بیمه تکمیلی فرهنگیان از سال ۸۹ تحت عنوان «بیمه طلایی» به اجرا درآمد و توانست بخشی از دغدغه‌های درمانی فرهنگیان را پوشش دهد. اما در این مسیر همواره با مشکلاتی مواجه بوده که ارتقای بیمه تکمیلی را به یکی از مطالبات رفاهی این قشر تأثیرگذار در جامعه بدل کرده است.

فرانشیز سی درصدی و هزینه های چند برابری مانع اصلی رضایت فرهنگیان از بیمه تکمیلی

مسعود حیدری معینی- بیمه تکمیلی فرهنگیان در سال ۹۲-۹۱ به دلیل محدودیت اعتباری دولت و نپرداختن سهم خود، در ۵۰ درصد سهم دولت دچار انباشت بدهی نزد شرکت بیمه ایران شد. بنابراین آموزش و پرورش شرکت بیمه‌گر را تغییر داد و بیمه تکمیلی فرهنگیان از بیمه ایران به «بیمه آتیه‌سازان حافظ» تغییر کرد.

این بیمه که شیوه کار آن با بیمه ایران تفاوت دارد و به روش دیگری عمل می‌کند، حق بیمه‌ها را از طریق آموزش و پرورش دریافت می‌کند و خسارات را نیز با رسیدگی و اعمال نظر شرکت، پس از یک دوره زمانی، پرداخت می‌کند. در حالی که مسئولان آموزش و پرورش نظارت مستقیم این وزارتخانه را از مزایای این طرح و موجب کوتاه شدن فرآیند رسیدگی و پرداخت خسارت برمی‌شمارند، اما گزارش‌های مردمی بیانگر نارضایتی فرهنگیان از وضعیت بیمه تکمیلی است.

بیمه تکمیلی سه برابر بیمه سلامت هزینه دارد

اگر می‌خواستم از بیمه تکمیلی استفاده کنم باید سه برابر هزینه پرداخت می‌کردم و تازه بعد از یک ماه و کسر فرانشیز ۳۰درصدی به مابقی پول خودم می‌رسیدم خانم مشفق گلستانی، یکی از فرهنگیان می‌گوید: چند روز پیش به علت عارضه قلبی در یکی از بیمارستان‌های دولتی بستری شدم و پس از طی روند درمانی باتوجه به داشتن بیمه تکمیلی، رسید ۷۸هزار تومانی برای تسویه حساب به من دادند که به پیشنهاد یکی از کارکنان حسابداری بیمارستان، درخواست  کردم بیمه تکمیلی را برای من لحاظ نکنند و تنها با استفاده از دفترچه بیمه سلامت با پرداخت ۲۵هزار تومان از بیمارستان مرخص شدم.

وی می‌افزاید: اگر می‌خواستم از بیمه تکمیلی استفاده کنم باید سه برابر هزینه پرداخت می‌کردم و تازه بعد از یک ماه و کسر فرانشیز ۳۰درصدی به مابقی پول خودم می‌رسیدم.

سعیدی از فرهنگیان باسابقه هم از روند و میزان پرداخت بیمه تکمیلی گلایه مند است و می‌گوید: مبلغ ۴۰۰هزار تومان برای تهیه عینک پرداخت کردم، بیش از ۶مرحله به پزشک، عینک ساز، نماینده بیمه مستقر در اداره آموزش و پرورش و کارشناس بیمه آتیه‌سازان حافظ مراجعه کردم و با در دست داشتن نسخه پزشک، فاکتور و خود عینک با صرف مدت چهار ماه توانستم مبلغ ۵۰هزارتومان حق عینک را از بیمه بگیرم! در حالی که هزینه رفت و آمد من در این کلانشهر خیلی بیشتر از ۵۰هزار تومان شد.

 شاید به حقمان برسیم

خانم حسن‌پور یک فرهنگی از خانواده شاهد است. وی از شرایط نامطلوب بیمه تکمیلی در آموزش و پرورش انتقاد می‌کند و می‌گوید: چند سال پیش در آموزش و پرورش استخدام شدم، چون همسرم فرهنگی است من هم تحت پوشش بیمه تکمیلی فرهنگیان بودم و این روند تا چهار سال ادامه داشت و همچنان از همسرم حق بیمه کسر می‌شد تا اینکه متوجه شدم حق بیمه تکمیلی من توسط بنیاد شهید پرداخت می‌شود! بنابراین اقدام به قطع بیمه تکمیلی خودم کردم. وقتی خواهان استرداد مبلغ واریزی حق بیمه تکمیلی شدم که توسط همسرم در این چهار سال برای من واریز شده بود، هیچ پاسخ روشنی دریافت نکردم و در این چهار سال حق بیمه از جیبمان رفت. چرا آموزش و پرورش یک سیستم نظام‌مند و درست ندارد؟ اکنون هم اگر چیزی که حقمان است را فهمیدیم و اقدام کردیم شاید به حقمان برسیم وگرنه آموزش و پرورش خودش اقدامی نمی‌کند. در حالی که این وظیفه آموزش و پرورش است که امکانات رفاهی را به طور یکسان برای ما در نظر بگیرد.

 دندان سالم در شخصیت معلم اثرگذار است

مهندس سعادت از دیگر فرهنگیان، داشتن دندان سالم در دهان را برای یک معلم که در حضور دانش آموزا ن صحبت می‌کند، خیلی با اهمیت می‌داند و می‌گوید: سخنان معلمی که دندان خراب دارد یا هر روز از درد دندان رنج می‌برد و یا در دهان خود دندان ندارد چندان به دل دانش آموزان نمی‌نشیند؛ در حالی که داشتن دندان سالم در شخصیت معلم و اثرگذاری کلامش بسیار مؤثر است.   این در حالی است که به دلیل پرداخت نشدن حق ویزیت و هزینه‌های دندانپزشکی از سوی بیمه حافظ، بیشتر معلمان که نیاز به اقدام‌های دندانپزشکی دارند، از مراجعه به پزشک خودداری می‌کنند.

گفت‌و گوی گزارشگر ما با حدود ۴۰نفر از فرهنگیان و تماس‌های تلفنی شماری از این عزیزان با روزنامه، بیانگر این است که بیشتر آنان از نحوه پرداخت‌های بیمه تکمیلی و زمانبر بودن آن گلایه‌مند و به دلیل نبود پوشش خدمات دندانپزشکی که قبلاً تا سقف ۲۰۰هزار تومان پرداخت می‌شد و اکنون قطع شده است، از خدمات این بیمه ناراضی هستند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها