وزیر بهداشت گفت: مسئولان ارشد نظام باید در تصمیمات خود نقش ویژه‌ ای برای پژوهش و فناوری قائل شوند و اگر در ۱۰ تا ۱۲ سال گذشته حمایت از محققان بیشتر بود، وضع بهتری داشتیم.

مسئولان نظام باید در تصمیمات خود برای پژوهش نقش ویژه‌ قائل شوند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از وزارت بهداشت، دکتر سید حسن هاشمی در اجلاس معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور گفت: امروزه با همراهی و همکاری محققان، رشد خوبی در حوزه تحقیقات به وجود آمده و تعداد دانشمندان برتر کشور به سه برابر افزایش و کیفیت مقالات ارتقا پیدا کرده است.  

وی با اشاره به اینکه حوزه تحقیقات و فناوری در پایان دوره دولت یازدهم پایان خوشی دارد، افزود: به دلیل اتفاقاتی که چندسال پیش رخ داده بود و با تشدید تحریم ها، وقفه دوساله ای ایجاد شده بود که به عدم ثبت مقالات ایرانیان و مشکلات آمد و شد در مراکز تحقیقاتی معتبر بین المللی انجامید.

هاشمی با بیان اینکه اقدامات خوبی در حوزه زیرساخت های انجام شد، افزود: در حال حاضر نیز تا شرایط مطلوب فاصله زیادی وجود دارد، اما کوهورت‌ های (مراکز مطالعات گروهی و بین نسلی) متعددی راه‌اندازی شد که یکی از مهم‌ ترین گنجینه‌ های پژوهشی ما برای سال ها و بلکه دهه ‌های آینده محسوب می‌ شود.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: دایر کردن و فراهم سازی تجهیزات و امکانات و مراکز تحقیقاتی متعدد، ایجاد شورای فناوری سلامت و تاسیس شرکت های دانش بنیان و حمایت از تولید داخل و همچنین یاری رسانی طرح تحول سلامت نیز به بخش فناوری، توانست کارنامه خوبی از حوزه تحقیقات و فناوری باقی بگذارد.  

هاشمی تاکید کرد: با توافق هسته ‌ای، موانع متعددی از پیش روی محققان برداشته شده است، بسیاری از مراکز معتبر علمی از اروپا و آمریکا درخواست همکاری با محققان ایرانی را کردند.

وزیر بهداشت با تاکید براینکه در شرایط فعلی فرصت های زیادی پیش روی محققان قرار گرفته است، افزود: امیداست با زیرساخت های ایجاد شده در حوزه توسعه علوم پزشکی نقش بیشتری را در جهان و در منطقه ایفا کنیم.

هاشمی بیان کرد: به دلیل اینکه در سال‌ های اخیر با افزایش جمعیت و جابجایی‌ از روستا به شهر و حاشیه ‌نشینی، تغییر سبک زندگی، ارتقاء تجهیزات تشخیصی بیماری و افزایش دسترسی به متخصصان، مواجه بودیم، نیاز به توسعه خدمات داشتیم و به همین دلیل مراکز آموزشی و پژوهشی ما در اختیار حوزه درمان قرار گرفت و عرصه برای علاقه مندان به پژوهش و آموزش تنگ شد.

وزیر بهداشت گفت: ما بیشترین گرفتاری را در دانشگاه‌ های علوم پزشکی شاهد هستیم که می‌ تواند بیشترین تاثیر را در رشد علمی و نوآوری کشور داشته باشند و بهترین راه برای بهبود آموزش عالی و پژوهش، مستقل شدن دانشگاه‌ ها است، لذا باید نگاه مجددی صورت گیرد.  

هاشمی افزود: از مجلس تشکر می کنم که علیرغم موانع موجود باز هم بر هیات امنایی‌ بودن دانشگاه‌ ها رای داد و این اقدام به استقلال دانشگاه ها که سابقه ۷۰ ساله در ایران دارد، کمک می‌کند.  

وزیر بهداشت گفت: محدودیت‌ هایی ایجاد شده و برخی افراد که نمی ‌توانند رشد علمی برخی مراکز را ببینند در تلاش هستند با ایجاد محدودیت برای اداره دانشگاه‌ ها جلوی رشد آنها را بگیرند در حالی که دانشگاه ها به منظور رشد علمی باید از حیث مالی مستقل باشند.  

