مرتضی نصراللهی، استادیار دانشگاه یزد به تحلیل عملکرد دولت یازدهم و بررسی روند انتخاب وزرای کابینه دوازدهم پرداخت. نصراللهی دررابطه با عملکرد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دولت یازدهم باتوجه به وعده هایی که در سال ۹۲ در این زمینه داده بودند، اظهار داشت: «به عقیده بنده، آقای روحانی در مباحث […]

گسل سیاسی اصلاح‌طلبان نیز فعال شد؛ سهم‌خواهی و تصدی وزارت از سوی احزاب چپ

  به گزارش قدس آنلاین، مرتضی نصراللهی، استادیار دانشگاه یزد به تحلیل عملکرد دولت یازدهم و بررسی روند انتخاب وزرای کابینه دوازدهم پرداخت.

نصراللهی دررابطه با عملکرد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دولت یازدهم باتوجه به وعده هایی که در سال ۹۲ در این زمینه داده بودند، اظهار داشت:
«به عقیده بنده، آقای روحانی در مباحث اقتصادی نتوانستند به اهدافی که برای خود ترسیم کرده بودند برسند. تورم و رکود بی‌سابقه در جامعه نیز خود، گویای همین ضعف عملکردی است. ایشان در زمینه مسکن که می‌توانست شغل های زیادی را با خود مرتبط سازد و به اقتصاد جان دوباره‌ای بدمد، تأثیرگذار عمل نکردند. حتی در مواردی که پس از برجام قرارداد همکاری با شرکت های خارجی مانند توتال بسته شد، شبهاتی وجود دارد و دولت باید پاسخ منتقدان را بدهد».

وی در ادامه تصریح کرد:
«دولت یازدهم در زمینه فرهنگی نیز، علی رغم کارهایی که انجام شده، توفیق چندانی نداشتند. آقای جنتی نیز باتوجه به حواشی پیش آمده در دوران وزارتش نتوانست به موفقیت چندانی در این زمینه دست یابد. چندی بعد از استعفای ایشان بود که سند ۲۰۳۰ که مغایرت جدی با مسائل فرهنگی، اعتقادی در کشور ما داشت، توسط وزارت آموزش و پرورش مطرح شد و تا مرحله اجرا پیش رفت. از طرفی بعد از این جریانات مسائل فرهنگی تحت تأثیر مسائل سیاسی قرار گرفت و آنطور که انتظار داشتیم، نتوانستیم در این زمینه خروجی مورد نظر را دریافت کنیم».

نصراللهی درخصوص سهم‌خواهی برخی گروه ها از روحانی در جریان انتخاب اعضای کابینه دوازدهم، خاطرنشان کرد:
«آقای روحانی اگر بتواند درمقابل سهم‌خواهی و طلب پست ازسوی برخی افراد ایستادگی کند و با شایسته‌ سالاری و دور از مسائل جناحی و سیاسی به انتخاب وزیر بپردازد، می‌توان به حل مشکلات مردم و بهبود وضعیت موجود امیدوار بود. برخی شنیده ها حاکی از آن است که افرادی به آقا روحانی اصرار دارند که از وزیر کشور، جناب رحمانی‌فضلی در دولت آینده استفاده نکنند. ایشان نباید به احزاب باج دهند. مطمئن باشید اگر چنین شرایطی پیش آید افراد کارآمد و متخصص سرکار نخواهند آمد. البته نباید دور از انصاف دولت یازدهم را نقد کرد. آنهادر زمینه هایی نیز موفق بودند و وزرای کارآمدی هم داشتند. برای مثال در حوزه بهداشت و درمان کارهای رو به جلویی انجام شد و آقای هاشمی در پست وزارت بهداشت یکی از موفق‌ترین اعضای کابینه یازدهم بودند».

وی در پایان درباره بهترین عملکرد و ضعیف‌ترین عملکرد از سوی وزرای روحانی در دولت یازدهم، اضافه کرد:
«آقای روحانی در اولین سخنرانی که پس از پیروزی خود در انتخابات انجام دادند تلویحاً به بالا بودن سن کابینه اعتراف کردند و قول دادند در دولت آینده از مدیران جوان‌تری استفاده کنند. لذا مهم‌ترین ضعفی که در دولت بعدی باید رفع شود، همین بحث بالا بودن سن وزراست. از طرفی باید افرادی انتخاب شوند که سابقه استفاده از رانت را نداشته باشند، چون همانطور که نمونه‌اش را بارها دیدیم، اینگونه افراد نمی‌توانند درد مردم را بفهمند و به فکر حل مشکل آنها باشند. به همین جهت همانطور که یادآور شدم وزیر بهداشت و کشور عملکرد نسبتاً خوبی در ۴ سال گذشته داشتند. بقیه افراد نیز یا عملکرد ضعیفی داشتند و یا اصلاً کار چندانی نکردند که بخواهیم درباره آنها اظهار نظر کنیم. برای مثال وزارت علوم و فناوری وزارتخانه‌ای است که باید در جهت رشد و توسعه علمی کشور بی‌وفقه تلاش کند، اما هرگز چنین فعالیتی را از سوی این حوزه در این ۴ سال حس نکردیم».

منبع: استادنیوز

برچسب‌ها