هرچند وقت یک‌بار در رسانه‌ها در مورد کم شدن سن اعتیاد بین جوانان و نوجوانان می‌شنویم. بعضی از کارشناسان معتقدند که میانگین سن اعتیاد در کشور کاهش‌یافته است و شروع اعتیاد به سنین ۱۳ تا ۱۵ سال رسیده است.

معتادچه...!

البته عده‌ای هم هستند که معتقدند این گفته‌ها بر اساس آمار مشخص و درست‌وحسابی نیست و آمار درستی از کاهش سن اعتیاد در کشور وجود ندارد. برای همین  شروع سن اعتیاد از سنین پایین ۱۳ تا ۱۵ سال را رد می‌کنند و این گفته‌ها را غیر کارشناسی و غلط می‌دانند.

آیا سن اعتیاد پایین آمده است؟
به گفته رسانه‌ها آخرین آمارهای موجود در ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌گوید که در حال حاضر ۲میلیون و ۸۰۸ هزار نفر در کشور با میانگین سنی ۱۵ تا ۶۵ سال معتاد هستند. اما در گزارش این ستاد یا حداقل آنچه  در اختیار رسانه‌ها قرارگرفته است، اعلام‌نشده که آمار معتادان ۱۵ ساله، آیا بالا رفته یا پایین آمده است. اما بعضی از کارشناسان معتقد هستند که با توجه به رشد اعتیاد در مدارس کشور و نفوذ مواد مخدر در بین نوجوانان و جوانان قطعاً، آمار نوجوانان معتاد بالا رفته است.  بالاخره این افراد معتقد هستند اگر سن اعتیاد هم پایین نیامده باشد میزان دسترسی نوجوانان به مواد محرک صنعتی خیلی آسان‌تر از قبل شده است و کسی حواسش به کنترل حواشی ایجادشده در اطراف مدرسه‌ها نیست. 

آمارها چه می‌گویند؟
آن‌طور که آمار و ارقام موجود می‌گویند تنها یک درصد از دانش‌آموزان از کل جمعیت ۱۴میلیون نفری جوانان و نوجوانان در کشور، مصرف‌کننده مواد مخدر هستند. کارشناسان معتقدند که نمی‌توان این یک درصد را معیار درستی برای سنجش کل جمعیت به‌حساب آورد. از طرف دیگر ستاد مبارزه با مواد مخدر مدعی است که در چند سال گذشته اقدامات جدی مختلفی را در اطراف مدارس با کنترل نامحسوس از فاصله ۱۵۰ متری  اجرا کرده است تا دانش‌آموزان در حاشیه امن بمانند. همچنین این ستاد می‌گوید تلاش‌های زیادی برای اطلاع‌رسانی به والدین انجام‌شده است. با توجه به اقدامات تخصصی دولت و ستاد مبارزه با مواد مخدر هنوز آمار صحیحی که نشان دهد میانگین سن اعتیاد افزایش و یا کاهش پیدا کرده است وجود ندارد.

چی باعث شده نگران بشویم
به گفته کارشناسان در حال حاضر حداقل سن اعتیاد ۱۴ سال است. الآن نوجوان‌ها با امتحان کردن سیگار و قلیان وارد دنیای مواد مخدر می‌شوند. همچنین روزانه هفت نوزاد معتاد در کشور متولد می‌شود. البته این نکته را هم باید گفت که با توجه به بالا بودن جمعیت جوان کشور ما در حوزه مواد مخدر و اعتیاد در شرایط حادی نیستیم. با این‌همه به دلیل اینکه بین جوانان شایعه شده است مواد مخدر گیاهی مثل گل حشیش، علف و مشتقات اعتیادآور نیستند در حال حاضر بروبچ ساده بدون نگرانی این مواد را امتحان می‌کنند درحالی‌که این مواد مخدر گاه اثر بدتری از سایر مواد مخدر دارند.  به گفته کارشناسان کاهش سن اعتیاد به سیگار و قلیان و مصرف تفریحی مواد مخدر گیاهی باعث شده است عده‌ای کاهش سن اعتیاد را مطرح کنند. جز این رواج استفاده از قرص‌های ریتالین و ترامادول توسط جوانان بخصوص در دوران امتحانات هم موضوع خطرناک دیگری است که  باید به‌طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

نیازمند آمار درست هستیم
آن‌طور که مسئولان می‌گویند آخرین آمار موجود در حوزه سن اعتیاد مربوط به نتایج دو کار تحقیقاتی ملی در سال ۱۳۸۳ و۱۳۸۶  است که نشان می‌دهد میانگین سن اعتیاد در کشور حدود ۵/۲۲ سال است و باز آن‌طوری که  آن‌ها می‌گویند امکان ندارد تنها در مدت ۱۰ سال میانگین سنی به ۱۳ سال رسیده باشد. ظاهراً اگر بخواهیم بدانیم چه خبر است نیازمند آمارگیری جدیدی هستیم. آمارگیری که هوشمندانه و به دور از اغراق باشد تا بتوان به آن اعتماد کرد. به گفته مسئولان ستاد مبارز با مواد مخدر وضعیت مدارس کشور در درگیری با مواد مخدر نسبت به دیگر کشورهای دنیا خیلی هم خوب است به گفته آن‌ها در خیلی از کشورهای دنیا والدین برای یافتن مدرسه بدون مواد مخدر برای فرزندانشان کلی دردسر می‌کشند درحالی‌که در کشور ما از این خبرها نیست. به‌هرحال چون آمار درستی وجود ندارد نمی‌شود به حرف مسئولان هم اعتماد کرد. از قدیم گفته‌اند که بی‌خبری خوش‌خبری است اما ظاهراً در این یک مورد اصلاً بی‌خبری مساوی خوش‌خبری نیست و مسئولان هرچه زودتر باید تکلیف این موضوع را روشن کنند و در موردش به مردم و بخصوص خانواده‌ها اطلاعات درست بدهند.

برچسب‌ها