زابل- بسیاری از ما این ماجرا را که صبح برای بیرون رفتن از خانه مجبور باشی توده انبوهــی از برف را کنار بزنی و راهی محل کار شــوی شنیده و یا دیده ایم، اما اینکه کوهی از شــن های روان با شلاق باد و توفان خودت و خانه ات را مدفون کنند، ندیده ایم! این روزها اما شنیده ایم که ده ها خانواده و هموطن زابلی مان با شدت گرفتن بادهای ۱۲۰روزه سیستان همه زندگی شــان زیر آوار شن دفن شده و زمینگیرشده اند و زندگی برایشان دشوار شده است.

باد های ۱۲۰ روزه زندگی مردم سیستان را بر باد می دهد

قدس آنلاین-گروه استان ها-محمدرضایی: شاید همه ما این ماجرا را که شب برای استراحت به خانه بروی، در بستربخوابی و صبح برای بیرون رفتن از خانه مجبور باشی توده انبوهی از برف را کنار بزنی و راهی محل کار شوی شنیده و یا دیده ایم اما اینکه کوهی از شن های روان با شلاق باد و توفان خودت و خانه ات را مدفون کنند ندیده ایم!

  اما این روزها شنیده ایم و دیده ایم که دهها خانواده وهموطن زابلی مان با شدت گرفتن بادهای ۱۲۰روزه سیستان همه زندگی شان زیر آوار شن دفن شده وزمین گیر شده اند و زندگی برایشان دشوارشده اما...

شعار درمانی مسئولان با توزیع چند ماسک

خوانندگان قدس در تماس تلفنی و ارسال پیامک از ما می خواهند در این باره گزارش تهیه کنیم وبگوییم؛ دهها خانه همراه با خانواده وحتی جاده ها وخودروهایشان زیرکوه شن های روان سیستان دفن شده اند و برای ادامه حیات مشکل دارند.

اما اغلب مسئولان که همواره به شعارهای دهان پرکن عادت دارند و مرور زمان را بهترین دلیل برای عدم پیگیری مطالبات مردم می داننداز خودشان نمی پرسند؛ آیا واقعا فقط با توزیع چند ماسک می توان ازتشدید مشکل کاست واز تشدید و اشاعه بیشتر بیماری های خطرناک تنفسی و ریوی و چشمی در منطقه توفان زده سیستان جلوگیری کرد.

وزش طوفان ادامه دارد

احد وظیفه، مسئول پیش بینی سازمان هواشناسی کشوردر این باره به خبرنگار ما می گوید: وزش باد همراه با طوفان ادامه داردو باران در استان‌های اصفهان، یزد، سیستان و بلوچستان و به ویژه زابل همراه با وزش باد شدید و اختلال در خطوط پروازی خواهد بود.

 این کارشناس هواشناسی همچنین از بارش باران و وزش باد درارتفاعات  بیشتر استان‌های کشور خبر داده و از مسافران تابستانی خواست تا موارد ایمنی را برای شنا و بیتوته کردن در اطراف رودخانه ها رعایت کنند.

وظیفه با بیان اینکه وزش باد پدیده غالب کشور است، افزود: به دلیل نفوذه جبهه جدید به آسمان کشورطی چند روز آینده در جنوب سیستان و بلوچستان، بخشی از کرمان، هرمزگان و جنوب شرق فارس نیز شاهد بارش خواهیم بود اما توفانها تا چند روز آینده ادامه خواهد داشت و باید مردم در جنوب شرق برای  مقابله با تبعات این پدیده آماده باشند.

غفلت دولت از وظایف اصلی اش برای نجات سیستان

محسن  معصوم زهکی، استادیار دانشکده محیط زیست و فعال سمن گردشگری طبیعت در این باره به خبرنگار ما می گوید:واقعیت این است که به دلیل نبود مطالبه گری در بین جوانان این استان محروم دولت از وظایف اصلی اش برای نجات سیستان غفلت کرده و روز به روز مشکلات این استان تلنبار می شود.

وی می افزاید: توفان شن یک مشکل قدیمی است و باید استفاده از ظرفیت مشاوران داخلی و خارجی، پیگیری جدی حقابه هامون از افغانستان، رهاسازی آب در دریاچه هامون، کاشت درخت و گیاهان مقاوم در برابر خشکی و مالچ پاشی به عنوان راهکارهایی که مورد تایید کارشناسان حفاظت محیط زیست قرار گرفته باید مد نظر استانداری سیستان بلوچستان و دولت باشد اما در این زمینه تا کنون هیچ تلاش اثربخشی صورت نگرفته است.

زندگی کردن مسئولان در بادهای۱۲۰روزه

به گفته معصوم زهکی، اصولا مقابله با ریزگردها در این منطقه موضوعیت ندارد اما اگر مسئولان یک هفته در بازه زمانی اردیبشت تا شهریور(بادهای ۱۲۰روزه سیستان)در این منطقه زندگی کنند حتما متوجه خواهند شد که باید برای رفع ریزگردهای استان برنامه ودستور کار تهیه کنند تا مردم استان به دلیل مشکلات تنفسی ناشی از ریزگردها به مهاجرت و حاشیه نشینی روی نیاورند.

مدیر سمن گردشگری طبیعت سبز در ادامه بیان می کند: همه این مطالبات ما –ازجمله زندگی کردن مسئولان در توفان شن سیستان - در حد رویا و آرزو باقی مانده است. زیرا واقعیت این است که مسئولان استانی بصورت پروازی و غیر بومی در این استان منصوب شده و هرگز درد مردوم را در زمان بادهای ۱۲۰روزه سیستان نچشیده اند که بتوانند برای درمانش چاره جویی کنند.