هاشمی گفت: دانشگاه باید بداند که به ازای‌ هر تعداد فارغ ‌التحصیل چه میزان سرانه دارد، اما اکنون سرانه دانشجو در دانشگاه‌ ها عادلانه نیست و این میزان در استان ‌های مختلف متفاوت است.

وزیر بهداشت عنوان کرد: اگر دانشگاه‌ ها را به سمت اقتصاد پایدار ببریم، موجب پیشرفت علمی کشور شده و دانشگاه‌ ها با دریافت شهریه می ‌توانند به رشد علمی‌ - پژوهشی خود کمک کنند، این موضوع در کشورهای پیشرفته دنیا نیز به همین صورت است و دولت، افراد با توان مالی کمتر را بورسیه‌ کرده و آنها با بورسیه‌ تحصیلی در دانشگاه‌ها تحصیل می‌ کنند.

هاشمی گفت: دخل و خرج دانشگاه‌ های علوم پزشکی با هم یکی نیست و به دلیل آنکه زیرساخت های دانشگاه‌ های علوم پزشکی در اختیار حوزه درمان قرار گرفته است، نمی‌ توانیم از سرمایه‌ های جوان و علاقمند به پژوهش و فناوری که نقش بین ‌المللی داشته باشند به خوبی استفاده کنیم و این نوعی از دست رفتن سرمایه‌ ها محسوب می‌ شود.

وزیر بهداشت از نخبه ریاضیدان که به تازگی بر اثر بیماری سرطان دیده از جهان فروبسته، یاد کرد و گفت: روز گذشته یکی از برترین نوابغ ریاضی دنیا که یک خانم ایرانی بود را از دست دادیم، اما واقعیت این است که امثال این نابغه ایرانی در کشور بسیار وجود دارند و مشکل این است که نمی‌ توانیم این نوابغ را از دوران دبیرستان و دانشگاه شناسایی کنیم.  

هاشمی با بیان اینکه اگر در مجلس، دولت و قوه قضائیه و سایر ارکان نظام، آموزش و پژوهش به عنوان اولویت قرار نگیرد با مشکل در این حوزه مواجه می‌شویم، خاطرنشان کرد: مسئولان ارشد نظام باید در تصمیمات خود نقش ویژه‌ ای برای پژوهش و فناوری قائل شوند و اگر در ۱۰ تا ۱۲ سال گذشته حمایت از محققان بیشتر بود، وضع بهتری داشتیم.  

وزیر بهداشت گفت: وزارت بهداشت از نظر اعتبارات با وزارت علوم در حوزه پژوهش و فناوری قابل مقایسه نیست، یعنی علاوه بر تفاوت میزان اعتبار در وزارت علوم به دلیل اینکه خدمت به مردم عرضه نمی ‌شود، هیچ تعهدی در به کارگیری فارغ ‌التحصیلان ندارند.

وی افزود:، همچنین مشکلاتی که برای تشخیص و درمان پیش روی وزارت بهداشت است، در وزارت علوم دیده نمی‌شوند، بنابراین شرایط وزارت بهداشت با وزارت علوم در زمینه توجه به پژوهش و فناوری بسیار متفاوت است.

هاشمی گفت:برای رشد علمی و پژوهشی باید مراکز آموزشی مجهز و آزمایشگاه‌ های پیشرفته در دانشگاه‌های علوم پزشکی ایجاد کنیم و اعضای هیات علمی و دانشمندان نیز مورد حمایت و تکریم قرار گیرند و همچنین به نخبگان‌ تسهیلات ویژه‌ ای داده شود.

وزیر بهداشت گفت: ما در وزارت بهداشت از درآمد اختصاصی بیمارستان‌ ها صرف آموزش و پژوهش می ‌کنیم و وقتی درخواست بودجه داریم و بحث اعتبار می‌ شود می‌ گویند می‌ خواهید با پول همه چیز را اداره کنید، اما واقعیت این است که اگر در حوزه علمی و پژوهشی هزینه شود، دستاورد آن در دراز مدت برای مردم و کشور دیده می شود. مثلا در صورتی که تجهیزات و وسایل مصرفی آزمایشگاه ها تهیه شود، کارها بهتر انجام می شود.

هاشمی گفت: کشور شرایط مناسبی دارد و فقط یک اشکال وجود دارد که فرصت سوزی می شود و در مقاطع مختلف فرصت های زیادی ازبین می رود.

برچسب‌ها