عدم اعلام جزئیات سرمایه گذاری خارجی ۳.۳ میلیاردی دلاری که آنکتاد اعلام کرده بار دیگر این شبهه را مطرح می‌کند که سازمان سرمایه گذاری خارجی در حال ارائه آمارهای غلط است و گزارش جدید آنکتاد هم براساس آمارهای غلطی است که محمد خزاعی و مدیرانش در سازمان سرمایه گذاری خارجی به مدیران آنکتاد ارائه کرده‌اند؟!

ابهام در جزئیات آمارِ ۳/۳ میلیاردی سرمایه‌گذاری خارجی پس از گذشت ۳۰ روز !

به گزارش قدس آنلاین، حدود یک ماه از گزارش آنکتاد در خصوص وضعیت سرمایه گذاری خارجی در ایران طی سال ۲۰۱۶ می‌گذرد، اما سازمان سرمایه‌گذاری خارجی به عنوان متولی جذب سرمایه خارجی در کشور همچنان در خصوص جزئیات آمار سال گذشته سکوت کرده است.

۲۰ خرداد ماه امسال جدیدترین گزارش سازمان کنفرانس تجارت و توسعه ملل متحد یا همان آنکتاد منتشر شد که نشان دهنده سرمایه گذاری ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری خارجی در ایران طی سال گذشته میلادی بود. این عدد گرچه نسبت به میزان ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون دلاری سال گذشته رشد کرده بود، اما همچنان نتواسته تا به آمار آخرین سال دولت گذشته و دوران اوج تحریمها که عددی نزدیک به ۵ میلیارد دلار بود برسد.

اما همین آمار ۳.۳ میلیاردی دلاری هم چندان مورد پذیرش کارشناسان و فعالان اقتصادی نیست! فریال مستوفی رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی تهران که اتفاقا از نمایندگان حامی دولت در اتاق بازرگانی هم به شمار می‌رود در جدیدترین اظهار نظر خود این آمار را تنها روی کاغذ دانست و اعلام کرد که تنها یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در سال ۲۰۱۶ که همان نخستین سال اجرای برجام است جذب اقتصاد ایران شده است. پیش از این مقامات دولتی اعم از رئیس جمهور، معاون اول وی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و وزیر اقتصاد از جذب ۱۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در ماههای پس از برجام سخن به میان می‌آوردند، اما با گزارش آنکتاد این آمار رسما رد شد.

گرچه بررسی‌ها نشان می‌دهد که دولتمردان تدبیر و امید در بدعتی جدید با آمار غلطی که سازمان سرمایه گذاری خارجی به آنها اعلام کرده بود آمار سرمایه‌گذاری مصوب را به جای سرمایه جذب شده اعلام می‌کردند. با این وجود عدم اعلام جزئیات سرمایه گذاری خارجی ۳.۳ میلیاردی دلاری که آنکتاد اعلام کرده بار دیگر این شبهه را مطرح می‌کند که سازمان سرمایه گذاری خارجی در حال ارائه آمارهای غلط است و گزارش جدید آنکتاد هم براساس آمارهای غلطی است که محمد خزاعی و مدیرانش در سازمان سرمایه گذاری خارجی به مدیران آنکتاد ارائه کرده‌اند!؟ باید دید سکوت سازمان سرمایه گذاری خارجی در مورد گزارش آنکتاد چه زمانی تمام میشود و جزئیات آمار سرمایه گذاری خارجی سال گذشته از محرمانگی خارج می‌شود؟

در هر حال اغلب کارشناسان بر این باورند دولت حسن روحانی هر چه سریعتر جزئیات آمار ۳.۳ میلیارد دلاری سرمایه گذاری خارجی را به صورت شفاف اعلام کند. اینک بیش از یکماه از اعلام آمار رسمی میگذرد اما تاکنون جزئیات آن برای رسانه ها، افکار عمومی و مردم مشخص نیست. این شبهات میتواند تبعات ناگواری را برای اقتصاد ایران به با بیاورد.

منبع: نسیم آنلاین

برچسب‌ها