بادهای۱۲۰ روزه سیستان هنوز تهدید است

  حبیب‌ا... دهمرده   نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس نیز در این باره به خبرنگار ما می گوید: بادهای ۱۲۰ روزه سال ها است که زندگی مردم منطقه سیستان را به شدت تحت تاثیر قرار داده و به شکلی زندگی عادی مارامختل کرده به دلیل بی تدبیری برخی مسئولان هنوز هم  برای اهالی سیستان تهدید جدی محسوب می شود.

وی می افزاید: متاسفانه علاوه بر مشکلات تنفسی شاهد انواع بیماری های واگیر  ناشی از این معضل هستیم در حالی که اگر مدیران استانی و کشوری به فکر احیای تالاب هامون و استفاده بهینه از بادهای ۱۲۰ روزه سیستان بودند هرگز این همه بودجه ملی صرف هزینه درمان این بیماری ها درقالب طرح تحول نظام سلامت نمی شد.

بر باد رفتن فرصت بادهای سیستان

عضو خانه ملت ونماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بادهای ۱۲۰ روزه سیستان به علت گرد وخاک و افزایش بیماریها و پایین آمدن بهره وری از تهدیدات جدی هموطنان در جنوب شرق ایران است می افزاید: بر باد رفتن فرصت بادهای سیستان –برای تبدیل آن به انرژی پاک بزرگترین افسوس کارشناسان است که تکرار نخواهدشد.

وی تصریح می کند:بر اساس مطالعات بین المللی انرژی های نودر صورت مدیریت درست و صحیح می توان پدیده خدادادی بادهای ۱۲۰ روزه سیستان را به فرصت تبدیل کرد ولی باید نوع نگاه مسئولان در این حوزه تغییرکندوهمان گونه که در راستای احیای دریاچه ارومیه تلاش می‌کنندبرای مردم سیستان نیزتلاش کنند.

کوچ ۲۵ درصد مردم

احمدعلی کیخا، نماینده مردم زابل و کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی نیزدر این باره می گوید:۲۵ درصد مردم استان به دلیل عدم چاره یابی مسئولان برای مهار ریزگردها و احیای تالاب هامون به اجباراز منطقه ای که روزی نام انبار غله ایران را برخود نهاده بود، کوچ کرده اند که نشان ازسوء مدیریت و بی توجهی مسئولان برای حل مشکلات هامون نشینان دارد.

وی می افزاید:وقتی این سوال مطرح می‌شود که مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست تاکنون چه اقداماتی برای رفع کانون های داخلی و خارجی ریزگردها در سیستان بلوچستان داشته اند؟کسی پاسخ قانع کننده ای ندارد و این نگاه تبعیض آمیز مردم ما را رنج می دهد.

انسداد جاده ها

وزش باد شدید که آغاز شده  به طوفان تبدیل می شود و با سرعت ۷۰ تا ۹۰کیلومتر بر ساعت مناطق گسترده‌ای از بزرگترین استان ایران را درمی نوردد.وزش این باد شدید و طوفان، حجم قابل توجهی از شن و گرد و غبار در فضا می پراکند به نحوی که اکنون تنفس حتی در خانه‌های دربسته به سختی انجام می‌شودو در خانه ها از پشت با آوار و بهمن شن بسته شده است و جاده ها محو شده اند.اینها بخشی از توصیف موقعیت منطقه هیرمنداز قول یک امدادگر است.

بهنام اسدی، عضو اعزامی جوانان هلال احمر دراین باره افزوده است: ۱۹  باب چادر،  ۱۳۲ تخته موکت،  ۲۰۰  تخته پتو، ۱۷۸ کیلوگرم نایلون و  ۴۴۴  قوطی کنسروجات مختلف از جمله  اقلام امدادی توزیع شده بین آسیب دیدگان می باشد اما مشکل همچنان ادامه دارد.

۳۵ روستا در محاصره شن‌های روان

محمدعلی پیری، فرماندار هیرمند نیز در بازدید از روستاهای منطقه به ایرنا گفته است: با وزش بادهای ۱۲۰ روزه منطقه سیستان و حرکت شن‌های روان، ۳۵ روستای این منطقه در محاصره این شن‌ها قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه بسیاری از مردم منطقه به علت وجود گرد وخاک شدید دچار بیماری‌های تنفسی و چشمی شده‌اند افزوده است: طوفان همچنین خسارت‌هایی نیز به بخش کشاورزی و آب منطقه نیز وارد کرده است اما کار امدادرسانی به روستاهای منطقه در حال انجام است.

توزیع بیش از ۱۴ هزار ماسک در منطقه سیستان

رسول راشکی، مدیر عامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان نیز گفته است: ۱۴ هزار و ۸۰۰ عدد ماسک بین مردم طوفان زده چهار شهرستان شمال استان توزیع شده و یکهزار و ۵۱۵ سبد غذایی نیز از سوی این سازمان در منطقه توزیع شده است.

به گفته وی نیروهای عملیاتی هلال احمر در منطقه حاضر و خدمات رسانی به مردم را در دستور کار قرار دادندوتا ظهرشنبه ۸۴ نجاتگراین جمعیت در مناطق توفان زده سیستان به ۴۵۰نفر آسیب دیده این توفان در منطقه خدمات رسانی کردنداما مشکل همچنان وجود دارد.

برچسب‌ها