زنجان- پروژه سبزه‌میدان که قدمت بیش از دو دهه دارد تاکنون شاهد کش‌وقوس‌های فراوانی در بین موافقان و مخالفان اجرای خود بوده است. این طرح که امروزه به‌عنوان کابوسی برای متولیان حوزه شهرسازی است در فهرست پروژه‌هایی است که اگر اجرا شود منظر و سیما و به قول مسئولین شهری، ویترین شهر را زیبا و دیدنی‌تر می‌کند. اما توقف طولانی در اجرای پروژه، شکل اجرای پروژه و هزینه بسیار بالایش شهروندان زنجانی را نگران کرده است.

سبزه‌میدان، پژمرده است

قدس آنلاین، گروه استان‌ها رقیه الماسی:اجرا و به بار نشستن پروژه عظیمی چون سبزه‌میدان نیاز به مؤلفه‌هایی است که نباید توسط مدیران حوزه شهری نادیده گرفته شود. کلیات طرح سبزه‌میدان در طرح تفصیلی مصوب سال ۱۳۶۷ شهر زنجان پیش‌بینی‌شده است. مدیران گذشته در خصوص آزادسازی بستر این طرح تملکاتی انجام دادند. مساحت این طرح ۴/۸ هکتار است.

 اواخر سال ۱۳۹۲ تصمیم به برگزاری فراخوان عمومی و جذب سرمایه‌گذار به روش مشارکت مدنی شد و درنهایت در تاریخ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۳ قرارداد تنظیم و به سرمایه‌گذار ابلاغ شد.

سرمایه‌گذار متعهد شده بود در سال اول با انجام مطالعات اولیه و تهیه نقشه‌های اجرائی و تملک پلاک‌های واقع در طرح اقدام کند. سرانجام در خرداد سال ۱۳۹۴ با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی طرح پیشنهادی رونمایی شد.

ولی متأسفانه به دلیل عدم اجرای تعهدات شریک و علی‌رغم فرجه و اخطاریه‌های صادره توسط شهرداری شریک نسبت به انجام تعهدات اقدام نکرد و در تاریخ۲۲ خرداد ۱۳۹۵نسبت به فسخ قرارداد فی‌مابین اقدام شد و شهرداری با اخذ مجوز از شورای شهر انجام پروژه به‌صورت پیمانکاری را مقرر کرد و درنهایت پیمانکار پروژه گروه بین‌المللی گروه آباد راهان پارس انتخاب شد و در حال حاضر در مرحله اخذ تضامین و اخذ ابلاغ قرارداد و تجهیز کارگاه است.

 آغاز عملیات اجرایی پروژه سبزه‌میدان در آینده نزدیک

 معاون عمرانی استانداری زنجان، بابیان اینکه، مدت‌زمان لازم برای بهره‌برداری فاز اول طرح سبزه‌میدان،۳۶ماه تعریف‌شده است به مهم‌ترین کاربری‌های پیش‌بینی‌شده در این طرح اشاره می‌کند و به خبرنگار ما می‌گوید: «عمده‌ترین کاربری این پروژه، احیا بافت، ایجاد فضای مناسب برای تعاملات شهری و تقویت موضوع شهرسازی زنجان است.»

جواد رحمتی می‌افزاید: «سعی کردیم چند هدف را در کنار این طرح دنبال کنیم که احیا این مجموعه تاریخی و جلوگیری از صدمات احتمالی به رونق اقتصادی مجموعه‌ای مثل بازار که در خود مجموعه هست، از اهداف اصلی در اجرای این پروژه است.»

معاون عمرانی استانداری زنجان بابیان اینکه، پروژه از حالت سرمایه‌گذاری خارج‌شده و اصراری به گنجاندن فضاهای تجاری زیادی نداریم می‌افزاید: هرگونه واحد تجاری که در اینجا شکل‌گیری به‌منظور احیای این بافت و باهدف ارائه صنایع‌دستی و موارد مشابه خواهد بود و مراکز تجاری که ایجاد می‌شود، گردشگری و بافت سنتی این نقطه از شهر را احیا می‌کند.»

