و تخصیص اعتبار برای تقویت رشته‌های صنایع‌دستی موجود و احیای رشته‌های فراموش‌شده می‌تواند به ایجاد اشتغال در روستاها کمک کند.

شنبه‌زاده ادامه داد: در این راستادر روستای «زنجیره‌ی علیا» در زمینه صنایع دستی راه‌اندازی کارگاه تولیدی صنایع دستی، ایجاد مجتمع آموزشی، برگزاری نمایشگاه صنایع دستی و ایجاد کیوسک فروش صنایع دستی در دستور کار قرار گرفت و در زمینه گردشگری صدور ۳ پروانه بهره‌ برداری خانه‌های بوم‌گردی، برگزاری دوره آموزشی توانمندسازی جامعه محلی و برگزاری جشنواره و نمایشگاه صنایع دستی به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه ساماندهی و مرمت امامزاده پیرحسن(ع)، بررسی و شناسایی غار «دره زمین» و سازماندهی و محوطه‌سازی ثبت شده زنجیره در زمینه میراث فرهنگی مورد بررسی قرار گرفته است تصریح کرد: راه‌اندازی ۳ واحد سفره‌خانه سنتی در محل روستا از طرح‌های سرمایه‌گذاری این روستا است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: در روستای «پشت‌قلعه» در زمینه صنایع دستی راه‌اندازی کارگاه‌های تولیدی صنایع دستی، ایجاد مجتمع آموزشی، برگزاری دوره آموزش شاغلین صنایع دستی و برگزاری نمایشگاه صنایع دستی از این برنامه‌ها است.

شنبه‌زاده برگزاری جشن روستا در دهه فجر، صدور مجوز ۲ اقامتگاه بوم گردی، برگزاری جشنواره غذاها و نان محلی را برنامه‌های بخش گردشگری عنوان و تصریح کرد: مرمت پشت‌قلعه آبدانان، بازخوانی و آورار برداری بنای پشت‌قلعه از طرح‌های میراث فرهنگی است.

وی ادامه داد: احداث سرویس بهداشتی و اجرای ۱ طرح الگوی اقامتگاه بوم‌گردی از برنامه‌های سرمایه‌گذاری در روستای پشت‌قلعه شهرستان آبدانان است. 

منبع: تسنیم

برچسب‌ها