ترامپ در گفت‌وگویی طولانی باشبکه سی‌بی‌ان آمریکا از دلایل انتخاب ریاض به عنوان اولین مقصد سفر خارجی خود در مقام ریاست‌جمهوری آمریکا سخن گفت.

ترامپ به دنبال بالاترین قیمت برای فروش «پایگاه العدید»

به گزارش قدس آنلاین، ترامپ در گفت‌وگویی طولانی باشبکه سی‌بی‌ان آمریکا از دلایل انتخاب ریاض به عنوان اولین مقصد سفر خارجی خود در مقام ریاست‌جمهوری آمریکا سخن گفت.
اما دو نکته بسیار مهم در سخنان ترامپ مطرح است که باید روی آن دقت شود تا بفهمیم که چگونه این مرد عرب‌های حوزه خلیج فارس را تحقیر کرده، آنها را به بازی گرفته و پول‌هایشان را به یغما می‌برد.
 

نکته اول خودستایی و فخرفروشی ترامپ در مصاحبه است که می گوید برای مقامات سعودی شرط گذاشته به ریاض نمی‌آید مگر آن که آنان میلیاردها دلار برای خرید سلاح از آمریکا و سرمایه گذاری در این کشور به واشنگتن بپردازند و زمانی که این شرط را پذیرفتند بار سفر به عربستان را بست.

نکته دوم در اظهارات ترامپ این است که می گوید اگر آمریکا بخواهد پایگاه هوایی «العیدید» خود در قطر را به جای دیگری منتقل کند ۱۰ کشور آماده میزبانی از آن هستند و همه هزینه‌های انتقال و راه اندازی آن را که میلیاردها دلار برآورد می شود، خواهند داد.ترامپ می‌خواهد به وضوح بگوید که علت سفرش به عربستان جایگاه دینی و سیاسی آن در منطقه و جهان نبوده و فقط برای پول به ریاض رفته و به چیزی که خواسته رسیده است.

ترامپ پس از رسیدن به واشنگتن با فخر و غرور می‌گوید که با دستی پر از میلیاردها دلار پول به آمریکا بازگشته که این به معنای پیدا شدن کار برای بسیاری از افراد بیکار در جامعه آمریکاست.

اما در خصوص پایگاه هوایی العیدید باید گفت تنها ۲ کشور و نه ۱۰ کشور ممکن است که از میزبانی آن در صورت انتقال از قطر استقبال کنند که نخستین آن عربستان است ودومین کشوری هم که می تواند میزبان پایگاه هوایی العیدید باشد امارات عربی متحده است هر دو کشور امارات و عربستان دو عضو برجسته ائتلاف چهارجانبه ضد قطر و تنها دو کشوری هستند که می توانند هزینه ای این پایگاه را به دلیل تمکن مالی بپردازند.

خلاصه باید گفت ترامپ پایگاه العدید را به مزایده گذاشته و به دنبال بالاترین قیمت است که از کشور میزبان یا همان قطر آغاز می شود آن هم در شرایطی که ترامپ در مقابل حفظ این پایگاه در قطر لقمه چربی از ذخیره ارزی این کشور بالغ بر ۳۲۰ میلیارد دلار می خواهد یا اینکه به رقبای قطر یا همان ریاض و ابوظبی که صندوق ذخیره ارزی آن ها ۹۰۰ میلیارد دلار یا بیش تر است چشم دوخته است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها