کرج- استان البرز دارای ظرفیت‌های بسیاری در حوزه گردشگری است که به‌رغم برخورداری از زیبایی‌های طبیعی و آثار باستانی فاخر اما تاکنون اقدام لازمی برای استفاده از این پتانسیل‌ها در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی انجام نپذیرفته است.

طرح‌های گردشگری از گردش کار بازمانده است

قدس آنلاین-گروه استان ها: تهیه اطلس جامع گردشگری و همچنین طرح گردشگری جاده کرج – چالوس که پیش از به‌عنوان یکی از اولویت‌های دولت و مسوولان استانی در راستای بسترسازی جذب توریست در دستور کار قرار داشت اما با پایان یافتن عمر دولت یازدهم  نیز سرانجامی نیافت.

تپه‌های تاریخی در نقاط مختلف البرز به‌ویژه واقع‌شدن قدیمی‌ترین بنای خشتی جهان یا همان تپه ازبکی در شهرستان نظرآباد، کاخ مروارید که اکنون حال‌وروز خوشی ندارد، کاروانسرای شاه‌عباسی، لاله‌های گچسر و پیست دیزین و دیگر مناظر طبیعی و بناهای تاریخی تنها گوشه‌ای از ظرفیت‌های البرز برای توسعه گردشگری است که به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم مهجور مانده است.

سالیانه میلیون‌ها مسافر و گردشگری از داخل کشور و دیگر کشورهای جهان از جاده‌های استان البرز تردد می‌کنند که تعداد کمی از آن‌ها البرز و نقاط دیدنی آن را به‌عنوان مقصد اصلی خود برای سفر برمی‌گزینند که این نقیصه ناشی از کم‌توجهی مسوولان به بسترهای لازم در جذب گردشگر است.

نوید شکوفایی

تدوین سند توسعه گردشگری در البرز ازجمله نیازهایی است که پیش‌ازاین رسانه‌های دولتی در استان مدعی بودند به همت دولت تدبیر و امید شرایط برای تهیه آن فراهم‌شده است و این سند می‌تواند زمینه‌ساز توسعه گردشگری بوده و در شکوفایی اقتصاد کمک کند.

کاخ مروارید البرز نیز که تاکنون محور بسیاری از جلسات مسوولان استانی و حوزه گردشگری بوده است از دیگر رویای‌های مسوولان بود که با تبدیل این کاخ به موزه دریچه‌ای برای مرور تاریخ فراهم شود اما شواهد حاکی از آن است که این طرح‌ها در حد شعار باقی‌مانده و شتاب تخریب و تعرض به آثار باستانی در استان شتاب گرفته است تا جایی که روند کند این طرح‌ها صدای استاندار را هم درآورده است.

روند کند طرح‌ها

استاندار البرز بابیان اینکه تدوین طرح جامع گردشگری یکی از مطالبات مهم و جدی استان است در این رابطه اظهار داشت: متأسفانه پیگیری و تدوین این طرح تاکنون مغفول مانده است.

سیدحمیدطهائی با اشاره به این موضوع که تدوین طرح جامع گردشگری یکی از الزامات مهم استان است و از سوی مسوولان امر در حوزه گردشگری مغفول مانده است تأکید کرد: احداث مرکز صنایع‌دستی و گردشگری استان با رویکرد عرضه مستقیم کالاهای دست‌ساز هنرمندان البرزی یکی از مصوباتی بوده که طی دو سال اخیر تصویب و اجرای آن به اداره کل میراث فرهنگی و صنایع‌دستی البرز واگذارشده اما شاهد هیچ‌گونه اقدامی در این زمینه نبودیم.

وی احداث هتل را یکی از مطالبات مهم استان برشمرد و گفت: در سفر رئیس‌جمهور به استان قزوین شاهد تصمیمات خوبی در این حوزه بودیم و انتظار می‌رود طرح و برنامه‌های قابل‌توجهی در این استان نیز پیاده‌سازی شود.

وی اضافه کرد: متأسفانه کم‌کاری مسوولان این حوزه موجب شده تا شرکت شهرک‌های صنعتی گوی پیشتازی را در این زمینه برباید و از محل کارگاه‌های تولیدی، روند عرضه مستقیم محصولات در دستور کار قرار گیرد.

کمبود اعتبار سد راه گردشگری

مدیرکل صنایع‌دستی و میراث فرهنگی استان البرز نیز در این راستا بیان کرد: استان البرز به لحاظ تعداد آثار تاریخی نسبت به برخی استان‌های دیگر آثار کمتری دارد اما عمق و قدمت آثار تاریخی آن بسیار بالاتر از سایر استان ها است.
عبدالناصر میرچی ادامه داد: تاکنون ۵۰۰ اثر تاریخی در استان البرز شناسایی‌شده که بیش از ۲۰۰ اثر آن به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به اینکه کرج به‌عنوان مرکز استان و چهارمین کلان‌شهر کشور محسوب می‌شود یادآور شد: متأسفانه این شهر از زیرساخت‌های اقامتی برخوردار نیست و در حال حاضر در کرج فقط هتل سه ستاره وجود دارد که این نقص بزرگی برای این کلان‌شهر محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: البرز فاقد اطلس گردشگری صنایع‌دستی و میراث فرهنگی است که در این خصوص اعضای هیات تحریریه اطلس بزرگ البرز مشخص‌شده است و در صورت جذب اعتبار تا سال آینده به‌صورت کامل ،منابع ،آثار تاریخی ، سایت‌های تاریخی و مراکز تفریحی استان معرفی خواهند شد.

جاده چالوس درانتظار طراحی

طرح گردشگری جاده کرج - چالوس نیز که به‌عنوان یکی از جاده‌های زیبای ایران و جهان مطرح است، قرار بود از ابتدای امسال به اجرا درآید اما به گفته برخی مسوولان به علت ناهماهنگی‌های موجود هنوز این طرح رنگ و بوی اجرایی به خود نگرفته است.

شورای عالی امنیت ملی سال ۹۴ شیوه‌نامه اجرای طرح گردشگری در استان البرز به‌ویژه جاده کرج - چالوس را ابلاغ کرد که در این شیوه‌نامه دستگاه‌های اجرایی شامل ادارات راه و شهرسازی و میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان البرز موظف به اجرای طرح گردشگری در جاده کرج - چالوس و طالقان شدند

در این طرح رعایت امنیت و سلامت آب شرب در حوضه آبریز سدهای طالقان و امیرکبیر موردتوجه ویژه قرار گرفت و با توجه به تأمین آب آشامیدنی استان‌های تهران و البرز از سدهای امیرکبیر و طالقان یکی از محورهای طرح، سرمایه‌گذاری بر روی تأسیسات آب برای جلوگیری از آلایندگی واحدهای پذیرایی اطراف این منابع آبی تعیین شد.

پیشگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در جاده کرج - چالوس و اطراف سد طالقان به‌ویژه ساخت واحدهای گردشگری از دیگر هدف‌های طرح گردشگری در این محدوده‌ها اعلام‌شده بود.

به گفته برخی مسوولان استان البرز، ناهماهنگی بین دستگاه‌های متولی اجرای طرح سبب شده تا روند انجام در هاله‌ای از ابهام باشد و متأسفانه تاکنون اقدام قابل‌توجهی برای ساماندهی واحدهای پذیرایی معارض در حاشیه این رودخانه‌ها انجام نپذیرفته است و جلوگیری از آلودگی و رهاسازی فاضلاب به داخل رودخانه کرج ازجمله مشکلاتی است که هنوز لاینحل مانده است.

تعهد به وعده ها

پیش‌ازاین سید حمید طهایی استاندار البرز در سومین سفر شهرستانی خود هم‌زمان با هفته دولت  به شهرستان طالقان در سال گذشته خطاب به مسوولان استانی یادآور شد:«اگر وعده‌ای قرار است بدهیم باید صادقانه و مبنی بر توانایی باشد و در ارایه خدمات و وعده‌ها باید پایبند باشیم.»

برچسب‌ها