زاهدان- از زاهدان که به سمت شهرستان مرزی میرجاوه رخت سفر ببندیم به فاصله ۷۵ کیلومتر و پس از گذشت یک ساعت به شهری می رسیم که تنها واژه شهر را یدک می کشد و از کمترین امکانات برخوردار است.

قدیمی ترین شهر مرزی ایران در زیر غبار فراموشی/«میرجاوه» و دیگر هیچ!

قدس آنلاین- گروه استانها- بابک رحیمیان: این شهر به واسطه هم مرز بودن با کشور پاکستان تجارتی وابسته به کالاهای چمدانی و آن سوی مرز دارد لذا انبوه صندوق های انبه در گوشه و کنار خیابان های این شهر و کالاهایی که با خط اردو بر روی آن تبلیغ شده است همه حکایت از وابستگی اقتصاد مردمان این شهر به آن سوی مرز دارد.

بسیاری از مردان این شهر به دلیل بهره مندی از  کارت مرزنشینی این توفیق را در روز پیدا می کنند که به شغل کوله بری روی آورده و کوله ای از اجناس مجاز را به ان سوی مرز برده و نانی به این طرف برای خانواده خود بیاورند.

اقتصاد کشاورزی در این منطقه به واسطه خشکسالی های مداوم رخت بسته است و دیگر رنگ و بویی نداشته و لذا غبار ریزگرد و فقر معیشتی بر بسیاری از خانه ها و راه های ارتباطی پاشیده ست.

متاسفانه بنا بر گفته مسئولان در این شهر هیچ زیرساختی وجود نداشته و تعدد جوانان و مردان بیکار و نشسته در کنار جداول خیابان ها خود گویای معیشت ضعیف در این منطقه است.

میرجاوه چگونه پدید آمد؟

شهر مرزی واستراتژیک میرجاوه درمجاورت مرز پاکستان قرارگرفته درسال۱۹۱۷ میلادی اوایل جنگ جهانی اول انگلیسی ها برای اسکان واستقرار نیروهای تحت امر ، میرجاوه را به لحاظ موقعیت ویژه وپیگیری منافع نظامی واستعماری خویش برگزیدندودراین رهگذر استعمار پیر با احداث فرودگاه نظامی درغرب میرجاوه وکشیدن خط راه آهن ازطریق کویته پاکستان به میرجاوه ودرادامه به شهرستان زاهدان وایجاد تاسیسات لوله کشی آب واحداث ساختمان ها وابنیه اداری ونظامی بابهره گیری از ضعف دولت مرکزی برای مدت کوتاهی قسمتی ازخاک میهن اسلامی مارا دراختیارگرفتند.دیری نپایید که با روشن بینی وحس وطن پرستی مردم منطقه حضور انگلیسی ها واهداف استعماری آنان درمنطقه نافرجام باقی ماند.

میرجاوه درسال ۱۳۴۱شمسی درقالب طرح سپهبد عظیما استانداروقت هرمزگان مبنی برارتقاء بعضی ازروستاها به شهر تبدیل و در۲۲ آبانماه ۱۳۴۱ شهرداری دراین شهر در ردیف مراکز شهرستان های استان تاسیس شد.

سپهبدعظیما متعهدشده بود شهرداری های مشمول این طرح ازمحل اعتبارات بندری و مرزی دراختیارش تامین کند که میرجاوه سال های متمادی از این اعتبارات بهره مند بود.

حال روز امروز میرجاوه

عزیزاحمد ریگی شهردار این شهر در خصوص حال و هوای امروز این شهر می گوید: شهرداری میرجاوه با مشکل تامین منابع مالی مواجه است و اوضاع اقتصادی شهرداری میرجاوه خوب نیست چراکه میرجاوه شهرستانی مرزی است که درآمد آن وابسته به مرز و گمرک است که از این منابع نیز چیزی عاید شهرداری میرجاوه نمی شود.

وی می افزاید:  شهرداری درآمد داخلی ندارد و وابسته به دولت است که دولت نیز شهرداری را تامین مالی نکرده و لذا از نظر اقتصادی در تنگنا هستیم.

وی بیان می کند: درآمد زایی این نهاد تقریبا نزدیک به صفر است و همینطور عدم موفقیت در جذب سرمایه گذار برای رونق و آبادانی بیشتر شهر نیز از دیگر معضلاتی است که این شهر با آن مواجه است.

