«محمد شریف الجیوسی»‌ سردبیر شبکه الکترونیکی الاردن العربی‌، گفت:هر اروپایی به صورت رسمی و یا ضمنی می‌پذیرد که صهیونیسم و رژیم آن در اسرائیل، رژیمی خصمانه، نژادپرست و توسعه‌طلب است.

«روز قدس» نماد تجمیع توان و اندیشه در راه آزادی فلسطین

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ویژه نامه بیت المقدس؛ «محمد شریف الجیوسی»‌ نویسنده و تحلیل‌گر اردنی مسائل غرب آسیا است. او بیش از نیم‌قرن در رسانه‌های مختلف سوری، فلسطینی،عراقی و اردنی فعالیت کرده ‌است. الجیوسی هم­اکنون سردبیر شبکه الکترونیکی الاردن العربی است.

تأثیر انقلاب اسلامی بر معادلات جهانی و منطقه‌ای قدرت، وجود دو مؤلفه روشنفکری و انقلابی و حفظ آرمان آزادی قدس شریف، حمایت جهانی از مردم فلسطین و روشن شدن چهره خصمانه، نژادپرست و توسعه‌طلب رژیم اشغالگر قدس برای مردم جهان از محورهای گفت‌وگوی ما با محمد شریف الجیوسی است.

متن کامل این گفت‌وگو در ادامه می‌آید:

انقلاب اسلامی ایران از ابتدا حمایت از مردم فلسطین را در اولویت سیاست خارجی خود قرار داده است. به نظر شما ایران تا چه اندازه در این مسیر موفق بوده است؟

انقلاب اسلامی ایران تأثیر زیادی بر تحولات جهانی داشته است. انقلاب اسلامی اثبات کرد که داشتن اسلامی انقلابی می‌تواند تغییر مهمی را در سطح جهانی و به خصوص در کشورهای دارای اکثریت مسلمان رغم بزند. انقلاب اسلامی غبار وابستگی به امپریالیسم جهانی و غرب و آنچه را که به آن‌ها مرتبط می‌شود -همچون رژیم صهیونیستی و قدرت‌های متحجر منطقه‌ای- را زدوده است. براساس همین رویکرد است که انقلاب اسلامی ایران اقدام به بستن سفارت اسرائیل در تهران کرد و محل استقرار آنها در تهران را در اختیار سازمان آزادی­بخش فلسطین بعنوان دولت فلسطین قرار داد.

انقلاب اسلامی ایران کمک‌های متعددی را برای مردم فلسطین فراهم کرده‌است؛از کمک‌های مالی گرفته تا کمک‌های آموزشی، تسلیحاتی و سیاسی.

امام خمینی (ره) جمعه آخر ماه مبارک رمضان را به نام «روز قدس» نام‌گذاری کرد. به نظر شما این تصمیم چه اندازه در حفظ آرمان فلسطین و زنده نگه‌داشتن آن در حافظه جهان اسلام و کشورهای جهان مؤثر بوده‌است؟

 تصمیم امام خمینی (ره) در حفظ آرمان فلسطین در میان ملت عربی و جهان اسلام و به صورت کلی در سراسر جهان تأثیر عمده‌ای داشته است. چرا که بزرگداشت این روز تنها به ایران منحصر نمی‌شود. جمهوری اسلامی توانسته از طریق سفارتخانه‌های خود در سراسر جهان، از حقوق مردم فلسطین در آزادسازی سرزمینشان و ایجاد حکومت در خاک کشور مادری‌شان دفاع کند و چشم‌انداز خود را در مؤثرترین راه‌ها برای آزادسازی فلسطین از نجاست اشغال اسرائیلی به اشتراک گذارد. در این معنا زنده نگه‌داشتن روز قدس به‌مثابه تجمیع توانها و افکار در راه آزادی کل فلسطین است.

