۲۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۷
کد خبر: 546973

بندرعباس- از ورشکستگی بازار کفش و لوازم خانگی و البسه که به واسطه ورود بی رویه کالای چینی بگذریم حالا خبر ها حاکی از تور اندازی چینی ها در خلیج فارس و آب های ساحلی ایران می رسد که صیادان ایرانی را گرفتار کرده است.

صیادان ایرانی در تور چینی ها

قدس آنلاین- گروه استان ها: همه ساله صدور مجوز صید به کشتی های صنعتی با نام «ترال» اوقات صیادان سنتی و ایرانی را تلخ و سفره آن ها را بی برکت می کند.

صیادان سیریک و جاسک از جمله افرادی هستند که زندگی آن ها با دریا گره خورده است و معتقدند حضور کشتی های صنعتی دست آن ها را از دریا کوتاه می کند.

نادیده گرفتن حق صیادان سنتی

در حالی که چندی پیش معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران ادعا کرد هیچ شناوری صیادی خارجی برای فعالیت در آبهای ایران مجوز صید دریافت نکرده و نمی کند و مالکان تمامی شناورهای صیادی صنعتی موجود ایرانی هستند  اما امام جمعه جاسک معتقد است: مجوز فعالیت شناورهای غول پیکر به افراد وابسته به باند قدرت و ثروتی داده شده که تاکنون شهرستان جاسک را به چشم ندیده اند و ثروت عظیم این سرزمین را به یغما می برند.

حجت‌الاسلام محمدکاظم مناقبیان با اشاره به اینکه  موضوعی که جامعه صیادی نسبت به آن ابراز نگرانی می‌کنند این است که این شناورها در صیدگاه‌هایشان صید می‌کنند و موجب تخریب محیط‌زیست دریایی می‌شوند، اظهار می کند: این شناورها در هنگام صید دریا را جاروب کرده و به‌ سلامت آبزیان لطمه می‌زنند.

وی با بیان اینکه این شناورها مخصوص صید میکتوفیده است می افزاید: صیادان مدعی هستند که این کشتی‌ها این صید را در حد کمی داشته‌اند و انواع ماهی‌های دریا را گرفته و باواسطه‌ها و رابطه‌ها جابجا می‌کنند و مستنداتی را هم در این خصوص جمع‌آوری کرده‌اند.

صیدهای بی رویه کشتی های صنعتی  و صیدهای به اصطلاح ماهواره ای  منجر می شود که ما شاهد صید بسیاری از ماهی های خرد  نیز باشیم که امر  بطور حتم صیادان ستنی را  برای صیادی دچار محدودیت می کندحجت‌الاسلام مناقبیان با اشاره به اینکه مدت‌هاست دریا خالی از ماهی شده و در بازار ماهی‌فروشان برای فروش یافت نمی‌شود یادآور می شود: این کشتی‌ها با تورهای بزرگشان حجم عظیمی آبزیان را صید و سهم صیادان محلی را هم می‌برند.

امام‌جمعه شهرستان جاسک با بیان اینکه این موضوع به مطالبه گری عمومی کشیده شد و مردم هم‌صدا شدند و گزارش‌هایی دادند تا اینکه حضور کشتی‌ها در آب‌های این شهرستان تا اطلاع ثانوی متوقف شد، تصریح می کند: توصیه بنده این است که کارشناسان و مسئولین بدون قرض و بی‌انصافی صحت‌وسقم این مسئله را بررسی کنند و به نگرانی‌های جامعه صیادی توجه کنند.

وی با اشاره به اینکه جاسک شهرستانی است که مسیر اصلی ارتزاق مردم آن دریا و صیادی است، ابراز کرد: اگر قرار است مجوزی داده شود و صیدی صورت بگیرد ابتدا باید برای صیادان محلی و سنتی که هنوز هم با محرومیت دست‌وپنجه نرم می‌کنند باشد.

حجت‌الاسلام مناقبیان با بیان اینکه شیلات ایران و استان باید برای صید در آب‌های شهرستان جاسک اولویت‌بندی کرده و مسائل محلی را در نظر بگیرد و صیادان محلی را در اولویت قرار دهد، تأکید کرد: جامعه صیادی مدعی است که این کشتی‌ها دارند تخلفات گسترده‌ای انجام می‌دهند و دریا را جاروب می‌کنند و نگران هستند که تا چند سال آینده ماهی در دریا وجود نداشته باشد.

صیادان محلی نیازمند حمایت

احمد مرادی نماینده مردم بندرعباس،حاجی آباد،قشم،خمیروابوموسی در مجلس شورای اسلامی در این رابطه می گوید: ظاهر قضیه شاید همین باشد که مجوزی به خارجی داده نشده است اما واقعیت اینست که کشتی‌های کف روب خارجی در اجاره برخی از شرکت‌های ایرانی هستند.

وی با اشاره به این موضوع که صیادان سنتی با صیدهای بی رویه کشتی ها صنعتی متضرر شدند یادآور می شود: ما در زمینه صید در میان استان هایی که صید را انجام  می دهند در رتبه  اول قرار داریم و این در حالی است که  باید ممنوعیت صید رعایت شود  زیرا  عدم رعایت از ممنوعیت صید موجب آسیب جدی به صید و صیادی  در استان هرمزگان شده است.

وی یادآور می شود: صید بی رویه که  توسط  کشتی های صنعتی ایجاد می شود،صیادان سنتی را با مشکل کاهش ذخائر دریایی روبرو  می کند بنابراین باید دراین راستا تدابیر بهینه ای اتخاذ شود زیرا  این امر صیادان را گله مند کرده است.

دریا جاروب می شود

وی در خصوص زیان های ناشی از صید صنعتی بیان می کند: صیدهای بی رویه کشتی های صنعتی  و صیدهای به اصطلاح ماهواره ای  منجر می شود که ما شاهد صید بسیاری از ماهی های خرد  نیز باشیم که امر  بطور حتم صیادان ستنی را  برای صیادی دچار محدودیت می کند.

وی با بیان اینکه صید بی رویه توسط کشتی های صنعتی،تورهای صیادان سنتی را باکاهش صید روبرو می کند ادامه می دهد: تور ترال با کشیده شدن در آبهای میان سطحی وعمیق٬کف دریا را جارو می‌کند و باعث برهم خوردن توازن آبزیان دریایی در دریا می شود.

مرادی تاکید می کند:کشتی های صنعتی برای صید باید در آبهای عمیق صیادی کنند زیرا  عمق  اب در  خلیج فارس  تا۹۰ متر   است  اما عمق آب در دریای عمان تا ۳۰۰۰ هزار متر می رسد.

برچسب‌ها