وی در خصوص نبود حمل و نقل شهری در میرجاوه نیز یادآور می شود:  کوتاهی مسافت ها در شهرستان میرجاوه دلیل عدم وجود تاکسی درون شهری در میرجاوه است، از طرف دیگر مردم میرجاوه از قشر کم درآمد جامعه هستند و برای رفت و آمد درون شهر از تاکسی استفاده نمی کنند و تنها اتوبوس خط واحد درون شهری نیز به دلیل فرسودگی از رده خارج شده و قابل استفاده نیست.

شرایط نامساعد میرجاوه

مشکلات میرجاوه و محرومیت حاکم بر این منطقه موضوعی نیست که کسی بتواند آن را پنهان کند و لذا از همین رو فرماندار میرجاوه می گوید: شهرستان میرجاوه شهرستانی تازه تاسیس و اولین مرز رسمی و بین المللی استان سیستان و بلوچستان است که متاسفانه رشد قابل توجهی نداشته  و نزدیکی به مرکز استان یکی از دلایل عمده عدم رشد این شهرستان است.

محمد میهنی با اشاره به مشکلات شهرستان میرجاوه اذعان می کند: کمبود اعتبارات باعث شده تا نتوانیم ان طور که شایسته است خدمات لازم را به مردم این منطقه ارائه کنیم.

وی ادامه می دهد: این شهرستان شرایط مساعدی از لحاظ خدمات شهری ندارد چراکه مردم از سطح معیشت پایینی برخوردارند و قادر به پرداخت مالیات و عوارض شهرداری نیستند از طرف دیگر کمک خاصی از سوی مدیران برای حل مشکلات شهرداری انجام نشده و اعتباری به شهرداری اختصاص نیافته است.

وی با اشاره به این موضوع که برای ترغیب سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در میرجاوه وجود ندارد ادامه می دهد: اکثر مردم میرجاوه کشاورز و دامدار هستند و خشکسالی های اخیر باعث نابودی دام ها و محصولات کشاورزی آنها شده است و مردم ناچارند به مشاغل کاذب روی بیاورند چراکه هیچ کارخانه و تولیدی در این شهرستان وجود ندارد، تنها یک معدن در شهرستان داریم که  ۲۰ کارگر در آن مشغول کار هستند و هیچ زیرساختی برای ترغیب سرمایه گذاران به  ایجاد تولیدی ، کارگاه و کارخانه در این شهرستان وجود ندارد.

میهنی با اشاره به اقدامات انجام شده برای راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی میرجاوه، تصریح کرد: برای ایجاد فرصت های شغلی بیشتر درخواست ایجاد منطقه ویژه اقتصادی را در مرز میرجاوه دادیم و اکنون جانمایی و واگذاری زمین منطقه ویژه اقتصادی میرجاوه به همت اتاق بازرگانی استان انجام شده است که امیدواریم این اقدام در راستای کمک به معیشت و اقتصاد مردم این منطقه راهگشا باشد.

توسعه نیازمند برنامه ریزی است

نماینده مردم میرجاوه در مجلس شورای معتقد است: استان سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط خاصی که از لحاظ توسعه دارد، نیازمند برنامه‌ریزی و توجه خاص است.

کرد می افزاید:  تهاجم فرهنگی به دلیل همسایگی این استان با کشورهای پاکستان و افغانستان وجوه بارزی دارد، بنابراین برای این استان باید برنامه فرهنگی ویژه‌ای تدوین شود.

وی اظهار می کند: این در حالی است که  وضعیت ساختمان مدارس در میرجاوه بسیار ناگوار است و هنوز در سیستان و بلوچستان، مدارس کپری، خشت و گلی و سیاه چادر بسیاری داریم که به هیچ وجه استاندارد نیستند.

وی می گوید: متاسفانه بخش‌های ریگ، ملک و لادیز در این حوزه انتخابیه فاقد هرگونه اداره آموزش و پرورش است و در برخی مناطق شهرستان امور مدارس با نمایندگی اداره می‌شود در حالی که جمعیت کافی دانش‌آموز به حد استقرار اداره آموزش و پرورش وجود دارد و این اتفاق قانونی نیست.

کُرد بیان می کند: در این منطقه دوری روستاها از مراکز آموزشی، بضاعت مالی پایین خانواده‌ها و عدم اجرای طرح روستامرکزی بسیاری از دختران از تحصیل باز می مانند که این مسائل خود سد راه توسعه است.

وی با اشاره به اینکه سرانه مدارس بسیار ناچیز است، بیان می کند: مدارس در هزینه‌های خود دچار مشکلند و بسیاری از این مردم که با یارانه زندگی خود را می گذراند بضاعتی برای کمک به مدارس نداشته و لذا تغییری در روند کیفی آموزش اتفاق نمی افتد.

برچسب‌ها