مشهد- کمبود عرضه پیاز بیش از دو هفته است که قیمت این محصول پر مصرف را در سطح شهر مشهد با نرخ بالا و باورنکردنی مواجه کرده است و اشک مصرف کنندگان به ویژه خانواده های کم بضاعت را درآورده است.

قیمت پیاز اشک مصرف کنندگان را درآورد

قدس انلاین-گروه استان ها: در حالی که قیمت برخی میوه های لوکس و خارجی مانند موز به ازای هر کیلوگرم از ۳۵ هزار ریال تجاوز نمی کند اما پیاز به عنوان یکی از قوت های معمول خانواده های کم بضاعت از نرخ میوه های مجلسی نیز سبقت گرفته و به ۴۵ هزار ریال رسیده است.

یک شهروند با انتقاد از افزایش قیمت پیاز گفت:اکنون این محصول در سطح مغازه‌های خرده فروشی به قیمت بیش از ۲۵۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان عرضه می‌شود، در حالی که هیچ دلیلی برای این میزان گرانی و افزایش بیش از ۵۰درصدی وجود ندارد.وی افزود:مغازه‌ها کمبود عرضه پیاز را عامل گران شدن قیمت این محصول می‌دانند، در حالی که سال گذشته چنین وضعیتی وجود نداشت لذا به نظر می‌رسد صادرات پیاز به کشورهایی مانند قطر عامل و دلیل اصلی عدم عرضه پیاز به بازار داخل است.وی با بیان اینکه معمولاً عرف بر این است که کالاها و محصولات مازاد بر نیاز یک کشور صادر ‌شود، گفت: در حالی که بازار داخل تأمین نیست صادرات پیاز ظلمی به مردم است که باید احتیاجات خود را گران‌تر بخرند،  به خصوص اینکه گفته می‌شود همین پیاز بیش از ۴۰۰۰ تومانی به قمیت کمتر از هزار تومان و در حد ۷۰۰ تومان صادر می‌شود.وی اضافه کرد: این مسئله از جمله نکات ضعف مسؤلان است که اجازه می‌دهند عده‌ای با هدف کسب منافع کوتاه مدت بازار نیاز داخل را با کمبود و گرانی مواجه کنند.

پیاز ۴۵۰۰ تومانی

حسینی نیز که از افزایش قیمت پیاز گلایه مند است،گفت:دیروز برای خرید یک کیلو پیاز ۴۵۰۰ تومان پرداخت کردم که رقم بالایی است به خصوص اینکه وجود پیاز در پخت بسیاری از غذاها لازم و ضروری است، لذا پر مصرف است.وی اضافه کرد:گران شدن قیمت این محصول مردم را مجبور کرده است حسب نیاز روزانه و کمترین خرید را داشته باشند، در حالی که این دغدغه را نیز دارند که این روند افزایش قیمت ادامه داشته باشد.

رئیس  اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزی مشهد  نیز با تأیید گران شدن نرخ پیاز دلیل آن را کمبود عرضه این محصول در بازار دانست و اظهار داشت:حدود  دو هفته است که میزان عرضه پیاز کاهش یافته است و همین مسئله سبب گران شدن قیمت این محصول در میدان‌های بار و سطح خرده فروشی شده است.

مصدق در گفت و گو با خبرنگار ما افزود:در حال حاضر پیاز در سطح خرده فروشی بسته به درجه کیفیت بین ۲۵۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

وی در این باره که آیا این کمبود سال گذشته نیز وجود داشت،گفت: چنین کمبودی در سال گذشته وجود نداشت.

وی در این باره که گفته می‌شود دلیل این کمبود صادرات پیاز است، گفت:در این خصوص اطلاعی ندارم.

وی اضافه کرد: پیازی که هم اکنون در بازار عرضه می‌شود از شهرستان دزفول است که از قبل با قیمت خرید ۱۵۰۰ تومان در انباره‌ها ذخیره و نگهداری می‌شده است و اکنون در میدان‌ها به قیمت ۳۵۰۰ تا ۳۶۰۰ تومان فروخته می‌شود.
وی یادآورشد:بخشی از پیاز نیز تولید اصفهان است که به دلیل کم بودن در حد کفاف نیاز کل کشور نیست.

وی اضافه کرد:پیاز را تا یک ماه گذشته به قیمت ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان می‌خریدم والان با توجه به نرخ‌های فعلی می‌توان گفت بین ۶۰ تا ۷۰ درصد گران‌تر شده است.

