گرگان- معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نجات و حمایت از فُک خزری نیازمند مشارکت کشورهای حوزه دریای خزر است.

حمایت از فُک خزری نیازمند همکاری کشورهای حوزه خزر است

به گزارش قدس آنلاین،  پروین فرشچی عصر یکشنبه در مراسم افتتاحیه نمایشگاه «برای فُک خزری» که در گرگان برگزار شد، اظهار کرد: طبق آمار دهه ۹۰ تعداد یک‌میلیون فُک خزری در دریای خزر زندگی می‌کردند اما طبق آخرین سرشماری‌ها آمار آن‌ها به کمتر از صد هزار رأس می‌رسد.

وی با اشاره به دلایل کم شدن تعداد فک‌های خزری افزود: فرهنگ نادرست مردم مناطق کشورهای حوزه دریای خزر و بهره‌برداری بی‌رویه ازاین‌گونه پستاندار و نگاهشان به تنوع زیستی است.

معاون دریایی سازمان محیط‌زیست کشور در رابطه با اقدامات محیط زیستی برای نجات این یگانه پستاندار دریای خزر اظهار کرد: طبق هماهنگی‌های انجام‌شده با صیادان چنانچه فُک خزری در تور صیادان به دام افتاد آن را زخمی رها نکنند و یا آسیبی به آن نرسند بلکه با تحویل فُک به شیلات هزینه‌ای را دریافت کنند.

مردم نقش مهمی در حفاظت از محیط زیست دارند

فرشچی بابیان اینکه در دنیا هیچ حرکت محیط زیستی بدون کمک مردم به سرانجام نمی‌رسد، گفت: این امر بستگی به فرهنگ مردم منطقه به‌ویژه ماهیگیران دارد تا نگذارند که این‌گونه پستاندار زخمی در دریا رها شود.

وی ادامه داد: در منطقه‌ای که ما زندگی می‌کنیم دریای خزر از شمال، جنوب، شرق و غرب با کشورهای دیگری مشترک است و ازآنجایی‌که فُک خزری تنها پستاندار دریای خزر است یک کشور به‌تنهایی نمی‌تواند ازاین‌گونه پستاندار حمایت کند.

فرشچی گفت: نتیجه بخشی فعالیت‌های ما بستگی به همکاری سایر کشورهای حوزه دریای خزر دارد.

منبع: مهر

برچسب‌ها