رحمتی با اشاره به اینکه علاوه بر اهداف یادشده فضاهایی با کاربری فرهنگی و اداری متناسب با تقاضاهای موردنیاز و نیز پارکینگ دیده‌شده است می‌گوید: «ساختمانی به‌صورت نمادین با عنوان کاخ شورا یا ساختمان پارلمان محلی شکل خواهد گرفت.»

وی علت توقف پروژه را تلاش برای اجرای مشارکتی عنوان می‌کند و می‌گوید: «مشکلاتی که برای شریک پروژه پیش آمد، قرار شد، مکانیسم طرح و اجرا به‌صورت پیمانکاری انجام گیرد. دنبال تأمین منابع مالی بودیم و بنابراین پروژه را به‌صورت نقدی و غیر نقدی تعریف کردیم.»

معاون عمرانی استانداری زنجان تصریح می‌کند: «هدف پروژه اساساً انتفاعی نیست و به‌هیچ‌وجه دنبال این نیستیم که با ایجاد فضاهای زیاد، برای شهرداری درآمدزایی کنیم.»

رحمتی خاطرنشان می‌کند: «بیشتر به دنبال ایجاد فضایی با کاربری و رویکرد فرهنگی هستیم.»

وی از شروع کار اجرایی پروژه در آینده نزدیک خبر می‌دهد و می‌گوید: «بعد از تصویب مجدد مبنی بر انجام کار به‌صورت پیمانکاری، پیمانکار انتخاب‌شده و به‌زودی نهایی و کار شروع خواهد شد.»

معاون عمرانی استانداری زنجان با اظهار اینکه من مشکلی را برای پروژه نمی‌بینم، می‌گوید: «امیدوارم دوستان جدید شورا هم کمک کنند این پروژه به راه خود ادامه دهد.»

رحمتی با اشاره به اقبال مردم به این طرح می‌گوید: «این پروژه بیش از ۲۵ سال است که در برنامه قرارگرفته و تملک آن نیز به‌تدریج انجام‌گرفته است و انتظار مردم این است که هرچه زودتر شروع شود.»

وی با اشاره به مخالفت‌های عده‌ با اجرای طرح سبزه‌میدان  می‌گوید: «یک گروه اعتقاد بر تأثیر منفی پروژه بر خود بافت دارند و حرف‌هایشان اغلب فنی است و گروه دیگر هم اعتقاد بر گرفتن تمرکز کار، از این منطقه و بردن آن به سایر نقاط شهر را دارند.»

معاون عمرانی استانداری زنجان توضیح می‌دهد: «گروه دوم، بر این باورند که نباید همه انرژی خود را روی این پروژه متمرکز کنیم چون شهر، نقاط دیگری هم دارد.»

رحمتی یادآور می‌شود: «این دو مقوله جدای از هم هستند و شهرداری در سایر نقاط شهر هم کار می‌کند و با تعریف جدیدی که برای این پروژه شده است، بدون اینکه به سایر منابع پروژه فشار بیاید، کار ادامه خواهد داشت.»

روش اجرای پیمانکاری، پروژه را با مشکل مواجه خواهد کرد

اسماعیل دبیران عضو شورای شهر زنجان نیز از طرح اولیه پروژه اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید: «از موافقان پروژه هستم چون این ناحیه باید از وضعیت حال حاضر خارج و تعیین تکلیف شود.»

وی با روش اجرای کار که پیمانکاری است مخالف است و می‌گوید: «شیوه پیمانکاری با مشکل منابع مالی مواجه خواهد شد و این پروژه باید به شیوه سرمایه‌گذاری انجام شود.»

این عضو شورای شهر اضافه می‌کند: «در شورای شهر چهارم هیچ‌کس مخالف اجرای طرح نیست بلکه عده‌ای با شیوه انجام پروژه مخالف هستند.»

دبیران در ادامه خاطرنشان می‌کند: «مردم زنجان هم موافق طرح هستند چون می‌خواهند این بخش از شهر هرچه زودتر ساخت‌وساز و تعیین تکلیف شود.»

وی یادآور می‌شود: «به اعتقاد من باید شیوه کار و نیز در بخش‌هایی از پروژه ، کاربری‌های نقشه تغییر کند.»

در بخش دوم گزارش بازهم با نظر موافقان و مخالفان این پروژه آشنا خواهیم شد.

برچسب‌ها