متولی تأمین،جهاد کشاورزی

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی نیز درباره گران شدن قیمت پیاز در بازار مصرف مشهد اظهار داشت:از آن جایی که بحث تأمین کالا و اقلام مصرفی مانند پیاز در حوزه وظیفه سازمان جهاد کشاورزی است، لذا پاسخ گویی در این خصوص نیز مربوط به این سازمان است.
باخرد در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: آنچه سازمان صنعت معدن و تجارت پیگیری می‌کند بحث قیمت است.وی با اشاره به جهش قیمتی پیاز از ۳۱ خرداد ماه اضافه کرد:اکنون قیمت پیاز در سطح خرده فروشی در پی این جهش قیمتی به نرخ ۴۲۰۰ تا ۴۳۰۰ تومان به فروش می‌رسد که با توجه به قیمت قبل نشان از افزایش و گران شدن ۶۰ تا ۷۰ درصدی دارد.
وی تصریح کرد:باید توجه داشت این گرانی و افزایش از ناحیه میدان‌های بار و سطح خرده فروشی نیست به طوری که به طور میانگین  سود ۳۰ درصدی را رعایت می‌کنند، لذا مشکل گران شدن پیاز مربوط به بخش تولید و عرضه است.باخرد اضافه کرد:البته باید توجه داشت که کمبود پیاز و گران شدن قیمت آن تنها خاص مشهد نیست بلکه در کل کشور این کمبود وجود دارد.

خراسان رضوی پیاز ندارد

معاون بارزسی و نظارت سازمان صنعت معدن و تجارت درباره اینکه گفته می‌شود افزایش صادرات پیاز دلیل کمبود عرضه پیاز و گرانی آن در بازارشده است،گفت:ما هم این   موضوع را شنیده‌ایم ولی آماری نداریم. واقعیت این است که اگر افزایش صادراتی هم انجام شده است از مرزهای خراسان رضوی نبوده است که الان آمار آن ارائه شود. وی خاطر نشان کرد:خراسان رضوی استان تولید کننده پیاز نیست لذا اگر صادراتی انجام شده از دیگر مرزهای کشور است.باید توجه داشت کمبود پیاز در کلان کشور است و خاص استان و مشهد نیست. ضمن اینکه بحث سرما زدگی هم به عنوان دلیل  کمبود پیاز مطرح شده است که البته باید وزارت جهاد و سازمان جهاد کشاورزی استان در  خصوص صحت و سقم آن  نظر دهد.

سرما و خشکسالی

رئیس توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز درباره کمبود پیاز اظهار داشت:یک بحث کلی این است که پیاز همواره در رقابت با سیب زمینی در یک حالت سینوسی قرار دارد به طوری که در رقابت با سیب زمینی  یک سال بیشتر و یک سال کمترکشت می‌شود.
فرهاد فرخ منش افزود:لذا یک بخش از قیمت پیاز مربوط به این مسئله است و موضوع دیگر شرایط اقلیمی مانند خشکسالی و سرمازدگی است که در کاهش تولید این محصول در استان اثر گذاشته و سبب کمبود در این بخش شده است.

گران فروشی

وی اضافه کرد:در این شرایط باید  بتوان بازارداخل را مدیریت کرد از جمله اینکه در حد حساب شده  و در یک بازه زمانی یک ماه  پیاز از کشورهایی مانند افغانستان و پاکستان وارد کرد،کار مفیدی است.اما موضوع این است که  پروسه روند واردات و ثبت در سامانه سفارشی سازمان صنعت معدن و تجارت و هم مواردی که به لحاظ قرنطینه‌ای مورد نظر وزارت جهاد است بیشتر از یک ماه زمان می‌برد، این در حالی است که پیاز تولید استان حداکثر تا دو هفته آینده به بازار عرضه می‌شود.وی با بیان اینکه این افزایش قیمت پیاز تا ۷ تا ۱۰ روز آینده بیشتر نخواهد بود،تصریح کرد:ضمن اینکه باید توجه داشت با وجود کمبود پیاز ولی نرخ آن نباید ۴ تا ۵۰۰۰ تومان باشد به عبارت دیگر این نرخ‌ها بیشتر گران فروشی است تا در نتیجه کمبود پیاز.
وی یادآورشد:سازمان صنعت معدن و تجارت حسب وظیفه قانونی باید بر این گران فروشی نظارت و مانع آن شود.
وی پیش بینی میزان تولید پیاز در استان در سال جاری  را  ۱۰۰ هزار تن اعلام کرد و گفت:البته به دلایلی مانند خشکسالی و سرمازدگی و نیز در مقام رقابت با سیب زمینی این تولید بین ۸۰ تا ۸۵ هزار تن خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه در کنار نیاز ۳۰ تا ۴۰ هزار تنی صنایع تبدلی استان به پیاز ۱۰ تا ۱۵ درصد نیز ضایعات خواهد بود،تصریح کرد:آنچه می‌ماند برای تازه خوری مردم است که البته در حد کفاف و نیاز نیست.وی در خصوص صادرات پیاز و تأثیر آن بر افزایش قیمت فعلی این محصول خاطر نشان کرد:صادرات در آن حدی که تا این میزان  تأثیر گذار باشد، نبوده است.

برچسب‌ها