به نظر شما حمایت کشورهای غربی از مردم فلسطین به چه گونه ای است؟آیا موضوع فلسطین برای آنها دارای اهمیت می باشد؟

  غرب همانند منافقی است که نمی‌توان روی آن شرط‌بندی کرد. این موضوع به‌ویژه درخصوص حکومت‌های غربی صادق است. مردم غرب پشتیبان حکومت‌هایی هستند که در بیشترشان، تروریسم به صورت کامل حمایت می‌شود. پس چطور ممکن است کسی که حامی تروریسم است، از مردم فلسطین و دیگر مسائل عادلانه در جهان حمایت کند؟!

اگر منظور از حمایت غرب از مردم فلسطین این است که برخی از دولت‌های غربی محصولات شهرک‌های اسرائیلی در کرانه باختری رود اردن را تحریم کرده‌اند، در واقع این اقدام تأثیر زیادی ندارد و جنبه نمایشی آن بیشتر از واقعیت است. چراکه اسرائیل راه‌های مختلفی را برای دور زدن این تحریم‌ها دارد. برای مثال می‌تواند برچسب‌هایی را به این محصولات زد که گمان شود آن‌ها محصولات فلسطینی و یا اسرائیلی (مرزهای فلسطین اشغالی سال 1948) هستند. چراکه قطعنامه‌های غربی به قانونی بودن رژیم صهیونیستی اعتراف دارد.

البته برخی پیشرفت‌های مردمی و رسمی در برابر موضوع فلسطین وجود دارد و مردم در کشورهای آمریکای لاتین که غبار وابستگی آمریکایی و غربی را زدوده‌اند و همچنین کشورهای بریکس و به‌طور طبیعی دوستان قدیمی همچون ایران اسلامی، روسیه، چین و کوبا از مردم فلسطین حمایت می‌کنند.

آیا ممکن است که سیاست‌مداران اروپایی بپذیرند که رژیم صهیونیستی، رژیمی غیرقانونی است و از حمایت آن دست بردارند؟

هر اروپایی به صورت رسمی و یا ضمنی می‌پذیرد که صهیونیسم و رژیم آن در اسرائیل، رژیمی خصمانه، نژادپرست و توسعه‌طلب و با وجود برتری 95 درصدی بازهم غیرموجود است؛ اما هر کسی اسرائیل و آنچه را که به آن مرتبط است نقد کند، به او تهمت یهودستیزی زده می‌شود و مورد تعقیب قوانین غربی قرار می‌گیرد. این در صورتی است که این تهمت بی‌اساس است چرا که یهود ریشه سامی ندارد. نژاد سامی ریشه‌های دیگری را همچون عرب در برمی‌گیرد؛ اما بدرفتاری نسبت به مردم عرب‌زبان و اعتقادات آن در قانون‌گذاری‌های غربی هیچ جایگاهی ندارد.

البته گاهی صداهایی در غرب شنیده می‌شود که از آرمان فلسطین و مسائل این‌چنینی حمایت می‌کنند. برای مثال نظرات نماینده بریتانیایی، جورج گالوی و یا یکی از احزاب چپ جناح دست راستی در آلمان - که یک فلسطین الاصل به نام سعید دودین ریاست آن را بر عهده دارد- از این موارد است؛ اما عامل تعیین‌کننده در دستیابی به تغییر در رویکردهای مردمی و تغییر در اعتقادات، آن چیزی است که بر روی زمین به وقوع می‌پیوندد. به همین دلیل غرب در توهمات و آرمان‌ها غیرقابل اجرا به سر نمی‌برد؛ بنابراین لازم است تا وقایع جدید را با پوششی از دیپلماسی و گفت‌وگو از موضع قدرت بر غرب تحمیل کرد و این چیزی است که ایران در هنگام ناتوانی غرب و آمریکا، بعد از گذشت 12 سال از تحریم، با امضای توافق هسته‌ای انجام داد. از این نظر ایران ثابت کرد که زیر فشار محاصره، قوی‌تر از قبل شد./

انتهای پیام

امیرمحمد اسماعیلی

ویژه نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها