رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: وزرا در دولت بعد باید برای حل مشکلات شجاعت داشته باشند نه این که فقط در جلسات درد دل کنند.

وزرا باید در دولت بعد برای حل مشکلات شجاعت داشته باشند

به گزارش قدس آنلاین؛ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در هشتمین کنفرانس بین المللی بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد که صبح امروز (یکشنبه ٢٥ تیرماه) در سالن همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی رازی برگزار شد، اظهار داشت: موضوع این کنفرانس مهم و باید مورد اهتمام همه باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در قانون برنامه ششم توسعه به این موضوع تأکید شده و برای آن نیاز به اصلاح سازوکارها و تحولاتی در کشور داریم و باید نگاه کل کشور به این سمت سوق پیدا کند.

وی درباره استفاده از پول نفت در بودجه کشور گفت: بسیاری از کشورها بودجه خود را بدون نفت مَی‌بندند، اما در کشور ما این گونه نیست و پول نفت صرف بودجه جاری مَی شود،  چرا درآمد حاصل از نفت باید صرف زیرساخت‌ها شود.

لاریجانی حجم وسیع دولت را مانعی در حل مشکلات دانست و تصریح کرد: در جهان کشورهایی هستند که جمعیت کمتری نسبت به ما دارند و دولت آن‌ها کوچک است، اما خدماتی بهتر از ما به مردم کشورشان ارائه مَی‌کنند، خدمات ما نارس است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی آمارها ثابت کننده افزایش  هزینه‌ها و ایجاد موانع در کشور شده است، عنوان کرد: یکی از پارامترها در سرزندگی کشور، زمان برای سرمایه گذاری است که ما در این زمینه در میان ٢٠ کشور منطقه  پانزدهم و در میان ١٣٦ کشور جهان رتبه ۷۸ را دارا هستیم، که نشان از ضعف ما دارد.

وی گفت: در بخش شفافیت‌ سیاست‌گذاری در میان ٢٠ کشور منطقه دارای رتبه هجدهم و  در جهان در رتبه ١٣٦ قرار داریم که نشان از ناکارآمدی سیستم دیوانی ما دارد.

رئیس قوه مقننه جایگاه ایران از نظر نرخ بیکاری را در منطقه نهم  و در جهان ٩٠ اعلام کرد و ادامه داد: از لحاظ رشد ناخالصی ما در میان ٢٠ کشور منطقه دهم و در جهان هشتاد و یکم و نیز در جذب استعدادها در منطقه نوزدهم و در جهان ١٢٦ هستیم که این نشان مَی‌دهد سیستم دیوانی کمکی به شأن ما نکرده و حتی موانعی را ایجاد کرده است.

لاریجانی افزود: زمانی که به برنامه‌های پنج ساله گذشته نگاه کنیم، متوجه مَی‌شویم که به هدف نرسیدیم چرا که ناکارآمدی وجود داشته است و نتیجه آن، این مَی‌شود که ٩٠ درصد درآمدهای کشور صرف بودجه جاری شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برای بهبود شرایط باید هزینه‌های اضافی کاهش و کارآمدی افزایش یابد و همچنین مسیر دیگری در این بین طی شود که آن اصلاح ساختار حکمرانی در کشور است. در حدود ١٠٠ سال گذشته در کشور دو ساختار حاکمیتی وجود داشته که اولین آن نگاه سوسیالیستی است که مَی‌گوید دولت‌ها باید جایگزین مردم شوند و عدالت را جاری سازند که این کار آزادی افکار را از بین مَی‌برد.

وی گفت: نگاه دوم نظام‌های لیبرالی جاری در کشورهای غربی هستند که هم آزادی فکری و هم آزادی اقتصادی را مدنظر دارند و مَی‌گویند که باید سیستم بازار آزاد وجود داشته باشد. نکته مهم در این موضوع این است که باید یک نظام حداقلی باشد که هم بر امنیت و هم رفاه سرمایه گذاری کنند.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه طی ٥٠ سال اخیر اکثر صاحب نظران این نگاه را برای پیشرفت پذیرفته اند، ادامه داد: ما باید در سیستم دیوانی امکانات رفاهی را تأمین کنیم البته طی ٣٨ سال گذشته طرح جدیدی مبنی بر تمرکز بر عدالت مطرح شده که باید با آزادی همراه باشد. نظام حکمرانی باید با اکثریت آرای مردم همراه شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ساختار حکمرانی در کشور ما مسئله مهمی است که باید به آن توجه جدی شود، گفت: در کتابهای اسلامی مسئله عدالت در حکمرانی مورد تأکید است. باید در امر عدالت سمت‌گیری به طرف محرومان باشد، قانون برای همه یکسان بوده و آزادی فکر و عقیده برای همه وجود داشته باشد. اگر مفهوم عدالت را قبول کنیم نباید دولتمان حداکثری باشد، نباید سیستم دیوانی ما جای افراد تصمیم بگیرد.

لاریجانی گفت: ما باید امنیت مردم را حفظ کنیم تا خودشان تصمیم بگیرند و در مسابقه اجتماعی شرکت کنند. باید تا حدی که افراد استعدادهایشان شکوفا شود تمهیدات لازم را بیندیشیم.

وی با بیان اینکه بعد از انقلاب سیستم نیمچه سوسیالیستی به وجود آمد که تصور می‌کرد ما باید همه چیز را دولتی کنیم، گفت: این اقدام باعث انباشت مسئولیت‌ها برای دولت شد. این با ساختار حکمرانی سعادت مداری که به آن اعتقاد داریم همخوانی ندارد.

لاریجانی ادامه داد: باید بدانیم مشکل کجاست، به اندازه کافی شواهد وجود دارد که بدانیم اشکالات حکمرانی ما کجاست تا متناسب با آن راهکار تعیین کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان برنامه برای رتق و فتق امور هر سال لایحه ای به ما می دهد اما حادثه ای در کیفیت رخ نمی‌دهد. ما بدون اصلاح برخی نظامات نمی توانیم رفع اشکال کنیم و با این روند توفیقی در توسعه پیدا نخواهیم کرد.

لاریجانی تصریح کرد: رشد ۸ درصد نیازمند اصلاح چندین مورد است که امیدواریم دولت تازه نفس این کار را انجام دهد. وزرا در دولت آینده اگر مشکلی می بینند باید جرئت این را داشته باشند که آن را حل کنند نه اینکه در جلسات درد دل کنند این کار به درد ما نمی‌خورد.

رئیس مجلس تصریح کرد: رجال ملی کسانی هستند که وقتی مشکلات را می بینند، بگویند آنها را حل می کنیم چراکه به تاخیر انداختن مشکلات روزمرگی می آورد و این بزرگترین مشکل کشور است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها