سیدابوالحسن امامی، رئیس انجمن جراحان پلاستیک، آماری درباره عمل جراحی زیبایی اعلام کرده و گفته است در حال‌حاضر روزانه حدود ۳۰۰عمل جراحی زیبایی بینی در تهران انجام می‌شود و متأسفانه به‌طور متوسط ۲۰هزار عمل جراحی بینی در تهران صورت می‌گیرد.

بینی‌ات را محکم بچسب

رییس انجمن جراحان پلاستیک گفته است ماهیانه ۲۰هزار عمل جراحی زیبایی بینی در تهران انجام می‌شود.

سیدابوالحسن امامی، رئیس انجمن جراحان پلاستیک، آماری درباره عمل جراحی زیبایی اعلام کرده و گفته است در حال‌حاضر روزانه حدود ۳۰۰عمل جراحی زیبایی بینی در تهران انجام می‌شود و متأسفانه به‌طور متوسط ۲۰هزار عمل جراحی بینی در تهران صورت می‌گیرد. به‌جز این آمار، ایشان از معمولی‌شدن عمل زیبایی بینی گفته و توضیح داده است که در حال‌حاضر  این عمل متداول شده و حتی افراد غیرمتخصص نیز جراحی زیبایی عمل بینی را انجام می‌دهند و ظاهراً به‌دلیل این‌که این عمل توسط همه افراد از غیرپزشک گرفته تا جراح عمومی، متخصص گوش و حلق و بینی، دندانپزشک و... انجام می‌شود، نمی‌توان آمار خیلی دقیقی از عمل‌های جراحی بینی گرفت. جالب این‌که ایشان از صداوسیما هم انتقاد کرده و گفته است بعضی از پزشکان با حضور در برنامه‌های صداوسیما و پرداخت مبلغی پول، به تبلیغ و ترویج عمل جراحی زیبایی از جمله عمل بینی می‌پردازند. به اعتقاد ایشان در حال‌حاضر کشور به اپیدمی جراحی زیبایی مانند عمل بینی، ساکشن و بوتاکس دچار شده است؛ اپیدمی‌ای که مثل یک بیماری همه‌گیر می‌تواند برای جامعه مشکل درست کند و بهتر است راهکارهای مناسبی برای مقابله با این بیماری همه‌گیر پیدا کنیم.

خود زشت‌پنداری کار دستتان می‌دهد
همان‌طورکه گفته شد، بسیاری از آمارهای غیررسمی نشان می‌دهند ایران یکی از کشورهایی است که فراوان‌ترین تعداد عمل جراحی بینی را در جهان دارد. آن‌طورکه کارشناسان می‌گویند ایرانی‌ها توی این ماجرا دست آمریکایی‌ها را که زمانی بیشترین تعداد عمل زیبایی را داشته‌اند، از پشت بسته‌اند. جالب این‌که به اعتقاد متخصصان ۵۰ درصد مراجعان برای انجام جراحی بینی، به‌طور واقعی نیازی به این عمل ندارند، البته در این بین افرادی هم هستند که به‌خاطر مشکلات تنفسی این عمل را انجام می‌دهند.

عمل جراحی بینی در سال‌های پایانی دهه ۶۰ وارد ایران شد. احتمالاً آن‌زمان کسی فکرش را هم نمی‌کرد که انجام این عمل در کشورمان تبدیل به یک مد همه‌گیر بشود. در سال‌های گذشته بیشتر مراجعه‌کنندگان برای عمل جراحی بینی را خانم‌ها تشکیل می‌دادند، اما در حال‌حاضر آقایان هم به طرفداران عمل زیبایی بینی پیوسته و به اندازه خانم‌ها شورش را درآورده‌اند. خوب است بدانید که بیشترین افراد متقاضی عمل زیبایی بینی در گروه سنی ۱۷ تا ۲۵ سال قرار دارند. پس بهتر است بینی خود را محکم بچسبید و خیلی هم وقتتان را جلوی آیینه نگذرانید، چون ممکن است آن‌جوری‌که کارشناسان می‌گویند، یکهو دچار اختلال «بادی دیسمورفیک» شده و فکر کنید که صورتتان مشکلی دارد و به فکر انجام عمل زیبایی بیفتید.

با عمل بدون دلیل افسرده می‌شوید
 به‌گفته کارشناسان، گروهی از متقاضیان جراحی زیبایی بینی دارای بینی‌های کاملا ًنامتعارف هستند که با عمل جراحی چهره بهتری پیدا می‌کنند. همچنین بخشی دیگر از آنان به‌دلیل بیماری‌های تنفسی اقدام به عمل بینی می‌کنند. اما گروهی دیگر از متقاضیان که تعدادشان هم کم نیست، ظاهری متناسب دارند، اما دچار اختلال روانشناختی «بدریختی بدن» هستند. جالب این‌که کارشناسان معتقدند این افراد با عمل جراحی هم به آنچه می‌خواهند نمی‌رسند، چون مشکل آنان، یک مشکل فکری و ذهنی است. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود متخصصان جراحی پلاستیک درصورت مراجعه  چنین افرادی، به‌جای پذیرش، آن‌ها را به روانپزشکان ارجاع دهند تا سلامت روانشان کنترل شود. باور کنید افرادی بوده‌اند که پس از مراجعه به مشاوره، مشکلشان برطرف شده و بی‌خیال عمل زیبایی شده‌اند. یادتان باشد افرادی که بدون دلیل خاصی اقدام به جراحی‌های زیبایی می‌کنند، زمینه‌های اضطراب و افسردگی را دارند و پس از عمل جراحی نیز چون به نتیجه دلخواه نمی‌رسند، بیشتر افسرده می‌شوند.

برچسب‌ها